Citat:
Ursprungligen postat av
MartinZombie
I Finland är öl på krogen också väldigt dyrt, för att inte tala om Norge.
Håller med! Där jag bor ligger priset på ett stop öl kring 10 euro, alltså samma summa som ett paket kvalitetskaffe utan kampanj eller erbjudande. Helt sjuka priser, enligt mig då som har låga inkomster.
En ganska stor del av samhället, tacky medelklassare och uppåt, har dock sådana inkomster och marginaler att de inte behöver kolla priser eller göra ekonomiska val att en AW-kväll med ett antal öl för hundra kronor styck behöver innebära att leva på gröt följande vecka. Och innan någon börjar nitpicka som en jävla midwit; ja, det finns (gott om) hög- och medelinkomsttagare som är som Günther Mårder också, tack jag vet det! Bara här på Flashback kryllar det av Mårder-kloner som istället drabbats av "spardjävulen" och lever som CSN-studenter, trots att de är civilingenjörer som drar in 40K och uppåt efter skatt. Inte mitt drömliv direkt om jag hade den inkomstnivån.
Men generellt har samhällskulturen i Sverige rört sig mot att låginkomsttagare lajvar medelklassen, som i sin tur lajvar... och så vidare. Alla förtjänar tillgång till allt; alla ska unna sig! Folk vägrar acceptera grundläggande ekonomiska begrepp som alternativkostnad och att
kärnan i ekonomi är att göra ekonomiska val och att hushålla med resurser. Jag trodde det här lärdes ut i grundskolan? Köpt ny bil och inte har råd med Thailandsresa? NP, det finns ju alltid Klarna!