2024-07-19, 12:55
Medlem
Har senaste veckorna hört från flera håll att Riksidrottsnämnden i slutet på maj friade N.A från alla anklagelser (dom som STF lämnat in och incidentlistan som även fanns med I Fritidsnämndens utredning) I helgen visade en bekant till mig en skärmdump på beslutet från RIN och jo, N.A är friad och inga påföljder. Beslutet går inte att överklaga stod det, underskrivet av ordföranden för RIN. Beslutet är tydligen offentligt och kan begäras ut.

Hörde att det även var en gedigen utredning som tagit flera månader. Preskriptionstiden hade gått ut (10 år för grova företeelser och 4 år för övriga företeelser. Inga företeelser de senaste 10 åren klassades alltså som tillräckliga för att få påföljder? Eller kunde inte bevisas att det skett trots att offren sa att det funnits många vittnen till flera av övergreppen?).

Som elitidrottspappa inom en annan idrott kan jag nu inte låta bli att fundera över vilka som är offren i slutändan?
Dom som kommit med anklagelser mot N.A (och andra ledare och styrelsen) och inte kunnat bevisa att det är sant så att tom. RIN dvs det högsta organet i idrottsvärlden slått fast att "nu räcker det"? Eller dom som fått sina drömmar och flera års satsning att gå i spillror? Tjaa, på sätt och vis båda. Men det är ju förjävligt att Skellefteå kommun fick en hel idrottsförening på fall med sin bristfälliga utredning(?), som flera av politikerna i fritidsämnden tydligen inte ens hade tid att läsa igenom ordentligt innan dom skulle rösta fram beslutet. Norran skrev tidigare om att barnen och ungdomarna som bar Soo Shims logga har fått utstå hat och blivit spottade på. Föräldrarna blev ifrågasatta hur dom kunde vara så ansvarslösa att ha sina barn på Soo Shim.

Med facit i hand är det här väldigt tragiskt. Föräldrarna hade tydligen rätt hela tiden, deras barn mådde bra där. RIN hade inget att anmärka på dom senaste 10 åren iallafall. Väldigt sorglig historia det här 😞
Citera
2024-07-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamejfaan
Har senaste veckorna hört från flera håll att Riksidrottsnämnden i slutet på maj friade N.A från alla anklagelser (dom som STF lämnat in och incidentlistan som även fanns med I Fritidsnämndens utredning) I helgen visade en bekant till mig en skärmdump på beslutet från RIN och jo, N.A är friad och inga påföljder. Beslutet går inte att överklaga stod det, underskrivet av ordföranden för RIN. Beslutet är tydligen offentligt och kan begäras ut.

Hörde att det även var en gedigen utredning som tagit flera månader. Preskriptionstiden hade gått ut (10 år för grova företeelser och 4 år för övriga företeelser. Inga företeelser de senaste 10 åren klassades alltså som tillräckliga för att få påföljder? Eller kunde inte bevisas att det skett trots att offren sa att det funnits många vittnen till flera av övergreppen?).

Som elitidrottspappa inom en annan idrott kan jag nu inte låta bli att fundera över vilka som är offren i slutändan?
Dom som kommit med anklagelser mot N.A (och andra ledare och styrelsen) och inte kunnat bevisa att det är sant så att tom. RIN dvs det högsta organet i idrottsvärlden slått fast att "nu räcker det"? Eller dom som fått sina drömmar och flera års satsning att gå i spillror? Tjaa, på sätt och vis båda. Men det är ju förjävligt att Skellefteå kommun fick en hel idrottsförening på fall med sin bristfälliga utredning(?), som flera av politikerna i fritidsämnden tydligen inte ens hade tid att läsa igenom ordentligt innan dom skulle rösta fram beslutet. Norran skrev tidigare om att barnen och ungdomarna som bar Soo Shims logga har fått utstå hat och blivit spottade på. Föräldrarna blev ifrågasatta hur dom kunde vara så ansvarslösa att ha sina barn på Soo Shim.

Med facit i hand är det här väldigt tragiskt. Föräldrarna hade tydligen rätt hela tiden, deras barn mådde bra där. RIN hade inget att anmärka på dom senaste 10 åren iallafall. Väldigt sorglig historia det här 😞

Väldigt skev logik detta. Som att det ena utesluter det andra.

För det första: bara för att någonting inte går att bevisa eller att preskriptionstiden har gått ut innebär inte att det måste vara en lögn. Någonting kan vara sant OCH preskriptionstiden gått ut.

För det andra: två saker kan vara sanna samtidigt. Anklagelserna kan vara sanna OCH barn kan ha mått bra i föreningen i nutid. Det är inte antingen eller.

Absolut en sorglig historia. Både för de barn som mådde bra i föreningen idag OCH de som inte mått bra i föreningen, både idag och historiskt.
Citera
2024-07-19, 14:01
Citat:

Bara för att det lagligt är preskriberat så bör man ju inte tillåta en sån man träna ungdomar.

En annan sak om man frikänns

Här låter det ju mer som att du tycker det är mer jobbigt att vara förknippad med föreningen än att barn riskerar utsättas för övergrepp*?

Hur svårt ska det vara att ta avstånd från tivelaktigt beteende och de som sopar sånt under mattan.

Kampsport och hästsport verkar ju vara de delar där sporten "och den fina tränaren" går före brottsoffren.
Citera
2024-07-19, 14:02
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare

För det första: bara för att någonting inte går att bevisa eller att preskriptionstiden har gått ut innebär inte att det måste vara en lögn. Någonting kan vara sant OCH preskriptionstiden gått ut.

För det andra: två saker kan vara sanna samtidigt. Anklagelserna kan vara sanna OCH barn kan ha mått bra i föreningen i nutid. Det är inte antingen eller.

Absolut en sorglig historia. Både för de barn som mådde bra i föreningen idag OCH de som inte mått bra i föreningen, både idag och historiskt.

Precis.

Men en förening som försöker sopa saker under mattan.... Och där föräldrarna skriver dylika inlägg som ovan....
Citera
2024-07-19, 14:11
Medlem
Citat:

Inte alls skevt.
Eftersom Fritidsnämnden "dömde" Soo Shim i nutid (som dom påstod) och RIN friar allt som hänt mellan 0-10 år bakåt så menar jag att jag tror ju hellre på RINs utredning än Fritidsnämnden där det sitter jäviga politiker (vilket hela stan vet att det gör och det gäller i alla nämnder).

Såklart saker kan vara sanna även om det inte går bevisa. Med det sagt kan ju lika gärna N.A prata sanning men det går inte bevisa. Eller så har det gått att bevisa och det är därför han frias. Vem vet?
Citera
2024-07-19, 14:55
Medlem
Citat:
Inte alls skevt.
Eftersom Fritidsnämnden "dömde" Soo Shim i nutid (som dom påstod) och RIN friar allt som hänt mellan 0-10 år bakåt så menar jag att jag tror ju hellre på RINs utredning än Fritidsnämnden där det sitter jäviga politiker (vilket hela stan vet att det gör och det gäller i alla nämnder).

Såklart saker kan vara sanna även om det inte går bevisa. Med det sagt kan ju lika gärna N.A prata sanning men det går inte bevisa. Eller så har det gått att bevisa och det är därför han frias. Vem vet?

OJ Simpson kan vara oskyldig. Men alla tecken pekar på att han inte var det. Han blev friad men jag skulle inte vilja ha honom i närheten av min dotter.

NA kan vara oskyldig. Men alla tecken pekar på att han inte är det. Han blev friad men jag skulle inte vilja ha honom i närheten av min dotter.

5 av 100 anmälda sexualbrott leder till fällande dom. Innebär det att 95% är oskyldiga? Nej, det innebär att det inte går att bevisa rent juridiskt. Att inte bli dömd och att vara oskyldig är två helt olika saker.

Om du väljer att tro på alla tecknen, dussintals vittnesmål osv eller inte är upp till dig. Du kan välja att sprida misstro om kvinnorna och victimblama. Säga att förövarna kan vara oskyldiga trots att inget tyder på de. Det finns de som tror att jorden är platt trots att bevisen säger annat. Det är upp till dig vad du tror på.

Men de sagt så kan man fortfarande tycka synd om de som inte har någonting med detta att göra som i nutiden fått ta konsekvenserna. Det ena utesluter inte de andra.
Senast redigerad av Hemvarare 2024-07-19 kl. 15:06.
Citera
2024-07-19, 15:39
Medlem
Citat:
Inte alls skevt.

Dessutom har RIN inte friat allt som har hänt mellan 0-10 år tillbaka i tiden. De har inte ens prövat det eftersom deras preskriptionstid är två månader från att händelsen skett. En helt galen regel men det hör inte hit.

Så du väljer att tro på en icke existerande utredning (där han inte ses som skyldig eftersom inget är utrett) snarare en som existerar (där man fann föreningen skyldig efter utredning)

Citat:

Med anledningen av uppgifterna som hade framkommit anmäldes ledaren av svenska taekwondoförbundet till förbundets disciplinnämnd. Anmälan skickades sedan vidare till Riksidrottsnämnden, RIN. Nämnden är en juridisk instans inom Riksidrottsförbundet, RF, och beskrivs av sig själva som idrottens ”högsta domstol”.

Enligt handlingar som Norran tagit del av framgår det att anmälan utgått från den utredning som Skellefteå kommuns kultur- och fritidskontor gjort. Specifikt nämns en incidentlista, med vittnesmål från före detta aktiva i Soo Shim, som ingick i underlaget till kommunens utredning. Incidentlistan handlar om händelser mellan åren 2010 och 2019. Till stor del är vittnesmålen anonyma.

RIN menar dock att händelserna i anmälan är för gamla för att utredas vidare.

Preskriptionsreglerna som nämnden förhåller sig till innebär att en anmälan måste komma in inom två månader från det att en förseelse begicks eller blev känd för att nämnden ska kunna ta ställning i ärendet.
https://norran.se/sport/skelleftea/a...kravs/r1xy7npj

Så den som du hört att av det var en gedigen RIN-utredning som friat Nicklas har fel. Man kan inte frias från en utredning som inte har gjorts.

Med tanke på alla dina faktafel är du antingen omgiven av människor som ljuger för dig, eller så försöker du medvetet sprida lögner, misstänkliggöra och gaslighta. Ungefär samma tekniker en viss förening använt sig av i många år.
Senast redigerad av Hemvarare 2024-07-19 kl. 16:06.
Citera
2024-07-20, 18:38
Medlem
Citat:
Dessutom har RIN inte friat allt som har hänt mellan 0-10 år tillbaka i tiden. De har inte ens prövat det eftersom deras preskriptionstid är två månader från att händelsen skett. En helt galen regel men det hör inte hit.

Så du väljer att tro på en icke existerande utredning (där han inte ses som skyldig eftersom inget är utrett) snarare en som existerar (där man fann föreningen skyldig efter utredning)

https://norran.se/sport/skelleftea/a...kravs/r1xy7npj

Så den som du hört att av det var en gedigen RIN-utredning som friat Nicklas har fel. Man kan inte frias från en utredning som inte har gjorts.

Med tanke på alla dina faktafel är du antingen omgiven av människor som ljuger för dig, eller så försöker du medvetet sprida lögner, misstänkliggöra och gaslighta. Ungefär samma tekniker en viss förening använt sig av i många år.

2 månader stämmer inte.

I utredningen från RIN som jag äntligen fått till mig står det klart och tydligt att vid tex allvarliga kränkningar så är preskriptionstiden ända upp till 10år.
Inget av dom påstådda ärendena ansågs komma upp i den nivån.

Förstår att du har kämpat och trollat i månader/år för att måla upp en bild av hur skellefteås TKD-sekt nummer 1 har blivit dåligt behandlade och kränkta av den konkurrerande klubbens tränaren N.A, i mina ögon så är det ju bara patetiskt att du/ni nu fortsätta kämpa och tjafsa.
Klubben är borta sen länge, N.A har flyttat från landet och 100-tals medlemmars drömmar och mål är krossade. Vad är det mer som behöver hända innan du/ni är nöjda?
Kanske tiden börjar vara kommen att gräva ner offerkoftorna och söka professionell hjälp, känns ju inte sunt med allt hat.

Finns en hel värld full av kärlek och glädje om ni bara vågar släppa taget om er sjuka lilla sekt.
Även såpbubblor är vackra och uppskattade av dom flesta tills dom en dag spricker.

Nu skiter då jag i detta, tack för ordet och ut å njut i sommarvärmen nu alla troll!
Citera
2024-07-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenTheHen
2 månader stämmer inte.

I utredningen från RIN som jag äntligen fått till mig står det klart och tydligt att vid tex allvarliga kränkningar så är preskriptionstiden ända upp till 10år.
Inget av dom påstådda ärendena ansågs komma upp i den nivån.

Förstår att du har kämpat och trollat i månader/år för att måla upp en bild av hur skellefteås TKD-sekt nummer 1 har blivit dåligt behandlade och kränkta av den konkurrerande klubbens tränaren N.A, i mina ögon så är det ju bara patetiskt att du/ni nu fortsätta kämpa och tjafsa.
Klubben är borta sen länge, N.A har flyttat från landet och 100-tals medlemmars drömmar och mål är krossade. Vad är det mer som behöver hända innan du/ni är nöjda?
Kanske tiden börjar vara kommen att gräva ner offerkoftorna och söka professionell hjälp, känns ju inte sunt med allt hat.

Finns en hel värld full av kärlek och glädje om ni bara vågar släppa taget om er sjuka lilla sekt.
Även såpbubblor är vackra och uppskattade av dom flesta tills dom en dag spricker.

Nu skiter då jag i detta, tack för ordet och ut å njut i sommarvärmen nu alla troll!

Du säger att jag har fel och sen säger du samma sak som mig?

Ingen av kräkningarna ansågs allvarliga nog att gälla preskriptionstiden på 10 år. Alltså gäller preskriptionstiden två månader för alla dessa fall.

"Utredningen" som du tagit del av har alltså endast utrett hur lång tid det gått från incidenten till nutid och vilken preskriptionstid som gäller för incidenterna. Ingen utredning av NA är gjord av RIN. Vilket är beklagligt men också förväntat.

Om du tycker att det är patetiskt att man står upp för ungdommar som blivit utsatta för övergrepp och istället vill du försvara förövarna får du göra de. Man har full rätt att vara en idiot om man vill. Men det säger ingenting om klubben eller NA, det säger bara någonting om dig.

Samma retorik, victimblaming och härskartekniker som återupprepas gång på gång. Låter bra att du skiter i detta, du hade inget nytt att komma med.
Citera
2024-07-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ingen utredning av NA är gjord av RIN. Vilket är beklagligt men också förväntat.

Samma anklagelser som skickades in till kommunen och AB i höstas/vintras gällande N.A, de blev utredda redan 2019/20 av Riksidrottsförbundet.

Utredningen -19/20 var en mycket genomgående utredning. När fakta kom upp på bordet fann RF ett par falska påståenden, andra påståenden med två sidor av myntet, som det oftast är, och långt gången preskription. Oavsett relevant kritik för vissa ageranden, åratal tillbaka redan då, ansåg regelverket ingenting vara skäligt för vidare personliga repressalier efter utredningen, efter att det hela avslutats. Det var alltså redan 19/20. Men samma påståenden kom nu igen, ännu en gång, av samma individer, flera år senare.

Om du vet om att de blivit utredda redan (du kan ju om inte annat läsa rubriken till hela den här tråden) så varför påstår du annorlunda? Inte sprider vi lögn här?

Det är förbluffande att kommunala tjänstemän och politiker i sin långt senare bedömning ignorerar den viktigaste faktorn av allt: det var sedan länge granskat och påståendena utredda. Och därigenom krossade kommunen hundratals barn, ungdomar och föräldrars drömmar och glädje.

Självklart bryr sig inte du/ni om att N.A redan var utredd när resultatet inte passade agendan. Men det har alltså under hela den här tiden egentligen redan varit ordentligt utrett av RF. Det var den utredningen som föreningen visade respekt för och utgick från, som sig bör.

Givetvis finns den gigantiska utredningen från -19/20 med bakom beslutet Maj -24 av RIN.
Senast redigerad av Bullseye111 2024-07-28 kl. 09:39.
Citera
2024-08-02, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullseye111
Utredningen -19/20 var en mycket genomgående utredning. När fakta kom upp på bordet fann RF ett par falska påståenden, andra påståenden med två sidor av myntet, som det oftast är, och långt gången preskription. Oavsett relevant kritik för vissa ageranden, åratal tillbaka redan då, ansåg regelverket ingenting vara skäligt för vidare personliga repressalier efter utredningen, efter att det hela avslutats. Det var alltså redan 19/20. Men samma påståenden kom nu igen, ännu en gång, av samma individer, flera år senare.

Nu var det väl ändå så att resultatet av utredningen var att det krävdes omfattande ändringar i Soo Shims verksamhet och ledarskap. Något som man inte lyckades uppfylla eftersom man inte ville! Bland annat detta följde kommunen upp i möten med Soo Shim och grundade sitt beslut om indragande av föreningsstöd på. NIU finns fortfarande!
Citera
2024-08-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morotsbiffar
Nu var det väl ändå så att resultatet av utredningen var att det krävdes omfattande ändringar i Soo Shims verksamhet och ledarskap. Något som man inte lyckades uppfylla eftersom man inte ville!

Helt tvärtom. Skrivelsen som specialidrottsförbundet avslutade utredningen 19/20 med slog fast exakt detta, att föreningen Soo Shim hade gjort alla nödvändiga förändringar som ålagts dem. Det är näst intill ordagrant, jag har skrivelsen. Beviset för att de hade rätt? Föreningen fick högsta betyg de kommande åren i undersökningarna bland utövare, gällande trygghet och trivsamhet.

Det vore trevligt med mer fakta och mindre* önsketänkande i den här tråden. Men det kanske man inte kan förvänta sig med tanke på vissas ihärdiga arbete med att sprida motsatsen...

Om kommunen lyssnat till de som har fakta på bordet, eller varför inte närvarande medlemmar, då hade de inte förstört hundratals föräldrar och barns glädje.

Istället tog Skellefteå kommun beslut grundat på påståenden av litet gäng fyrtio-åringar, som inte varit i föreningen på åratal, springandes ärenden åt en viss person...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in