2024-08-08, 13:23
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Du har helt rätt, mycket sällsynt förr med ärr från skärningar, i stort sett endast på slagskämpar. Ätstörningar var ovanliga för 45- 50 år sedan. Det blir typ en gruppeffekt.

Barn unga är speciellt känsliga för påverkan, så vad talar emot att omfattande media från Dumpen påverkar dem?
Ätstörningar är dokumenterat vanligt sen över 100 år. Många dog av det för 50-60 år sedan.
Dumpens gruppeffekt på barn ska vara vad?
Citera
2024-08-08, 13:38
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Ätstörningar är dokumenterat vanligt sen över 100 år. Många dog av det för 50-60 år sedan.
Dumpens gruppeffekt på barn ska vara vad?
Ätstörningar har funnits tidigare och är inte alltid psykologiskt, och tidigare har det inte observerats på samma sätt. Men när fokus på detta så typ exploderade det.

Just unga hjärnor som har liten erfarenhet är känsliga för påverkan (därför tidig sex kan ställa till det), det enorma fokus som Dumpen och liknande utgör kan skapa problem hos individer som är sårbara. Och påståendet att barn efter hand kommer vara tacksamma att fått veta detta om sina föräldrar är nonsens. Att barn som upplevt krig för alltid är skadade är en accepterad sanning, liknande blir det för de anhöriga barnen.
Citera
2024-08-08, 13:40
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ätstörningar har funnits tidigare och är inte alltid psykologiskt, och tidigare har det inte observerats på samma sätt. Men när fokus på detta så typ exploderade det.

Just unga hjärnor som har liten erfarenhet är känsliga för påverkan (därför tidig sex kan ställa till det), det enorma fokus som Dumpen och liknande utgör kan skapa problem hos individer som är sårbara. Och påståendet att barn efter hand kommer vara tacksamma att fått veta detta om sina föräldrar är nonsens. Att barn som upplevt krig för alltid är skadade är en accepterad sanning, liknande blir det för de anhöriga barnen.
Hur kopplar du det du skriver till Dumpens avslöjanden?
Citera
2024-08-08, 13:55
Medlem
Citat:
På TikTok är det inte så mycket om krig, tur för det oroar barn mycket.
Men.... https://www.expressen.se/nyheter/sa-sprids-lognerna-om--kriget-uppenbart-felaktigt/

Tyvärr finns det mycket om mord.

Så du tycker för att det redan finns negativ information så gör det inte så mycket att det blir mer av den varan. Det kan vara så att det kommer till en brytpunkt i barnet så det blir en omfattande reaktion i hen.

Endast Dumpen kan hantera det Dumpen publicerar på TikTok. De är publiceringarna skyldiga, inget straff till dem, men de skyldiga äro för det de lägger ut.

Och felet på budskapet är att det inte är anpassat för barn, och för deras begränsade erfarenhet.
Ärligt. Vi vill skydda våra flickor o pojkar där ute ifrån att bli skadade för livet. Att det ska vara tryggt för dem där ute på nätet o livet. Vi behöver ändra något i samhället för att få bort vuxna ifrån att sexuellt kontakta eller förgripa sig på dem.
Vi varnar våra barn för fula gubbar osv Om det nu på de kanaler barn befinner sig finns en förening som visar att vuxna agerar emot vuxna som försöker skada barn, har jag en känsla av att det gör mer nytta än skada. Barn kan analysera o validera information de får. Barn är smarta. Betydligt värre att de får dickpicks o inviter ifrån vuxna. Det är ngt att förfasa sig över - inte att det finns föreningar som försöker stoppa dem.
Tror att det som inte är direkt uttalat o som de matas med dygnet runt som pro ana bilder o ideal som är omöjliga att leva upp till, innehåll som skapas av deras förbilder, skadar dem betydligt mer om vi nu ska tala om sociala medier.
Citera
2024-08-08, 13:56
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Hur kopplar du det du skriver till Dumpens avslöjanden?
Dels till de anhöriga som jag skriver. Dumpen är stort bland unga, men de tycker nog som alla andra att det inte är något trevligt de avslöjar (kanske några tycker det är kul). Att det är stort indikerar det i senaste avslöjandet att ungar hängde med under gäddpromenaden till bilen.

Men den obehagskänslan som det ger de flesta, drabbar barnen i högre grad. Hur barnen reagerar är svårt att i nuläget bedöma, och är säkert väldigt individuellt. Men troligt är att det påverkar deras livsåskådning, vilket kan vara problematiskt. Och då det huvudsakligen är angående män så kan det drabba just inställningen till män.
Citera
2024-08-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
Ärligt. Vi vill skydda våra flickor o pojkar där ute ifrån att bli skadade för livet. Att det ska vara tryggt för dem där ute på nätet o livet. Vi behöver ändra något i samhället för att få bort vuxna ifrån att sexuellt kontakta eller förgripa sig på dem.
Vi varnar våra barn för fula gubbar osv Om det nu på de kanaler barn befinner sig finns en förening som visar att vuxna agerar emot vuxna som försöker skada barn, har jag en känsla av att det gör mer nytta än skada. Barn kan analysera o validera information de får. Barn är smarta. Betydligt värre att de får dickpicks o inviter ifrån vuxna. Det är ngt att förfasa sig över - inte att det finns föreningar som försöker stoppa dem.
Tror att det som inte är direkt uttalat o som de matas med dygnet runt som pro ana bilder o ideal som är omöjliga att leva upp till, innehåll som skapas av deras förbilder, skadar dem betydligt mer om vi nu ska tala om sociala medier.
Vill man skydda sina barn borde man inte lämna bort dem till staten från ca 5 års ålder, dvs man kan inte skydda något barn man lämnar bort, inte sant?
Citera
2024-08-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Absolut inget fel på budskapet. Felet ligger i hur man väljer att förmedla det.

Har samma konto som min dotter så vill inte gå in o titta på dumpens inlägg på tictok o ändra hennes innehåll. Antar att de lägger ut konfrontationsfilmerna?
Hur ska det förmedlas annorlunda menar du?
Citera
2024-08-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Vill man skydda sina barn borde man inte lämna bort dem till staten från ca 5 års ålder, dvs man kan inte skydda något barn man lämnar bort, inte sant?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? lämna bort till staten? skolan menar du?
Citera
2024-08-08, 14:07
Medlem
Ankan-mannens avatar
Dumpen påstår att främsta syftet är att informera- påverka politiker. Dumpen finns på TikTok, politiker uppmanas att inte använda TikTok av säkerhetsskäl. Varför är man då på TikTok, 9 till 13 åringars främsta internetanvändning är just där (trots 13 årsgräns). 9 åringar kan inte tolka Dumpens budskap på rätt sätt.
Citera
2024-08-08, 14:11
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? lämna bort till staten? skolan menar du?
Jag menar vad jag skriver, ja; hur kan man skydda sina barn när vi tvingas lämna bort dem, ja?
Citera
2024-08-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Jag menar vad jag skriver, ja; hur kan man skydda sina barn när vi tvingas lämna bort dem, ja?

Vet inte hur din situation ser ut men jag har iaf inte tvingats lämna bort mina barn. Antar att du är för att barn går i skolan o utbildar sig o får sociala kontakter. Man kan väl inte skydda sina barn ifrån världen o vissa vuxnas snedvridna sexualitet, genom att låsa in dem i hemmet tills de är arton.
Senast redigerad av medea1 2024-08-08 kl. 14:25.
Citera
2024-08-08, 14:25
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Du framställer barn som fullvärdiga professorer, varför behöver de då 12 årig skola och förskola där innan. Allt som barn stöter på fungerar utbildande och påverkar. Dumpens budskap fungerar inte bara för skydd utan förmedlar ett negativt människovärde, att män rent allmänt är skit. Detta är en anledning till att jag är emot fenomenet Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in