2024-08-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Första resultatet när man googlar: https://www.expatistan.com/price/beer/aalborg
Dock tror jag de underdriver en smula faktiskt.

Lion Bar är en av ytterst få krogar i norra Sverige som har förhållandevis låga priser. Det är snarare du som är ohederlig när du tar upp det exemplet.

Det normala i de allra flesta länder är att öl är billigare i mindre städer som inte lever på turism. Att det är precis tvärtom i Sverige är absurt och det måste du väl själv också inse? Varför kostar en öl 89 kr i en avkrok som Lycksele, när lokalhyrorna och lönerna är vansinnigt mycket lägre där än i Stockholms innerstad?

Haha, trollar du?
Enligt din "länk" så kostar motsvarande öl i Malmö 19 kr 😅
Nästan halva priset alltså!

Hela din troll-tråd bygger på att det inte finns pubar med "billig" öl. Du fick exempel på att det visst finns i Umeå, men istället valde du en helt annan pub. Så, finns det pubar med "billig" öl i Umeå? Ja eller Nej?

Att öl kostar snarlikt runt om i detta landet, beror på det som flera personer redan skrivit till dig - den höga skatten vi har här - alkohol, moms, arbete, el, mat osv....

Nu ska jag gå och dricka en öl för 45 kr här på lokala puben. Ska även säga till ägaren att hans pub inte finns, för det har jag läst i en trolltråd på flashback 👍
Citera
2024-08-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Haha, trollar du?
Enligt din "länk" så kostar motsvarande öl i Malmö 19 kr 😅
Nästan halva priset alltså!

Hela din troll-tråd bygger på att det inte finns pubar med "billig" öl. Du fick exempel på att det visst finns i Umeå, men istället valde du en helt annan pub. Så, finns det pubar med "billig" öl i Umeå? Ja eller Nej?

Att öl kostar snarlikt runt om i detta landet, beror på det som flera personer redan skrivit till dig - den höga skatten vi har här - alkohol, moms, arbete, el, mat osv....

Nu ska jag gå och dricka en öl för 45 kr här på lokala puben. Ska även säga till ägaren att hans pub inte finns, för det har jag läst i en trolltråd på flashback 👍

Möjligt att de har fel om Malmö, men ok, eftersom du envisas ska du få ett konkret exempel från Aalborg. The Irish House (theirishhouse.dk) tar 35 DKK (ca 54 SEK) för en Carlsberg. Om du läste ett av mina föregående inlägg visade jag på hur en genomsnittlig dansk familj har 15k mer i månaden an en svensk. Billigare i Danmark utan tvekan, således.

Har aldrig förnekat att det finns enstaka billiga krogar i norra Norrland, men på en genomsnittskrog betalar du 79 kr eller mer.

Den höga skatten är en delförklaring, men inte hela sanningen. Det största problemet är att det är dyrare för någon som bor utanför storstadsregionerna att ta en öl, eftersom priserna inte är lägre där (snarare tvärtom) trots att hyrorna och lönerna är det.
Citera
2024-08-08, 09:20
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltommat
Det är så lätt att sitta på Flashback om förklara hur krögare ska göra för att tjäna pengar och driva en vettig krog.
Hur kommer det sig att du själv inte har kommit längre i livet om du har så mycket bättre koll på ekonomi och företagande än ’korkade’ krögare?

Kan det inte vara så enkelt att krögare är giriga och vill finansiera både dyr elbil och sommarstuga i Åre?

En 33cl öl för 89 ger ett literpris på 267 kr vilket är helt jävla galet. Att jämföra med ex. 1L diesel vid PUMP, eller 1L mjölk.
Senast redigerad av svampdamp 2024-08-08 kl. 09:22.
Citera
2025-08-29, 19:02
Medlem
Slank in på Olerys för en snabb öl 107 kr för en Norrlands guld 50 cl , där gick smärtgränsen , förstår varför det är så lite folk här en Fredagskväll efter lön
Citera
2025-08-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Och ändå är 39kr garanterat minst 4 gånger inköpspris så att det inte skulle gå runt blir löjligt. inköp för samma öl är ca 5-10kr för annars hade inte systembolaget kunna sälja likadan öl för 15kr. Varför kan systembolaget ha så låga priser på alkohol med anställda och lokalhyra men krogen måste ha svinhöga priser.

Är ju helt sjukt att 80-100kr för en öl har blivit det normala.

Visst är det så, klagas på att i Sverige har vi ingen dryckeskultur och gå ut och äta på vardagar som i väldigt många andra länder. Säger väl sig självt mat är svindyr och alkohol är svindyr.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Precis. Krogar i Sverige har nästan inga stamgäster, det säger en del om vilket trist klimat som råder.

I Finland är öl på krogen också väldigt dyrt, för att inte tala om Norge.
Citera
2025-08-30, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie

Priserna är oacceptabelt höga i alla nordiska länder utom Danmark, även om det blivit betydligt dyrare där också.
Citera
2025-08-30, 07:29
Medlem
många år sen man var ute på på krogen ock tog en öl
men läste att Lion bar funderar på att öppna där jag bor
35-40 kr låter mera normalt
Citera
2025-08-30, 08:58
Medlem
35-45 är standardpris för en stor stark på dom billiga haken i Stockholm och sådana finns det gott om.
Men visst en Stöl för 100+ på ett uteställe är helt uppåt väggarna och borde vara kriminellt och straffbart.
Citera
2025-08-30, 10:52
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
I min stad finns det inge hak eller sluskkrog. Bara fina krogar med fint folk.Uppklätt osv.

Men där kostar en öl 87 kr.
Citera
2025-08-30, 11:09
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie

Håller med! Där jag bor ligger priset på ett stop öl kring 10 euro, alltså samma summa som ett paket kvalitetskaffe utan kampanj eller erbjudande. Helt sjuka priser, enligt mig då som har låga inkomster.

En ganska stor del av samhället, tacky medelklassare och uppåt, har dock sådana inkomster och marginaler att de inte behöver kolla priser eller göra ekonomiska val att en AW-kväll med ett antal öl för hundra kronor styck behöver innebära att leva på gröt följande vecka. Och innan någon börjar nitpicka som en jävla midwit; ja, det finns (gott om) hög- och medelinkomsttagare som är som Günther Mårder också, tack jag vet det! Bara här på Flashback kryllar det av Mårder-kloner som istället drabbats av "spardjävulen" och lever som CSN-studenter, trots att de är civilingenjörer som drar in 40K och uppåt efter skatt. Inte mitt drömliv direkt om jag hade den inkomstnivån.

Men generellt har samhällskulturen i Sverige rört sig mot att låginkomsttagare lajvar medelklassen, som i sin tur lajvar... och så vidare. Alla förtjänar tillgång till allt; alla ska unna sig! Folk vägrar acceptera grundläggande ekonomiska begrepp som alternativkostnad och att kärnan i ekonomi är att göra ekonomiska val och att hushålla med resurser. Jag trodde det här lärdes ut i grundskolan? Köpt ny bil och inte har råd med Thailandsresa? NP, det finns ju alltid Klarna!
Senast redigerad av trewq 2025-08-30 kl. 11:26.
Citera
2025-08-30, 20:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
35-45 är standardpris för en stor stark på dom billiga haken i Stockholm och sådana finns det gott om.
Men visst en Stöl för 100+ på ett uteställe är helt uppåt väggarna och borde vara kriminellt och straffbart.

Men biter den biran då?
Citera
2025-09-28, 03:11
Medlem
Pritchards avatar
För alla förtappade själar som söker billig bärs, rekommenderas denna sida:

https://xn--vadkostarlen-djb.se/?v=1

(Varför ser länken ut som en diagnos som ungarna får nu för tiden? Sidan heter vadkostarölen.se)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in