2024-08-08, 11:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är exakt ett sådant uttalande man kan vänta sig av en person som du som i inlägg efter inlägg visat att du inte förstår sambandet mellan orsak och verkan.
Att du hävdar att Rysslands ekonomi inte har något att göra med kriget är rena rama Pajaspåståenden.

Men du kan ju fortsätta att försvara den ny- och självutnämnde general Putin.

Då får du nog läsa vad jag skrev igen. Jag har varit aktiv i ekonomitråden som heter "Botten ur den ryska ekonomin", så där är riklig läsning. Se vad folk skrev där i starten av kriget och vilken position jag intog där, så förstår du. Eller borde förstå.
Citera
2024-08-08, 11:35
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1emo9e6/russian_in_kursk_region_talks_about_eancounter/

Hehe tillbakakaka
Citera
2024-08-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Detta är vad jag menar med att man ska kunna kvalificera sina slutsatser. Du ska ha ett antaganden om betydelsen.

50% = Enorm, avgörande betydelse
0.000001% = Det jag skriver i Flashback tråden är relevant att läsa om ifall 500 000 andra likadana saker OCKSÅ händer.

Det är ekonomi. Det går inte att diskutera ekonomi om man inte är beredd att kvantifiera. Och framför allt ska man inte snacka om ekonomi om man inte kan relatera det till vad som kommer hända i kriget. Givetvis kan man "servettberäkna" eller ha en hög felmarginal.

Enbart relativiseringar, shitpostande, off topic och trams från din sida. År efter år.
Inte svårt att förstå ditt syfte och en stor fråga är varför du och dina gelikar tillåts fortsätta när det bara handlar om att förstöra diskussionerna.

On topic:
Det här är mycket intressant och Orban kissat väl ned sig nu.

https://x.com/igorsushko/status/1821266620695900466?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Ryssland har alltså tappat kontrollen över sin huvudledning till Europa. Låt oss hoppas att Ukraina även slår ut järnvägsknutpunkterna i området så är det om inte game over så åtminstone extremt svårt för Ryssland att fortsätta kriget i hela den regionen.
Citera
2024-08-08, 11:38
Medlem
Man vill ju gärna skrika att nu går Ukraina mot Moskva och är framme inom 48 timmar, men så lär det inte bli.

Jag gissar att målen är att förstöra artilleri, militära förråd, bränsedepåer och så då järnvägen. En förstörd järnväg skulle ge enorma logistiska problem för Ryssland inför hösten och vintern.

Jag hade gärna sett Ukraina hade fortsatt med sin attack och tagit ryssarna i flanken innefrån Ryssland mot de ockuperade Ukraina, men det tror jag inte vi får se. Attacken är för liten helt enkelt och påminner mer om en avancerad räd i syfte att förstöra så mycket militärt som möjligt än ett erövringskrig. Isåfall drar sig Ukraina tillbaka mot gränsen med fokus på att minimera egna förluster och maximera ryssarnas.

Men beroende på hur ryssarna kontrar så kan situationen förändras.
Citera
2024-08-08, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man vill ju gärna skrika att nu går Ukraina mot Moskva och är framme inom 48 timmar, men så lär det inte bli.

Jag gissar att målen är att förstöra artilleri, militära förråd, bränsedepåer och så då järnvägen. En förstörd järnväg skulle ge enorma logistiska problem för Ryssland inför hösten och vintern.

Jag hade gärna sett Ukraina hade fortsatt med sin attack och tagit ryssarna i flanken innefrån Ryssland mot de ockuperade Ukraina, men det tror jag inte vi får se. Attacken är för liten helt enkelt och påminner mer om en avancerad räd i syfte att förstöra så mycket militärt som möjligt än ett erövringskrig. Isåfall drar sig Ukraina tillbaka mot gränsen med fokus på att minimera egna förluster och maximera ryssarnas.

Kan hända att det är energisektorn som är målet.
Ukraine aims to destabilize Russian energy in Kursk offensive

Transferring the war to Russian territory is a strategic task for Ukraine, as it aims to destabilize the enemy and their energy systems as much as possible. Notably, Sudzha is almost the only entry point for Russian gas into Ukraine. Ukraine is now actively targeting Russia's energy infrastructure.

In Kursk Oblast, there is a nuclear power plant in Kurchatov and other critical facilities. This situation creates significant challenges for Russia, particularly because the conflict is now affecting what they consider their core territory. The more destabilization, the better it is for Ukraine, both in disrupting the enemy's energy system and in demonstrating that there are vulnerable areas within Russia's administrative borders.
https://english.nv.ua/nation/kursk-npp-sudzha-russian-energy-are-targets-of-the-offensive-in-kursk-oblast-political-analyst-50441 008.html
Citera
2024-08-08, 11:44
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Ryssarna måste ju såklart kontra och flytta förband. Rätt stora förband tom. Gissningsvis är det just det Ukraina är ute efter. I så fall har vi inte sett huvudoffensiven än.
Citera
2024-08-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Kan hända att det är energisektorn som är målet.
Ukraine aims to destabilize Russian energy in Kursk offensive

Transferring the war to Russian territory is a strategic task for Ukraine, as it aims to destabilize the enemy and their energy systems as much as possible. Notably, Sudzha is almost the only entry point for Russian gas into Ukraine. Ukraine is now actively targeting Russia's energy infrastructure.

In Kursk Oblast, there is a nuclear power plant in Kurchatov and other critical facilities. This situation creates significant challenges for Russia, particularly because the conflict is now affecting what they consider their core territory. The more destabilization, the better it is for Ukraine, both in disrupting the enemy's energy system and in demonstrating that there are vulnerable areas within Russia's administrative borders.
https://english.nv.ua/nation/kursk-npp-sudzha-russian-energy-are-targets-of-the-offensive-in-kursk-oblast-political-analyst-50441 008.html

Gällande kärnkraftsverket blir det väldigt intressant att följa. I regel har alla försökt att undvika skada kärnkraftsverken eller föra strider nära kärnkraftsverk. Skulle Ukraina nu attackera det ryska kärnkraftsverket bryter de mot denna regel och man kan räkna med att Ryssland svarar med attacker mot de ukrainska kärnkraftsverken.

Det mesta talar för att det vill ingen ska ske så jag tror inte kärnkraftsverket är ett mål.
Citera
2024-08-08, 11:56
Medlem
Pebbiss avatar
Målet är nog delvis att Putin ska se svag ut. Han står med brallorna nere och hans folk och hela världen ser häpet på.
Citera
2024-08-08, 11:59
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Gällande kärnkraftsverket blir det väldigt intressant att följa. I regel har alla försökt att undvika skada kärnkraftsverken eller föra strider nära kärnkraftsverk. Skulle Ukraina nu attackera det ryska kärnkraftsverket bryter de mot denna regel och man kan räkna med att Ryssland svarar med attacker mot de ukrainska kärnkraftsverken.

Det mesta talar för att det vill ingen ska ske så jag tror inte kärnkraftsverket är ett mål.

Är väl fortfarande helt legit att angripa infrastrukturen som transporterar elen som kärnkraftverket genererar?
Citera
2024-08-08, 11:59
Medlem
lapons avatar
Nu kallas Wagner hem för att strida mot de ukrainska styrkorna i Kursk-området, enligt uppgifter i ryska media. (Lenta. Moskovskij Komsomolets m.fl.)
Frågan är kanske hur pålitliga de är
Citera
2024-08-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Nu kallas Wagner hem för att strida mot de ukrainska styrkorna i Kursk-området, enligt uppgifter i ryska media. (Lenta. Moskovskij Komsomolets m.fl.)
Frågan är kanske hur pålitliga de är

Intressant isåfall. Har ingen aning om var Wagner finns någonstans nu förutom i Afrika där jag senaste läste om någon massaker i Mali där Wagnertrupper hamnade i bakhåll.

Men intressant på det sättet att man (ryssarna) vågar sätta in ett försvar som består av manskap som tidigare visat att de är beredda att marchera mot Moskva.
Citera
2024-08-08, 12:11
Medlem
TotalWars avatar
Nu kommer den riktiga motoffensiven från Ukraina - när man allra minst anade den. Så är det oftast. Låg moral hos ryska trupper skvallrar om stor framgång och stor beslutsamhet från Ukrainas sida. Klartecken från USA att avsluta kriget, om möjligt.

Putin kallar till sig säkerhetsrådet och ser nervös ut, samma med hans generaler. Vad Putin fruktar mest är den låga moralen och låga försvarsviljan hos rysk trupp givet omständigheterna. Man hade ju förväntat sig att moralen skulle stiga i de egna leden i samband med att man mer eller mindre blir invaderad av främmande makt. Här blir det tvärtom, inte bara det, rysk trupp ansluter till tåget, detta skrämmer Lillputte mer än något annat. Krig är inte alltid så förutsägbara.

Det här scenariot hade jag väntat mig redan förra året, men det här kriget har plågats av förseningarar. Men slutresultatet förblir detsamma, det vi kan bråka om är själva vägen dit. Det är inte omöjligt att Putin bara har veckor eller månader kvar att leva.

Givetvis finns det redan nu en kompromissvänlig efterträdare, som är redo att träda fram vid rätt ögonblick. men han är fortfarande okänd för både oss och Putin. Men de ryska trupper som ansluter till Ukrainas sida i Kursk känner definitivt av hans närvaro. Tids nog ger han sig själv till känna.
Senast redigerad av TotalWar 2024-08-08 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in