2024-08-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Så kan vi konstatera att det här med polishandräckning i djurskyddsärende stämmer.
Idag kom det en artikel på Land Lantbruk företag om ett tillslag med 5 gränspoliser och 2 polismän ute på en lantgård.
Så när jag skriver att det är troligt att polisen skulle vara med vid en kontroll hos A så är det sant. Detta eftersom djurskyddsinspektörer brukar ha med sig poliser till våldsamma personer.
Nu är den saken utredd.

Det är ju absolut ingen som förnekat att polishandräckning existerar vid djurskyddsärenden. För det gör det helt klart, det skulle vara korkat. Men bara för att man tar med sig poliser i vissa ärenden, så gör man det inte i alla ärenden, och det är långt ifrån sannolikt att polisen skulle följa med till den här familjen.
Att A kan få våldsamma utbrott är en sak, som kanske man varit medveten om hos både polisen och LS, men man är medveten om att hon har personal för att hjälpa till i den situationen, och polisen kommer varken kunna göra till eller från då.
Och vad jag vet så har varken P eller C några tidigare våldsamheter i sin dokumentation. Inte heller ger någon av de uttryck för att ha svårt att samarbeta med myndigheter, så att tvinga till sig tillträde verkar inte heller så troligt.
Citera
2024-08-08, 17:48
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Är vi säkra på att man inte varit ärliga, och att det inte bara är en ursäkt för en inkompetent verksamhet??

Vi har ju redan i tråden konstaterat att verksamheter inom LSS ska föra journaler, och om man som en ny kommun tar över en person som haft stöd i omkring 20 år, så ser man väl till att journalerna förs över, tänker jag.
Det är många som gör fel enligt dig...utom några få..fam Ö. Om det hade varit så många felaktigheter i Enköpings kommun så hade det nog varit massiva löpsedlar och uttalanden från både den ena och den andra. För att inte prata om uppdrag granskning.
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-08 kl. 18:18.
Citera
2024-08-08, 17:48
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Skulle hon inte? Hur vet du det?

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har alltså ingen aning, precis som jag trodde. Då vet vi det.

Sedan ser jag att du snackar ännu mer skit om en massa saker som du inte vet något om.
Riktigt illa att du håller en gravt autistisk flicka, "4-åring" som du kallar henne för, ansvarig för alla boende på ett gruppboende!

För att ha ett djur på ett LSS boende måste ju personen vara kapabel till att ta hand om hunden själv.
Detta har redan tagits upp tidigare i tråden.
Personalen har ingen möjlighet att ta hand om en hund och det ingår inte heller i deras arbetsuppgifter. Rätt ofta är det ensamarbete pga sjukdom personalbrist osv. Ska man då gå ut med en hund oxå? Knappast.

Kommer aldrig hända att en brukare får ha hund på ett gruppboende som inte kan ta hand om den till 100%
Hade dom kunnat ta hand om hunden till 100% hade dom inte bott på ett gruppboende överhuvudtaget så det är en icke fråga.

Den enda som skulle kunna vara en lösning är att det funnits en mindre grupp personal på boendet som bara jobbade med Amanda och hunden.
Jag har jobbat i en sådan liten grupp runt en brukare , vi var 3 st. och övrig personal jobbade med övriga 5 boende.
Citera
2024-08-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ja, de första lögnerna kom ju från PÖ själv som påstod Essie var stulen. Förvånande att dra såna slutsatser mitt i natten o det första man tänker på.

Nu drar du väldigt förhastade slutsatser. Vad jag vet så är Essie fortfarande borta, vilket gör att vi inte kan veta om hunden är stulen eller ej. Vi vet inte heller vad de extra innehållet på övervakningskamerorna var, eller har kännedom om vilken information familjen fått innan den påstådda händelsen.

Alltså är det omöjligt att påstå att någon stöld skulle vara lögn eller inte. Och inte heller har vi tillräckligt med data för att påstå att det är en "förvånande" slutsats.
Citera
2024-08-08, 17:51
Medlem
Citat:
Det är ju absolut ingen som förnekat att polishandräckning existerar vid djurskyddsärenden. För det gör det helt klart, det skulle vara korkat. Men bara för att man tar med sig poliser i vissa ärenden, så gör man det inte i alla ärenden, och det är långt ifrån sannolikt att polisen skulle följa med till den här familjen.
Att A kan få våldsamma utbrott är en sak, som kanske man varit medveten om hos både polisen och LS, men man är medveten om att hon har personal för att hjälpa till i den situationen, och polisen kommer varken kunna göra till eller från då.
Och vad jag vet så har varken P eller C några tidigare våldsamheter i sin dokumentation. Inte heller ger någon av de uttryck för att ha svårt att samarbeta med myndigheter, så att tvinga till sig tillträde verkar inte heller så troligt.

Visst är det folk i tråden som förnekat det.
O jo, eftersom djurskyddsinspektörer är rädda för våld trots att de nästan aldrig utsatts för det ser jag det som mest troligt att polisen varit med vid en kontroll.
Många djurägare som inte har våldsamheter i sitt boende har fått kontroller där flera poliser medverkat vid dessa.
Men nu skaffade man undan Essie för att slippa en kontroll. Lägligt...
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-08 kl. 17:58.
Citera
2024-08-08, 17:52
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Är vi säkra på att man inte varit ärliga, och att det inte bara är en ursäkt för en inkompetent verksamhet??

Vi har ju redan i tråden konstaterat att verksamheter inom LSS ska föra journaler, och om man som en ny kommun tar över en person som haft stöd i omkring 20 år, så ser man väl till att journalerna förs över, tänker jag.

Nope, det görs inte alls! Det enda som följer med är den gamla genomförandeplanen och har man tur kan man få lite info från de anställda på fd boendet. Men journaler och dokumentation får man inte med.
Citera
2024-08-08, 17:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Fast ja du har skrivit det men det pappan har hävdat är att han köpt en färdigutbildad assitanshundför 300 000kr.

Faktan är uppenbarligen att de anlitat Hh för att köpa en hund som de utbildar och utbildar sen de tillsammans för certifieringen. Det är en helt annan sak än köpa en färdigutbildad hund. I detta fall vilket inte framgått tidigare är att Essie köptes efter avtal med Hh och enligt deras avtal utbildade de Essie och A för att certifieras som ekipage

Det finns alltså en helt annan process och det betyder ju att familjen köpt hund av HH som utbildat de och därmed har avtalet tagit tid.

De är ganska stor skillnad på dessa processer särskilt kostnader

Det finns flera sätt att skaffa en assistanshund och jo det finns färdig utbildade assistanshundar som redan gjort alla tester som man köper och bara behöver tränas tillsammans och specialmomenten och bli certifierade men det är också det dyraste alternativet

Sen kan man göra så som jag tänkte

Jag hade min egen hund som jag valde att utbilda och tog då kontakt med en instruktör från SBK och gjorde upp en plan för att sedan utbilda med hjälp av henne och bli certifierade nu avbröt vi processen

Men det är klart man bli oense när man ser saker på helt olika vis och pratar om helt andra saker.

Så då har familjen helt enkelt valt att anlita HH för köp av både hund och utbildning och gått hela processen med hjälp av HH

3 olika sätt att göra det på.

Alltså, din okunskap och din ovilja att förstå gör det helt hopplöst att försöka diskutera med dig. Jag vet inte hur många gånger jag har påpekat problemen med att du försöker tillgodogöra dig kunskaper på fem sekunder genom att googla, klippa och klistra och sen bara tvärvägra att lyssna på vad andra skriver.

Vi tar det väl ännu en gång då. Hundhjälpens hemsida, om assistanshundar.

Citat:
Våra tjänster
Vi erbjuder

Färdigutbildade assistanshundar*
Grundutbildade assistanshundar**
*Utbildad i alla obligatoriska moment samt de specifika moment (beroende på typ av assistanshund ex. diabetes, epilepsi osv.) för förarens behov.
**Utbildad i alla obligatoriska moment. Specialmomenten sker genom instruktion och delvis tillsammans med instruktör

Varje hund matchas och utbildas särskilt och speciellt till den person som den sedan skall flytta till. Vi har alltså inte några hundar ”som står” utan varje hund är noga utvald till ”sin” person. Utbildningen görs av erfarna dressörer och/eller instruktörer.

Alla instruktörer är certifierade från SBK/assistanshund som är den organisation som har regeringens uppdrag för kvalitetssäkring av hundar och instruktörer.

Att skaffa en assistanshund är en process som tar tid;

Första mötet

Min fetning och understrykning.

JA, dom har köpt en färdigutbildad hund. Dom har INTE köpt en grundutbildad hund.
HH erbjuder inga andra alternativ! Antingen köper du en färdigutbildad hund eller så köper du en grundutbildad hund. Det framgår längst upp på hemsidan.
Dom har köpt en färdigutbildad hund. Dom har INTE köpt en hund som INTE är färdigutbildad. Tro faaan det!

Köper inte du färdiglagade pizzor när du köper hämtpizzor? Tror du alltså att dom har gjort den pizzan i förväg då, innan du ringer? Förstår du fortfarande inte liknelsen?

VARJE HUND MATCHAS och UTBILDAS SÄRSKILT OCH SPECIELLT till DEN PERSON den SEDAN skall flytta till.

De har INTE några hundar "som står". VARJE HUND är NOGA UTVALD till "SIN" person.

Jag har inte längre någon som helst förhoppning om att du skall förstå nu heller, men mer än så här kan jag nog inte göra.

Pappa har gett en helt korrekt förklaring och det han säger om tiden kan också vara helt korrekt!
Alla påståenden om att allt han säger skulle vara lögn är det som är lögn, skitsnack och rent förtal! Och du är den som mest av alla driver på dessa lögner, detta skitsnack och detta förtal, men dina helgalna totalt rabiata påståenden och inlägg!
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-08 kl. 18:02.
Citera
2024-08-08, 17:54
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
By the way det är A s pappa som har skrivit att hon är som en 4 åring ibland, från första början...

Citat:
Nja, det stämmer inte va??
Första gången den uppgiften kom fram var väl ändå från de personliga assistenterna i EP, där de sa att A var som ett barn. Efter det, i det så kallade försvarstalet så bekräftade P att A är som en 4-åring.

Det är ju troligen så att assistenterna fått den infon av pappan under intervjun eller när dom började jobba att A är på en 4 årings nivå.
Citera
2024-08-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
För att ha ett djur på ett LSS boende måste ju personen vara kapabel till att ta hand om hunden själv.
Detta har redan tagits upp tidigare i tråden.
Personalen har ingen möjlighet att ta hand om en hund och det ingår inte heller i deras arbetsuppgifter. Rätt ofta är det ensamarbete pga sjukdom personalbrist osv. Ska man då gå ut med en hund oxå? Knappast.

Kommer aldrig hända att en brukare får ha hund på ett gruppboende som inte kan ta hand om den till 100%
Hade dom kunnat ta hand om hunden till 100% hade dom inte bott på ett gruppboende överhuvudtaget så det är en icke fråga.

Den enda som skulle kunna vara en lösning är att det funnits en mindre grupp personal på boendet som bara jobbade med Amanda och hunden.
Jag har jobbat i en sådan liten grupp runt en brukare , vi var 3 st. och övrig personal jobbade med övriga 5 boende.

Helt riktigt och vi har ju fått många beskrivningar hur A inte kan ta hand om sig själv än mindre ett djur så hon kan knappast anses självständig nog att ta hand om ett djur om hon är i så stor behov av assistans att de kräver mer än den dubbelassistana hon redan har så beskriver de och kräver mer assistans för att hon måste ha det pga sina utåtagerande våldsamma utbrott. Så ett LSS boende kommer inte tillåta att ha med djur om hon inte kan ta hand om den, det är Inter personalens uppgift på ett boende att ta hand om djuren åt klienten. Om hon fått ett eget boende så skall hon inte ha några djur oavsett för hon och familjen kan inte ta hand om ett djur och följa djurskyddslagen det är bekräftat på så många sätt nu. däremot brukar man besöka boenden med vårdhundar även andra typer av djur då forskning visar att djur är bra för de med funktionsnedsättning och a kan säkert klappa ett djur under bevakning men inte annars
Citera
2024-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Nu drar du väldigt förhastade slutsatser. Vad jag vet så är Essie fortfarande borta, vilket gör att vi inte kan veta om hunden är stulen eller ej. Vi vet inte heller vad de extra innehållet på övervakningskamerorna var, eller har kännedom om vilken information familjen fått innan den påstådda händelsen.

Alltså är det omöjligt att påstå att någon stöld skulle vara lögn eller inte. Och inte heller har vi tillräckligt med data för att påstå att det är en "förvånande" slutsats.

Kamerorna bevisar ingenting, det har vi redan kommit fram till. Att redan efter ca 2 h efter den påstådda tidpunkten när Essie försvann dra slutsatsen att hon var stulen är väldigt förvånande o udda. O att pappan istället för att leta ihjäl sig efter en sådan dyrbar hund sätter sig vid datorn o skapar en grupp utan att ens veta om hunden är stulen är även det förvånande. Sicken nörd!
Vi har sedan dess sett hur lögnerna ändras hela tiden för att passa in i historien. Ingen normal funtad människa beter sig som PÖ!

Så nä, det är väl genomtänkta slutsatser jag drar.
Citera
2024-08-08, 17:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja, de första lögnerna kom ju från PÖ själv som påstod Essie var stulen.

Hur vet du att det är en lögn?

Eller är det du som ljuger, igen. Du gör ju det i snart sagt vartenda inlägg!
Citera
2024-08-08, 18:04
Medlem
Banned.s avatar
Citat:

LS har inga register över om folk är våldsamma eller inte , men dom har blivit hotade och allt möjligt och det går aldrig att veta vad en djurägare kan ta sig till om dom anar att deras älskade djur skulle tas ifrån dom.
Det är ju inget personligt att dom har med sig polis utan bara en säkerhetsfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in