2024-08-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Har du något datum när bph gjordes

2022-05-06

https://hundar.skk.se/avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_info&id=3531158
Citera
2024-08-08, 15:05
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och du fattar inte varför det är helt irrelevant. Jag är inte ett skvatt förvånad!

Det är återigen tydligt att du inte har någon som helst kunskap och erfarenhet av hundar allmänhet och assistanshundar i synnerhet, och än mindre processen i att skaffa sig en assistanshund.

En sådan process börjar med ett beslut om att skaffa en sådan hund. Och ett sådant beslut kan mycket väl komma innan den hund man till sist får, är född.

Faktum är, att varenda hund jag någonsin köpt, bestämde jag att jag skulle köpa, innan hunden ens var född. Och detsamma gäller de allra flesta hundägare. Det är bara så det är. Även om du inte fattar ett skit av det. Detsamma gäller mina katter, med ett undantag, katten som jag tog över för att den annars skulle ha blivit avlivad. Hon ligger här och sover tryggt på min arm.

När det gäller assistanshundar är processen så klart lite annorlunda än för en "vanlig" sällskaps- utställnings- eller brukshund, men att processen startar tidigt är inget konstigt.

Så sluta du sprida din okunniga skit och börja istället lyssna lite på de som faktiskt kan något!
Hur vet du när de startade sin process med hund. De köpte en hund 2018, som de gjorde sig av med 2023, varför då? Du sitter och försvarar någon med näbbar och klor som uppenbart gör utfall mot sin hund. När du i samma andetag nämner att du har hund är det ju inte utan att man kliar sig lite i huvudet
Citera
2024-08-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Essie var inte ens född 2020 🤣 Hh hade ingen aning om att hon fanns då heller då Hh köpte Essie av uppfödaren kennel ledsagaren och Essie var hos sin fodervärd P som utbildade tsm med HH och HH sålde Essie till familjen efter det. Den matchningen kan ha skett tidigast när Essie gjort BPH och lämplighetstestet och efter att hon var grundutbildad, matchning kan alltså tidigast skett efter det att HH hade Essie själva.

Uppfödarna avlar fram hela tiden o har i dagarna lagt ut på Blocket om fodervärdar till nya assistanshundar. Den länken ligger längre bak. Så tippar på att de har hittat ett lönande koncept.
Senast redigerad av Blondpion 2024-08-08 kl. 15:16.
Citera
2024-08-08, 15:06
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Och du fattar inte varför det är helt irrelevant. Jag är inte ett skvatt förvånad!

Det är återigen tydligt att du inte har någon som helst kunskap och erfarenhet av hundar allmänhet och assistanshundar i synnerhet, och än mindre processen i att skaffa sig en assistanshund.

En sådan process börjar med ett beslut om att skaffa en sådan hund. Och ett sådant beslut kan mycket väl komma innan den hund man till sist får, är född.

Faktum är, att varenda hund jag någonsin köpt, bestämde jag att jag skulle köpa, innan hunden ens var född. Och detsamma gäller de allra flesta hundägare. Det är bara så det är. Även om du inte fattar ett skit av det. Detsamma gäller mina katter, med ett undantag, katten som jag tog över för att den annars skulle ha blivit avlivad. Hon ligger här och sover tryggt på min arm.

När det gäller assistanshundar är processen så klart lite annorlunda än för en "vanlig" sällskaps- utställnings- eller brukshund, men att processen startar tidigt är inget konstigt.

Så sluta du sprida din okunniga skit och börja istället lyssna lite på de som faktiskt kan något!

Gällande markerad text...nej..det gäller inte de "allra flesta hundägare" det är inte riktigt korrekt.
Om man personligen gör så är en sak men att påstå att de allra flesta gör det är inkorrekt.
Lyssna lite på "dom som kan något"?
Citera
2024-08-08, 15:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Det är enligt "pappan" ...m tanke på "trådsanningar" osv så är frågan vad hamnar den "sanningen" under?
Mer trovärdig? Det kan också diskuteras..

Huruvida det pappan säger verkligen är sant kan vi inte vet, om det är det du vill påpeka. Detsamma gäller varenda uttalande som varenda människa i hela världen gör, eller hur!?

Trovärdigheten i själva påståendet däremot har jag visat inte är något fel på. En tid på tre år är fullt trovärdig och inget märkligt. Det kan ta så lång tid från första beslut till examinterat ekipage, utan att det är överdrivet märkligt.

En annan detalj som man skall ta hänsyn till är "tidplanen". Är det din erfarenhet att tidplaner alltid håller? Eller känner du kanske till att det inte sällan tar längre tid än utlovat?

Ta tiden 1,5 år + 3 månader, som utlovats, så är bara det 21 månader, för utbildning + samträning, allt annat oräknat. Lägg på lite förseningar där så är du snart över två år enbart i den delen av processen. Att resten av processen sedan skulle fylla ut till närmare tre år, är knappast något märkligt. Det inser de flesta ganska enkelt.
Citera
2024-08-08, 15:07
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
2022-05-06

https://hundar.skk.se/avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_info&id=3531158
Så mindre än ett år från bhp så flyttade hon hem till familjen
Citera
2024-08-08, 15:08
Medlem
Citat:

Du är bara korkad nu, jag har skrivit vad SBK själva sagt i telefon till mig på flertal frågor. Sen att du vägrar ta till dig det är ditt problem. Jag har lång erfarenhet av hundar, jag har varit i processen själv att utbilda men framförallt har jag kollat upp alla fakta jag skriver och assitanshundsansvarig Lena L på SBK informerat mig, det står på hH sida att de inte vet om en valp kommer vara lämplig förän den är minst 1 och genomgått alla tester först då kan de matcha en hund åt dig eftersom du säger detta kan du ge konkret dokumentation på hur lång tid de tagit, datum när planerandet av att köpa en hund, vilka uppfödare familjen kollade med, vilket datum köpekontraktet skrevs hos HH på Essie. Motbevisa mig!
Citera
2024-08-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Exakt. Det är precis det jag försöker peka på. Advokat är ju en skyddad titel. Men inte jurist. Jag förutsätter att pappa P känner till det. Personen han har anlitat har tydligen verkat som rättsombud inom FUB. Hittar honom dock inte i deras aktuella lista. De är lekmän och inga jurister. (De påstår sig heller inte vara jurister, men det kan nog vara luddigt för många som inte har koll.) De kan få stöd via sina förbundsjurister och går säkert en och annan kurs, men det krävs ingen juridisk universitetsutbildning för att de ska gå in som ombud för sina medlemmar.

Gratis är gott. Klart att P är medlem i FUB och därmed gärna anlitar en gratisjobbare. Men om jag hade så bra lön som P så skulle jag nog välja en riktig advokat när det gäller så viktiga ärenden. Dessutom är advokater (tillsammans med präster under själavårdssamtal) de enda som i alla lägen har absolut tystnadsplikt. Kanske kan vara en fördel...

En advokat har många gånger inte samma erfarenhet och kompetens på området som många av de experter som är verksamma i dag, inom olika ersättningar och bidrag som FK hanterar. Det finns idag ombud som endast hanterar ärenden inom sjukpenning, något en advokat aldrig skulle ha chansen till.

Nu tror jag inte att just den här personen jobbar gratis, utan att han driver det som ett företag och därmed tar betalt för sina tjänster.

Men ja, flera organisationer inom brukarrörelsen tillhandahåller idag juridisk rådgivning, därför att det finns ett stort behov av det.
Citera
2024-08-08, 15:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Gällande markerad text...nej..det gäller inte de "allra flesta hundägare" det är inte riktigt korrekt.
Om man personligen gör så är en sak men att påstå att de allra flesta gör det är inkorrekt.
Lyssna lite på "dom som kan något"?

Ja jösses. Jo, det gäller de allra flesta hundköparna. Så gott som alla hunduppfödare har kölistor till sin avel. Så snart en parning är bekräftad så tingas hundarna av kommande hundköpare på listorna, sedan kommer en förväntansfull väntan på att kullen skall födas och köparna får göra sitt första besök hos kenneln. Bara denna sommar har jag förmedlat flera sådana nya väntelistkunder till ett par kennlar.

För assistanshundar är som sagt processen lite annorlunda, men rent tidsmässigt är det inget märkligt att assistanshundköparens process börjar innan hunden är född och det kan den ha gjort också för dottern i detta fallet och hennes familj.
Citera
2024-08-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Så mindre än ett år från bhp så flyttade hon hem till familjen

Ska man tro HH sida så skall hon genomfört lämplighetstest och utbildats i grunden innan ens Matchning med ny ägare skett och då ska vi komma ihåg att hon haft en fodervärd som varit på HH träffar och förberett Essie inför lämplighetstestet samt Essie skall ha varit färdigutbildad hund innan matchning och försäljning så det enda utbildning Essie ska behöva är samträningen med A för att certifieras som ekipage

Det är en helt annan sak att utbilda sina egen hund från grunde men även där är det 1 är från lämplighetstestet till certifiering. Och hunden får vara yngst 1 år
Senast redigerad av Saga23 2024-08-08 kl. 15:18.
Citera
2024-08-08, 15:17
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:

Ja jösses. Jo, det gäller de allra flesta hundköparna. Så gott som alla hunduppfödare har kölistor till sin avel. Så snart en parning är bekräftad så tingas hundarna av kommande hundköpare på listorna, sedan kommer en förväntansfull väntan på att kullen skall födas och köparna får göra sitt första besök hos kenneln. Bara denna sommar har jag förmedlat flera sådana nya väntelistkunder till ett par kennlar.

För assistanshundar är som sagt processen lite annorlunda, men rent tidsmässigt är det inget märkligt att assistanshundköparens process börjar innan hunden är född och det kan den ha gjort också för dottern i detta fallet och hennes familj.

Nej...det stämmer inte att "de allra flesta gör så"
Det finns säkert personer som gör så...men absolut inte de allra flesta.
Om det är din erfarenhet så är det din...... men inte de allra flesta.
Citera
2024-08-08, 15:18
Medlem
Citat:
Bra att du uppmärksammar detta. Det sprids så mycket skitsnack och trådsanningar att det är helt makalöst.

Bara det faktum att assistanshund kostar 300 papp och tar minst ett par år att få, i detta fallet runt 3 år enligt pappan, bevisar redan det att det inte kan ha varit en nödlösning.

Jag kommer också tillbaka till farmor. Om nu tidigare framförda teorier stämmer, att farfar skulle styra familjen, så har jag mycket svårt att se att farmor skulle tillåta att man skaffar djur som någon adhoc-lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in