2024-08-08, 15:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Du är bara korkad nu, jag har skrivit vad SBK själva sagt i telefon till mig på flertal frågor. Sen att du vägrar ta till dig det är ditt problem. Jag har lång erfarenhet av hundar, jag har varit i processen själv att utbilda men framförallt har jag kollat upp alla fakta jag skriver och assitanshundsansvarig Lena L på SBK informerat mig, det står på hH sida att de inte vet om en valp kommer vara lämplig förän den är minst 1 och genomgått alla tester först då kan de matcha en hund åt dig eftersom du säger detta kan du ge konkret dokumentation på hur lång tid de tagit, datum när planerandet av att köpa en hund, vilka uppfödare familjen kollade med, vilket datum köpekontraktet skrevs hos HH på Essie. Motbevisa mig!

Du har fortfarande inte förstått process man går igenom. Så nej, någon sådan erfarenhet som du försöker ge sken av att du har, det har du bevisligen inte. Du har ju helt uppenbart inte ens läst informationen på Hundhjälpens hemsida. Också där framgår att det är först en bra bit in i processen och först efter att man har skrivit ett avtal, som man ens börjar leta efter en lämplig hund.

Jag har förklarat detta flera gånger redan i tråden, och det finns klar och tydligt information om processen på internet, både hos Hundhjälpens hemsida och hos SBK. Ändå fattar du inte

Du var motbevisad redan innan du skrev ditt inlägg ovan, du fattar det bara inte själv.
Citera
2024-08-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ska man tro HH sida så skall hon genomfört lämplighetstest och utbildats i grunden innan ens Matchning med ny ägare skett och då ska vi komma ihåg att hon haft en fodervärd som varit på HH träffar och förberett Essie inför lämplighetstestet samt Essie skall ha varit färdigutbildad hund innan matchning och försäljning så det enda utbildning Essie ska behöva är samträningen med A för att certifieras som ekipage

Det är en helt annan sak att utbilda sina egen hund från grunde men även där är det 1 är från lämplighetstestet till certifiering. Och hunden får vara yngst 1 år

HH Hemsida information

Vi säljer ibland valpar. Det händer främst när kullarna blir stora. En sådan valpköpare är då ute efter en helt vanlig hund. Man kan aldrig veta om en valp är lämplig eller inte att bli assistanshund. Det visar sig först när hunden har genomgått alla de prov och tester som är obligatoriska för att hunden skall godkännas att genomgå assistanshundsutbildning. Dessa tester och prov görs när hunden är drygt ett år. Vi säljer inte valp om önskan eller behov finns för en assistanshund.
Det finns aktörer på marknaden idag som säljer valpar för ändamålet att bli assistanshund. Det finns ALDRIG en garanti att en valp kommer godkännas och det har inte med lydnad att göra, utan främst hundens genetiska anlag.
Citera
2024-08-08, 15:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Nej...det stämmer inte att "de allra flesta gör så"
Det finns säkert personer som gör så...men absolut inte de allra flesta.
Om det är din erfarenhet så är det din...... men inte de allra flesta.

Det handlar inte om min "erfarenhet", det handlar om min kunskap om uppfödare. Men jag förstår att du inte kan hantera verkligheten.

Svenska Kennelklubben:
Citat:
Har uppfödarna du kontaktat en valpkull planerad? Fråga om du kan få ställa dig på en väntelista.
Citera
2024-08-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har fortfarande inte förstått process man går igenom. Så nej, någon sådan erfarenhet som du försöker ge sken av att du har, det har du bevisligen inte. Du har ju helt uppenbart inte ens läst informationen på Hundhjälpens hemsida. Också där framgår att det är först en bra bit in i processen och först efter att man har skrivit ett avtal, som man ens börjar leta efter en lämplig hund.

Jag har förklarat detta flera gånger redan i tråden, och det finns klar och tydligt information om processen på internet, både hos Hundhjälpens hemsida och hos SBK. Ändå fattar du inte

Du var motbevisad redan innan du skrev ditt inlägg ovan, du fattar det bara inte själv.

Jag förstår mycket väl vad du menar och vad du säger och jag vet mycket väl att man kan tinga en hundvalp hos uppfödare men inte i syfte att köpa en färdigutbildad hund för du vet som sagt inte om det kommer bli godkänd, det vet du först vid 1 års ålder. Processen är lång men absolut inte 3 års tid för en köpare av en färdigutbildad Assistanshund för den grunden är den du betalar för. Köper du en hund du väljer att utbilda själv kan det ta så lång tid absolut men här pratar vi om en färdigutbildad hund, så processens tidsgång är från matchning. Med hund, kontroller och träffar samt samträningen för att de ska certifierad som assitanshundsekipage.

om de skulle ta så lång tid du hävdar så skulle de inte handla om en färdigutbildad hund längre. Jag säger det igen bevisa med konkret dokumentation på att du har rätt. Jg backar om du kan bevisa datumen

Samt en hund får vara Max 5 år vid certifieringen
Citera
2024-08-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag kommer också tillbaka till farmor. Om nu tidigare framförda teorier stämmer, att farfar skulle styra familjen, så har jag mycket svårt att se att farmor skulle tillåta att man skaffar djur som någon adhoc-lösning.

Om farfarn styr så har farmor inget att säga till om.
Citera
2024-08-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Med tanke på de återkommande incidenterna på boendet. Där personal anmält tillbud var redan 2021 så det måste de väl förstått att det bara var en tidsfråga innan hon skulle vara tvungen att flytta, kan ju knappast kommit som en nyhet hur A betett sig, då jag förutsätter att Föräldrar blir informerade

Om en skattefinansierad verksamhet, med lagkrav på kvalitet, misslyckas, så är kanske inte det rimligaste att förvänta sig som anhörig att man väljer att fortsätta vara inkompetent och istället flytta på medborgarna?

Men även om vi bortser från det, för är det något jag lärt mig under några veckor så är det att man ganska uppenbart aldrig kan förvänta sig någon som helst förmåga utav Enköpings kommun att lösa problem proffesionellt, så kan jag själv känna att familjen inte hade någon som helst rimlig anledning till att förvänta sig att A skulle flytta hem och få PA. Skulle vara rimligare att förvänta sig rosa flygande enhörningar.

Så nej, har familjen förväntat sig det här och kunnat förbereda det, då är det någon av de som kan se in i framtiden.
Citera
2024-08-08, 15:31
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det handlar inte om min "erfarenhet", det handlar om min kunskap om uppfödare. Men jag förstår att du inte kan hantera verkligheten.

Svenska Kennelklubben:
Men snälla vännen...
Och du är helt övertygad om att du har kunskap om uppfödare..men absolut ingen annan?
Ja det står nog kanske så...med det sagt är det fortfarande inte så att dom allra flesta gör så.
Tycker nog att du har lite bekymmer med om någon faktiskt påpekar att det du säger... inte är riktigt korrekt..
Tagga ner lite... det blir inte mer sant för att du konstant påstår div.saker..
Citera
2024-08-08, 15:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasigabananer73
så, är det konstaterat nu att mongoungen tillsammans med pappan dödat hunden och grävt ner under poolen?

Det finns inga egentliga bevis för detta, men allt tyder på att det är det som har hänt men begravdes troligen i skogen någon gång innan den officiellt försvann...
Citera
2024-08-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Det finns inga egentliga bevis för detta, men allt tyder på att det är det som har hänt men begravdes troligen i skogen någon gång innan den officiellt försvann...

Finns inga bevis om att Essie skulle vara stulen inte ens polisen tror på det, enligt P själv skulle Essie aldrig sticka iväg, så antingen har någon dödat hunden och begravt henne eller så har de omplacerat henne själva vilket jag tvivlar på. Snarare mest trovärdigt att hon skadats eller dödats av familjen eller bett någon. Oavsett är det nästan mer oroande vad alla omständigheter runtomkring sett ut som påvisar att Essie inte haft det bra, även allt runtomkring dottern är oroande och här skulle nog någon annan utomstående bli förvaltare istället för P och att hon hamnade på ett boende med kompetens. Inga djur iaf hos henne eller familjen
Citera
2024-08-08, 15:45
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Finns inga bevis om att Essie skulle vara stulen inte ens polisen tror på det, enligt P själv skulle Essie aldrig sticka iväg, så antingen har någon dödat hunden och begravt henne eller så har de omplacerat henne själva vilket jag tvivlar på. Snarare mest trovärdigt att hon skadats eller dödats av familjen eller bett någon. Oavsett är det nästan mer oroande vad alla omständigheter runtomkring sett ut som påvisar att Essie inte haft det bra, även allt runtomkring dottern är oroande och här skulle nog någon annan utomstående bli förvaltare istället för P och att hon hamnade på ett boende med kompetens. Inga djur iaf hos henne eller familjen

håller helt med om detta och det är också klart att PØ lever högt på allt som har hänt och det har han också gjort genom att sköta hur assistenterna faktiskt har fått jobba, ingen tvekan om att det finns narcissism där...
det är också väldigt speciellt att Molly var tvungen att omplaceras när Essie kom eftersom samma personer som hävdar detta är de som också hävdar att PØ och hans fru bodde någon annanstans än Essie...
Citera
2024-08-08, 15:47
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Om farfarn styr så har farmor inget att säga till om.

Här är det INTE tal OM farfar militär styr, han styr ALLT med en järnhand och farmor steker tacksant köttbullar i den nya husbilen.
Ser även att broder P2 inte verkar vara lika framgångsrik som sin psykopatbror P1, P2 verkar "bara" jobba på ngn gummiverkstad. Så farfar militärs arvtagare som hövding över familjen lär vara P1 och därav har de nog kokat denna soppa tillsammans i en och samma gryta!
Citera
2024-08-08, 15:51
Medlem
Att ena ifrågasätta eller förneka all dokumentation Saga23 lagt upp, och fortsätta tjata om att alla andra har fel. Jag har också läst allt och jag håller med att familjen skall inte ha några djur överhuvudtaget.Mest trovärdigt är att Essie är död. Rent krasst en död hund lider inte men sorgligt isåfall. Om hon lever hoppas jag att hon aldrig någonsin hittas och att SBK sätter högre krav på certifieringen men jag känner några i hundvärlden och detta uppmärksammade ärendet har fått flera på SBK att diskutera assistanshundsekipage utbildning och certifiering och HH kommer nog aldrig mer sälja en hund till denna familj. Utöver detta så är det anmärkningsvärt att familjen kräver mer assistans i kammarrätten trots att hon skulle flytta till ett nytt boende? Och dokumentationen som finns visar att denna familj enbart skyller på alla andra, LSS boendet fick inte ens faktan om hur farligt det kunde bli. Att föreställa en så funktionsnedsatt vuxen kvinna som välfungerande i förra boendet till att komma till ett nytt boende utan vetskap om komplex problematik och inte klara av uppdraget är inte särkilt konstigt då de inte hade kompetensen eller möjligheten att bemöta dotterns behov. Få LSS boenden har denna typ av kraven på sig. A skulle nog passa bättre på särskilt psykiatriskt boende istället för LSS, eller ett kombinationsboende, för någon som är så utagerande skall inte vara på ett vanligt LSS boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in