Citat:
Ursprungligen postat av
Saga23
Essie var inte ens född 2020 🤣 Hh hade ingen aning om att hon fanns då heller då Hh köpte Essie av uppfödaren kennel ledsagaren och Essie var hos sin fodervärd P som utbildade tsm med HH och HH sålde Essie till familjen efter det. Den matchningen kan ha skett tidigast när Essie gjort BPH och lämplighetstestet och efter att hon var grundutbildad, matchning kan alltså tidigast skett efter det att HH hade Essie själva.
Ja du, här påstår du att matching kan ske först efter att Essie blivit grundutbildad.
Bara för att visa hur galet ute du är med alla dina inlägg.
Har du sedan du skrev det inlägget åtminstone kunnat tillgodogöra tillräckliga kunskaper för att inse hur tokigt ditt påstående ovan är?
Att du sedan frågar mig vad jag "menar" med grundutbildning, när det är Hundhjälpen som klart och tydligt erbjuder Grundutbildade hundar, det visar ju att du inte ens fattat just det, att det är Hundhjälpen som definierat grundutbildade i sammanhanget, inte något som jag "menar".
Du kan bevisligen ingenting om hunduppfödning, mentaltest och i vilken ordning någonting av de olika momenten sker. Detta trots all information som framkommit i tråden och som finns att tillgå på internet.
Lite information i sammandrag för övriga, med normalt förstånd och läsförmåga
Matchingen sker i Hundhjälpens steg 4, som det står där med outbildad hund.
Utbildningen sker först därefter, i steg 5 (se länk nedan)
Under hundens första år bor den hos en fodervärd, och när hunden är ett år gammal genomgår den ett så kallat mentaltest. Detta genomförs som regel på uppdrag av hunduppfödaren, och det är efter att hunden gjort mentaltestet (BPH) som den, om mentaltestet ger för ändamålet lämpliga resultat, kan börja matchas mot framtida brukare som blivande assistanshund. Hunden har då inte fått någon specifik utbildning. Den har bott hos fodervärden och har fostrats där i stort sett som vilken normal valp som helst.
Det är väl, för denna Saga23, pinsamt uppenbart att hon inte vet vad en BPH egentligen är, och tror att det är någon form av utbildning. Vi som varit med på otaliga sådana, vet bättre.
Länk för referens:
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/vara-tjanster/