2024-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har ju det svart på vitt. Är du inte läskunnig? Vi har ungefär exakt samma åsikter och detta allvarliga problem leder till barn omhändertas felaktigt och skadas istället för hjälps av samhället.

Varför skulle jag det när vi redan har samma åsikter?

Hur ska de ha insyn när soc inte delar med sig av allt material per automatik, vilket gör att de inte är transparenta med hur de gjort sina bedömningar och fattat beslut.

Man behöver inte efterforska för att ta reda på vad en professor har för åsikter. Det är bara att googla och det är helt ok att göra så.

Vad kostar en advokat i timmen? Föräldrar som drabbas av soc har ofta redan ekonomiska problem och har inte råd att betala för egen advokat. Det är samhället som ska erbjuda det.

Ja jag är glad att du delat med dig av din syn på vetenskap.
Hemförsäkring täcker den största delen av kostnaden för jurist i ett visst antal timmar detta gäller även vid brott , är ju inte som man ser i amerikanska filmer att man ringer sin advokat när som helst på dygnet och den dyker upp på alla möten eller mitt i natten vid behov för att man betalar en stor summa så att man är exklusiv klient
2024-08-08, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Maila och få det bekräftat istället. Som sagt, förstår inte rädslan i att kontakta någon sakkunnig som du menar för er kamp. Borde ju vara en fantastisk kontakt att ha med sig.
Men snälla nån. Läs innantill vad han tycker? Är du inte läskunnig? Vad är det jag ska fråga om, när jag redan vet vad han kommer att svara eftersom det står klart och tydligt om man googlar hans namn?

Citat:
Maila och fråga?
Om vad? Han säger ju ungefär samma sak som jag och varför skulle han helt plötsligt ändrat sin åsikt?

Citat:
Ja vad kostar det att röva bort ett barn? G fick över 200000 av en kåt gammal gubbe som gick åt att leva gömda. Ganska bra advokatpengar annars.
Ingen aning om vad du pratar om.

Citat:
Gubbe som dessutom försökte göra bedömningar ang sonen utan att ens ha pratat med honom.
Vad har det med saken att göra?

Citat:
Samhället ska betala för permanent barnflicka och juridisk hjälp = yes ✅
Föräldrar som lägger egna pengar på juridisk hjälp = usch, fy, blä 🛑
Föräldrar ska inte behöva lägga några pengar på juridisk hjälp överhuvudtaget vid LVU-ärenden. Det borde sättas in långt tidigare så att rättvisa förhållanden råder i domstol mellan soc och föräldrarna.
2024-08-08, 12:05
Medlem
Citat:
Maila och få det bekräftat istället. Som sagt, förstår inte rädslan i att kontakta någon sakkunnig som du menar för er kamp. Borde ju vara en fantastisk kontakt att ha med sig.

Maila och fråga?

Ja vad kostar det att röva bort ett barn? G fick över 200000 av en kåt gammal gubbe som gick åt att leva gömda. Ganska bra advokatpengar annars.

Gubbe som dessutom försökte göra bedömningar ang sonen utan att ens ha pratat med honom.

Samhället ska betala för permanent barnflicka och juridisk hjälp = yes ✅
Föräldrar som lägger egna pengar på juridisk hjälp = usch, fy, blä 🛑
G är arg för exet valde att se till att skadestånd till henne mättes ut , hon tyckte att brottsofferfonden skulle betalas istället
2024-08-08, 12:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hemförsäkring täcker den största delen av kostnaden för jurist i ett visst antal timmar detta gäller även vid brott , är ju inte som man ser i amerikanska filmer att man ringer sin advokat när som helst på dygnet och den dyker upp på alla möten eller mitt i natten vid behov för att man betalar en stor summa så att man är exklusiv klient

Brott ja. LVU-mål handlar inte om brott och vad jag vet så täcker inte hemförsäkringen något sådant, vilket såklart också gagnar soc. Föräldrar har inte en chans eftersom de för de första inte automatiskt får tillgång till hela råmaterialet och för det andra heller inte tillräcklig juridisk rådgivning i god tid innan förhandlingen.
2024-08-08, 12:14
Medlem
Citat:
Brott ja. LVU-mål handlar inte om brott och vad jag vet så täcker inte hemförsäkringen något sådant, vilket såklart också gagnar soc. Föräldrar har inte en chans eftersom de för de första inte automatiskt får tillgång till hela råmaterialet och för det andra heller inte tillräcklig juridisk rådgivning i god tid innan förhandlingen.
Rättshjälp eller rättsskydd täcker mål om lvu osv , hur tror annars folk utan hög lön och de som levt i åratal på ekonomiskt bistånd haft råd med jurister gång på gång .
2024-08-08, 12:34
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
När jag redan vet vad han kommer att svara eftersom det står klart och tydligt om man googlar hans namn?

Maila då? Vad är du rädd för?
Så kan du köra upp det i allas ansikten sen när Bo står på ”er” sida.
2024-08-08, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Rättshjälp eller rättsskydd täcker mål om lvu osv , hur tror annars folk utan hög lön och de som levt i åratal på ekonomiskt bistånd haft råd med jurister gång på gång .

Vad har du för källa på det? Hemförsäkring kan ge ett visst rättskydd, men det är absolut inte säkert att det täcker LVU-mål och den juridiska hjälp som behövs. Den mest rimliga lösningen är att föräldrar får direkt gratis tillgång till ett juridiskt ombud per automatik så fort en LVU-utredning tillsatts, samt att allt material delas ut direkt till både föräldrarna och det juridiska ombudet.

Att de har råd med juridiska ombud beror på det ingår någon timmes hjälp. Men det räcker ju inte på långa vägar, eftersom det är en kavalkad med felaktigheter som måste hinnas med och bemötas.
2024-08-08, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad är syftet med att fråga något jag redan vet svaret på? Är du inte läskunnig? Du har ju fått en sammanfattning av hans åsikter. Vad är skillnaden mot mina?
2024-08-08, 13:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad är syftet med att fråga något jag redan vet svaret på? Är du inte läskunnig? Du har ju fått en sammanfattning av hans åsikter. Vad är skillnaden mot mina?

2024-08-08, 13:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Goddag yxskaft!
2024-08-08, 13:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du har en skev bild av LVU och socialtjänstens kritiker. Allt är inte vad det ser ut att vara på TikTok. Det är en ytterst liten del av alla föräldrar med placerade barn som är på TikTok och det finns gott om kunnigt folk som förstår att rättssäkerheten brister grovt vid barnärenden hos socialtjänsten och vad det får för konsekvenser för både samhället och i förlängningen barnen ifråga.

Det skadar nämligen barnen. Men det bryr väl inte du dig det minsta om? Det viktigaste är att föräldrarna får lida.
2024-08-08, 13:26
Medlem
Citat:
Vad har du för källa på det? Hemförsäkring kan ge ett visst rättskydd, men det är absolut inte säkert att det täcker LVU-mål och den juridiska hjälp som behövs. Den mest rimliga lösningen är att föräldrar får direkt gratis tillgång till ett juridiskt ombud per automatik så fort en LVU-utredning tillsatts, samt att allt material delas ut direkt till både föräldrarna och det juridiska ombudet.

Att de har råd med juridiska ombud beror på det ingår någon timmes hjälp. Men det räcker ju inte på långa vägar, eftersom det är en kavalkad med felaktigheter som måste hinnas med och bemötas.
Mellan 4-10 timmar är vad som anses vara rimligt i juridisk hjälp vid lvu , är ju inte direkt en mängder med information att analysera trots att föräldrar tror att deras inspelningar med barnen som är gjorda för många år sedan är viktiga för att barnen säger att mamma är snäll

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in