2024-08-08, 13:20
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Jag, tjejen och hunden tänkte tälta och skulle gärna vilja ha tips på en fin, avsides tältplats, gärna nära vatten/sjö och helst inom 100 km från Stockholm. Just nu kikar jag lite på Stora Envätterns naturreservat. Någon som har varit där får gärna dela med sig av erfarenheterna. Annars tips på liknande områden.
Citera
2024-08-08, 13:26
Medlem
VoktorDodkas avatar
Som ung brukade jag och kompisar tälta på Gräsö, finns många avskilda platser där om man inte väljer campingen. Finns massor med små skogsvägar som nästan alla slutar i någon fin liten badvik.
Citera
2024-08-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Jag, tjejen och hunden tänkte tälta och skulle gärna vilja ha tips på en fin, avsides tältplats, gärna nära vatten/sjö och helst inom 100 km från Stockholm. Just nu kikar jag lite på Stora Envätterns naturreservat. Någon som har varit där får gärna dela med sig av erfarenheterna. Annars tips på liknande områden.

Du kan tälta vid vilken sjö eller vattendrag som helst. Ta fram kartan och dra. Eftersom du vill ha något avsides så är nog chansen att du skall få ett bra tips den här vägen väldigt liten.
Citera
2024-08-08, 13:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Som ung brukade jag och kompisar tälta på Gräsö, finns många avskilda platser där om man inte väljer campingen. Finns massor med små skogsvägar som nästan alla slutar i någon fin liten badvik.

Nu vet jag inte hur länge sen du var ung men gissar att det förändrats då fler och fler bygger sommarstugor på gräsö och givetvis vill många ha stugan vid vatten.
Citera
2024-08-08, 13:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu vet jag inte hur länge sen du var ung men gissar att det förändrats då fler och fler bygger sommarstugor på gräsö och givetvis vill många ha stugan vid vatten.
Gäller inte strandskyddet på Gräsö?

Och det är ingen liten holme, det är en relativt stor ö, knappast att dom byggt över hela ön.
Citera
2024-08-08, 13:36
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Eftersom strandskyddslagen gäller så nej, de har inte byggt vid vattnet.
Citera
2024-08-08, 13:41
Medlem
Strandskyddslagen må gälla, absolut, men om de äger tomten ner till vattnet är det ändå inte fritt att tälta på privat egendom.

jag instämmer med tidigare skribent om att bara åka till något random vattendrag du tror är fint och undersöka platsen, just för att ni vill ha det avskiljt. Annars får du tips om ställen folk vet om och det är ju helt emot syftet.
Citera
2024-08-08, 13:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Gäller inte strandskyddet på Gräsö?

Och det är ingen liten holme, det är en relativt stor ö, knappast att dom byggt över hela ön.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Eftersom strandskyddslagen gäller så nej, de har inte byggt vid vattnet.

Men frågan är om man vill sätta upp sitt tält om det nu ligger en stuga på 100m avstånd. Jag brukar välja ställen där jag får vara ensam när jag tältar.
Citera
2024-08-08, 13:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Men frågan är om man vill sätta upp sitt tält om det nu ligger en stuga på 100m avstånd. Jag brukar välja ställen där jag får vara ensam när jag tältar.
Du bör nog tälta längre bort än 100 meter från ett hus.

Härjarö, Sörmlandsleden, Upplandsleden. Finns hur mycket som helst.
Citera
2024-08-08, 13:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Strandskyddslagen må gälla, absolut, men om de äger tomten ner till vattnet är det ändå inte fritt att tälta på privat egendom.

jag instämmer med tidigare skribent om att bara åka till något random vattendrag du tror är fint och undersöka platsen, just för att ni vill ha det avskiljt. Annars får du tips om ställen folk vet om och det är ju helt emot syftet.

Du har en grundlagsskyddad rätt att tälta "på privat egendom". Den inskränkning som finns är tomtmark, dvs. gräsmattan kring ett bostadshus på ett ungefär.
Citera
2024-08-08, 13:54
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX

Lårstaviken är fin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5rstaviken
Citera
2024-08-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du har en grundlagsskyddad rätt att tälta "på privat egendom". Den inskränkning som finns är tomtmark, dvs. gräsmattan kring ett bostadshus på ett ungefär.

Ah intressant, det visste jag inte om! Är dock sällan ute och tältar själv men antog bara av regel att om någon äger en bit mark så måste man be om att få vara där helt enkelt. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in