2024-08-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Kamerornas bevisvärde är inget vi kan uttala oss om, då vi inte sett alla de 25 minutrar som familjen påstår sig ha lämnat in. Så nej, det är fortfarande inte väl genomtänkta slutsatser. Familjen har också hänvisat till att man lejde hundar och drönare. Nu är det såklart att ni kan hävda att det inte hände, men tror ni verkligen att P skulle vara så jävla korkad att sprida den informationen och sedan skapa ett försäkringsärende?? Att då inte kunna bevisa de insatserna på något sätt är ju att direkt omöjliggöra någon som helst ersättning från försäkringen. Vilka sökinsatser som har gjorts efter hunden vet vi att man måste ange, alldeles oavsett vilken avdelning på försäkringsbolaget som senare tar över eller inte.

I facebookgrupperna har det också påståtts att man sett hundar söka, och man har också sett människor delta i sökinsatser. Klart att det skulle kunna vara lögn, och att den informationen till och med har en lägre trovärdighet än hund/drönare, men det går inte att bortse från ändå.

Ingen i Enköping har sett varken drönare eller sökinsatser. Vilka var ID-hundarna som användes? Filmerna visade ingenting o saknar bevisvärde, så till den grad att polisen gick ut o meddelade att de avskrev en stöld. Inga I Enköping har sett en enda lapp uppsatt i stan.

Själv undrar jag vad PÖ o CÖ gjorde, att CÖ direkt gick efter den påstådda "stölden" o plockade ihop saker det vet vi.
O var det den tidpunkten som Essie försvann eller hon försvann senare?

Men jag är verkligen nyfiken på vad As föräldrar o farföräldrar gjorde.
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-08 kl. 18:29.
Citera
2024-08-08, 18:28
Medlem
Citat:
P lär knappast vara så pass ökänd att LS i Uppsala vet vem han är, med tanke på att han bor i Enköping. Så nej, det är inte troligt.

Bor PÖ i Enköping?
Citera
2024-08-08, 18:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Essie var inte ens född 2020 🤣 Hh hade ingen aning om att hon fanns då heller då Hh köpte Essie av uppfödaren kennel ledsagaren och Essie var hos sin fodervärd P som utbildade tsm med HH och HH sålde Essie till familjen efter det. Den matchningen kan ha skett tidigast när Essie gjort BPH och lämplighetstestet och efter att hon var grundutbildad, matchning kan alltså tidigast skett efter det att HH hade Essie själva.

Ja du, här påstår du att matching kan ske först efter att Essie blivit grundutbildad.

Bara för att visa hur galet ute du är med alla dina inlägg.

Har du sedan du skrev det inlägget åtminstone kunnat tillgodogöra tillräckliga kunskaper för att inse hur tokigt ditt påstående ovan är?

Att du sedan frågar mig vad jag "menar" med grundutbildning, när det är Hundhjälpen som klart och tydligt erbjuder Grundutbildade hundar, det visar ju att du inte ens fattat just det, att det är Hundhjälpen som definierat grundutbildade i sammanhanget, inte något som jag "menar".

Du kan bevisligen ingenting om hunduppfödning, mentaltest och i vilken ordning någonting av de olika momenten sker. Detta trots all information som framkommit i tråden och som finns att tillgå på internet.

Lite information i sammandrag för övriga, med normalt förstånd och läsförmåga

Matchingen sker i Hundhjälpens steg 4, som det står där med outbildad hund.

Utbildningen sker först därefter, i steg 5 (se länk nedan)

Under hundens första år bor den hos en fodervärd, och när hunden är ett år gammal genomgår den ett så kallat mentaltest. Detta genomförs som regel på uppdrag av hunduppfödaren, och det är efter att hunden gjort mentaltestet (BPH) som den, om mentaltestet ger för ändamålet lämpliga resultat, kan börja matchas mot framtida brukare som blivande assistanshund. Hunden har då inte fått någon specifik utbildning. Den har bott hos fodervärden och har fostrats där i stort sett som vilken normal valp som helst.

Det är väl, för denna Saga23, pinsamt uppenbart att hon inte vet vad en BPH egentligen är, och tror att det är någon form av utbildning. Vi som varit med på otaliga sådana, vet bättre.

Länk för referens:
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/vara-tjanster/
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-08 kl. 18:48.
Citera
2024-08-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ingen i Enköping har sett varken drönare eller sökinsatser. Vilka var ID-hundarna som användes? Filmerna visade ingenting o saknar bevisvärde, så till den grad att polisen gick ut o meddelade att de avskrev en stöld. Inga I Enköping har sett en enda lapp uppsatt i stan.

Själv undrar jag vad PÖ o CÖ gjorde, att CÖ direkt gick efter den påstådda "stölden" o plockade ihop saker det vet vi.
O var det den tidpunkten som Essie försvann eller hon försvann senare?

Men jag är verkligen nyfiken på vad As föräldrar o farföräldrar gjorde.

De påstådde att Malins Nosar varit ute men vara bara pappans egna ord. Har inte sett de själva skriva något om det . ID hundar har inte alltid rätt heller även om vissa är duktiga. Men något borde de ju ha hittat isåfall
Citera
2024-08-08, 18:41
Medlem
Citat:
Enköpings kommun har haft fler mord/mordförsök/skyddsstopp på grund av våldsamhet under 4 år, än vad den kommunen jag är skriven i har haft under 2 decennium.
Sedan 2013 har jag bott/varit skriven i tre kommuner, och varit verksam i dessa i olika grader när det kommer till LSS och kvalitet. Ändå har jag inte hört något om mordförsök eller skyddsstopp på grund av våldsamhet. Nu är dock Södertälje en ganska stor kommun, och jag höll mest på med mitt heltidsarbete, så det är en felkälla, men tycker ändå det säger något om vilken nivå Enköping ligger på.

Och ja, om det står mellan att lägga skulden på kommun/region/stat eller en familj, så kommer alltid kommun/region/stat vara närmast tillhands, för mig. Jag vet att andra har en annan uppfattning, men för mig kommer alltid offentlig verksamhet vara den som förväntas ta det största ansvaret.

Ja, ett stort fel och problem är ju att många brukare blir felplacerade redan från början vid beställning/biståndsbeslut.
Pga samsjuklighet, dvs fler diagnoser samtidigt.

Bara för att en person tillhör den personkretsen som tillhör LSS, innebär det inte per automatik att det är det bästa för brukaren.

I det här fallet, när hot och våld är ett faktum, blir det ännu tydligare att lagstiftningen behöver göras om.
Såna personer ska inte bo på en vanlig gruppbostad eller ett serviceboende.

Av vad man kunnat läsa ur alla delade filer här, så är det inte personalen som redan jobbat med A som har dålig kompetens.
Utan det behövs en helt annan form av vård.
Citera
2024-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hur vet vi ens att P och C skulle vara där vid ett oanmälda besök. De bor ju inte där, och C jobbar ju inte dygnet runt

Det vet jag inte, jag utgår från att man tillkallar djurägaren vid en tillsyn. Det har i varje fall varit läget vid de tillsyner jag fått se.
Citera
2024-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ingen fara, går så snabbt här inne så lätt att bli så. Jag tycker dock detta fallet känns mer och mer som form av assistans bedrägeri eller liknande inte bara Essie för dokumentationen som finns är ganska informativ och antingen är A så funktionsnedsatt och farlig som beskrivs eller så är det överdrivet för mer assistans fast hon redan hr dubbelassistans? Jag menar hon har ju tydligen haft Daglig verksamhet som hon vägrat gå till och enligt andra uppgifter skall ha fungerat men nu är hon helt livsfarlig och då skaffar man en hund till henne som måste skyddas ifrån henne men förväntas hjälpa henne

Det påstås till LSS boendet på Torggatan 9 i Enköping att A haft ett fungerande boende och aktivitet på sitt förra LSS boende och att hon kom ifrån ett privat vårdbolag, att boendet inte var beredd på den komplexa problematiken och att hon defakto blev farlig med tanke på flertal incidenter

Sen när hon ska bo hemma kräver man mer assistans än dubbelassistansen hon redan har, man förlorar i förvaltningsrätten om ökad assistans, förlorar överklagar kammarrätten som är just nu en pågående process inte ens beviljade prövningstillstånd ännu men borde ju ske snart ett beslut på det. I överklagan så har man tagit massa underlag från mkt papper som IVO, utlåtanden m.m uppåt 123 sidor vara Mycket är maskad vilket betyder att de är så känsliga uppgifter så de måste maskas men även på begäran av ombudet den 5/8

Detta känns mer skumt än bara en hund försvunnen:
Håller med dig i allt du skriver. Det är mycket mer än bara en hund. Det är nog därför som alla offentliga handlingar blir maskade. Är det inte samma information som snurrade runt på Facebook innan någon raderade allt i den gruppen. Jag har dom domarna omaskade i såna fall.
Kan bara hoppas att allt det här vi skriver kommer att leda till skärpta kontroller. Assistanshundar är något av det finaste som finns, och det är så många som behöver deras hjälp. Inga djur ska behöva behandlas som en förbrukningsvara.
Citera
2024-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetNSour
Ja, ett stort fel och problem är ju att många brukare blir felplacerade redan från början vid beställning/biståndsbeslut.
Pga samsjuklighet, dvs fler diagnoser samtidigt.

Bara för att en person tillhör den personkretsen som tillhör LSS, innebär det inte per automatik att det är det bästa för brukaren.

I det här fallet, när hot och våld är ett faktum, blir det ännu tydligare att lagstiftningen behöver göras om.
Såna personer ska inte bo på en vanlig gruppbostad eller ett serviceboende.

Av vad man kunnat läsa ur alla delade filer här, så är det inte personalen som redan jobbat med A som har dålig kompetens.
Utan det behövs en helt annan form av vård.

Jag har inte sett det behovet av att göra om någon lag. Även andra kommuner har personer inom LSS som kan vara väldigt utåtagerande, men de klarar ändå av uppgiften utan skyddsstopp och mord.
Citera
2024-08-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Bor PÖ i Enköping?

Vad är det som pekar på motsatsen?

Han är skriven där, han har sin fastighet där och han har sin familj där. Så ja, om inte någon lyckas ta fram något annat, så anser jag att det är i Enköping han bor.
Citera
2024-08-08, 18:52
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, jag utgår från att man tillkallar djurägaren vid en tillsyn. Det har i varje fall varit läget vid de tillsyner jag fått se.

Man brukar ringa djurägaren om det behövs. Vid poliseskort behövs det inte utan de går in ändå. Nu är ju detta en arbetsplats så där är det lättare.
Citera
2024-08-08, 18:52
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Vet ej, är inte djupare insatt i förfaranden på HVB-hem. Vill dock minnas att vi haft någon i tråden som känt till det området bättre. Kanske någon annan har ett bra svar?
Vore det inte mer lämpligt att utreda henne på ett SiS hem. På ett hvb finns väl inte personalresurser då hon inte är inlåst....ett hvb hem är ju som ett vanligt hem...typ. eller har de ändrat de senaste 10 åren?
Citera
2024-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Vad är det som pekar på motsatsen?

Han är skriven där, han har sin fastighet där och han har sin familj där. Så ja, om inte någon lyckas ta fram något annat, så anser jag att det är i Enköping han bor.

Fast nu hade han o frugan en annan lägenhet, o det var prat om 08-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in