2024-08-08, 18:53
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det vet jag inte, jag utgår från att man tillkallar djurägaren vid en tillsyn. Det har i varje fall varit läget vid de tillsyner jag fått se.
Oanmälda så brukar man komma just oanmäld
Citera
2024-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agata007
Håller med dig i allt du skriver. Det är mycket mer än bara en hund. Det är nog därför som alla offentliga handlingar blir maskade. Är det inte samma information som snurrade runt på Facebook innan någon raderade allt i den gruppen. Jag har dom domarna omaskade i såna fall.
Kan bara hoppas att allt det här vi skriver kommer att leda till skärpta kontroller. Assistanshundar är något av det finaste som finns, och det är så många som behöver deras hjälp. Inga djur ska behöva behandlas som en förbrukningsvara.

Det är så, möjligt att de varit på FB men alla offentliga domar LS AmV polisanmälan har jag omaskat. Jag tror dessa papper i kammarrätten kan vara från IVO och journaler från sjukvården med tanke på hur många sidor som var maskade. Jag inväntar en del information från IVO

Ja assistanshundar förtjänar att vara älskade familjemedlemmar och ha fritid och är verkligen en tillgång i samhället för hundförare som kan ta hand om sin assistanshund som gör de självständiga lite syftet med det hela ju. Men man måste ta ansvar och följa alla lagar regler anpassa sitt liv efter hundens behov och ha en god relation med sin hund <3
Citera
2024-08-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ingen i Enköping har sett varken drönare eller sökinsatser. Vilka var ID-hundarna som användes? Filmerna visade ingenting o saknar bevisvärde, så till den grad att polisen gick ut o meddelade att de avskrev en stöld. Inga I Enköping har sett en enda lapp uppsatt i stan.

Själv undrar jag vad PÖ o CÖ gjorde, att CÖ direkt gick efter den påstådda "stölden" o plockade ihop saker det vet vi.
O var det den tidpunkten som Essie försvann eller hon försvann senare?

Men jag är verkligen nyfiken på vad As föräldrar o farföräldrar gjorde.

Du påstår att ingen i Enköping sett sökinsatser, och jag har sett andra som påstår motsatsen. För mig är ni lika trovärdiga. Men om inga sökinsatser har pågått, så har ni en extremt stor lucka i era antaganden. För då är ju inte P ute efter försäkringspengar i så fall.
Citera
2024-08-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma

Ja, men det betyder ju ändå inte att man inte tillkallar djurägaren vid tillsynen, eller hur? Och sedan vet jag inte heller riktigt hur vi kan veta att besöket som inte blivit av skulle varit oanmält.
Citera
2024-08-08, 18:57
Medlem
Citat:
Vore det inte mer lämpligt att utreda henne på ett SiS hem. På ett hvb finns väl inte personalresurser då hon inte är inlåst....ett hvb hem är ju som ett vanligt hem...typ. eller har de ändrat de senaste 10 åren?

På vilken laglig grund skulle man kunna använda sig av ett SiS-hem??
Citera
2024-08-08, 18:59
Medlem
Citat:
Fast nu hade han o frugan en annan lägenhet, o det var prat om 08-land.

Ja, enligt familjen finns det en övernattningslägenhet, så det kan vi anse som sant. Att det varit prat om 08-land gör det inte till någon sanning, så det bortser jag från, innan någon som sagt bevisar att så skulle vara fallet. Åter så har det nämnts i facebookgrupper om en övernattningslägenhet ovanför en krog i centrala Enköping.
Citera
2024-08-08, 19:00
Medlem
Citat:

Japp, de kommer oanmälda utan någon form av information i förhand beroende på vad anmälan handlar om för typ av missförhållanden och andra uppgifter om djurägare m.m så bedömmer de efter det och tar hellre med polisen en gång för mkt än en gång för lite så otroligt vanligt att de kommer med polisen hem till dig går in i ditt hem och kontrollerar alla utrymmen där djur kan tänkas finnas sen kontrollerar de att djurägaren följder djurskyddslagen och om det finns några brister eller något som bryter emot djurskyddslagen. Oftast hittar de något att skriva om så det blir en befogad anmälan så då gör det extra offentlig kontroll oanmält, hittar de annat så anses man ha brister som inte åtgärdats då ger de förelägganden om bristen inte åtgärdas direkt eller de hittar fler brister. Du får chansen att åtgärda men beroende på vad för typ av brist och vad som mer kommer fram kan de resultera i förelägganden då de bedömmer att det inte kommer bli åtgärdat annars, sen är hela cirkusen igång med kontroller. De kommer gärna tidpunkter då vanliga människor arbetar på dagtid.
Citera
2024-08-08, 19:02
Medlem
Citat:
Du påstår att ingen i Enköping sett sökinsatser, och jag har sett andra som påstår motsatsen. För mig är ni lika trovärdiga. Men om inga sökinsatser har pågått, så har ni en extremt stor lucka i era antaganden. För då är ju inte P ute efter försäkringspengar i så fall.

Kopierat direkt från Agria.
"Hur gäller försäkringen?
Det kan kännas skönt att veta vad du själv kan göra om din hund skulle försvinna. Att veta hur försäkringen gäller är ofta också en betryggande känsla.

Har du en livförsäkring kan du få ersättning om din hund sprungit bort eller stulits och inte hittats inom tre månader. Händelsen ska vara polisanmäld och du ska också ha annonserat ut en efterlysning. Det kan du göra i lokaltidningen eller på Facebook. Huvudsaken är att ditt inlägg får en bred spridning. Livförsäkringen har ingen självrisk"

Så nä, vi har inga luckor i våra antaganden.
PÖ o C Ö har gjort precis som försäkringsbolaget skriver, de polisanmälde vilket PÖS syster har skrivit o de efterlyste med stor spridning, tom i både lokaltidningen o TV.

Folk från Enköping har skrivit i tråden o de har inte sett en enda sökinsatser. Polisen förhörde grannar som säger likadant.
Så vad gjorde PÖ o CÖ?
Citera
2024-08-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Någon skrev, om det var P själv eller någon av romanförfattarna i tråden minns jag inte, att HVB-hem bla kan användas för att utreda om patienten utsatts för misshandel av föräldrarna. Det där fastnade hos mig. Oavsett anledning så verkar man iaf inte vilja att A utreds för att få adekvat hjälp, och det är i mina ögon ganska märkligt.

Hur kan vi i tråden veta att familjen inte vill ha en utredning för att få adekvat hjälp??

Att anse att ett HVB-hem inte har kompetens för att utföra en utredning, vilket det med stor sannolikhet inte har, är inte detsamma som att motsätta sig en utredning.

Jag själv till exempel springer inte till psykiatrin för att utreda om jag har en lårbensfraktur, utan då går jag till akuten eller liknande.
Citera
2024-08-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ja, men det betyder ju ändå inte att man inte tillkallar djurägaren vid tillsynen, eller hur? Och sedan vet jag inte heller riktigt hur vi kan veta att besöket som inte blivit av skulle varit oanmält.

Vid oanmälda besök tillkallas ofta inte djurägaren. Är polis med så bryter de även upp låsen utan att djurägaren är med.
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-08 kl. 19:07.
Citera
2024-08-08, 19:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
De påstådde att Malins Nosar varit ute men vara bara pappans egna ord. Har inte sett de själva skriva något om det . ID hundar har inte alltid rätt heller även om vissa är duktiga. Men något borde de ju ha hittat isåfall

Malins nosar skriver som regel inte om de uppdrag de har åt olika privatpersoner. All kudos åt dom för att dom inte hänger ut sina kunder till höger och vänster, som en del andra mindre seriösa aktörer gör.

Hur var det nu, har du förstått hur fel du hade när du påstod att Essie var grundutbildad vid matchingen?
Citera
2024-08-08, 19:06
Medlem
Citat:
Kopierat direkt från Agria.
"Hur gäller försäkringen?
Det kan kännas skönt att veta vad du själv kan göra om din hund skulle försvinna. Att veta hur försäkringen gäller är ofta också en betryggande känsla.

Har du en livförsäkring kan du få ersättning om din hund sprungit bort eller stulits och inte hittats inom tre månader. Händelsen ska vara polisanmäld och du ska också ha annonserat ut en efterlysning. Det kan du göra i lokaltidningen eller på Facebook. Huvudsaken är att ditt inlägg får en bred spridning. Livförsäkringen har ingen självrisk"

Så nä, vi har inga luckor i våra antaganden.
PÖ o C Ö har gjort precis som försäkringsbolaget skriver, de polisanmälde vilket PÖS syster har skrivit o de efterlyste med stor spridning, tom i både lokaltidningen o TV.

Folk från Enköping har skrivit i tråden o de har inte sett en enda sökinsatser. Polisen förhörde grannar som säger likadant.
Så vad gjorde PÖ o CÖ?

Jo, i och med att man nu offentlig påstått att sökinsatser genom hund och drönare är genomförda, så har ni en enorm lucka i er tanke, då Agria skulle utnyttja en sådan lucka. En sökinsats som genomförts på ett bedrägligt sätt, skulle omöjliggöra en utbetalning, speciellt i det här fallet, som har så pass mycket ögon på sig.

Men visst, om P enbart är ute efter bidrag från människor, då håller er tanke fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in