2024-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar82
Min skuldsanering blev klar idag och hos vissa us är det uppdaterat o ser bra ut men loggar jag in på vissa bolag finns dom kvar nån som vet hur länge det tar innan det är borta

Vet inte men de kan iaf inte kräva in någon skuld som togs innan skuldsaneringen gick igenom. Så var inte orolig.
Citera
2024-08-07, 04:21
Medlem
Skuldsanering

Hej!
Lång historia kort.
Sedan 2013 har livet gått utför. Utmattningar, depression, utmattning igen, dödsfall, utsatt för våld, smärtsamma separationer och samtidigt bolla ett liv med plugg/jobb och barn. Började trösta mig med mat och shopping. Lånen ökade, tog nya lån för att lösa andra osv.
Adhd diagnos förra året.
Sammanlagt lånebelopp ca 900.000 på SKIT. Och jag mår skit. Hamnat i hopplöshet och känner knappt någon livslust. Pga bra inkomst har jag kunnat betala på mina lån ända fram tills nyss då jag blev arbetslös. Inget har alltså gått till KF förens alldeles nyss.

Någon kunnig som kan sia om mina möjligheter att bli beviljad skuldsanering?
Citera
2024-08-07, 04:50
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne79
Hej!
Lång historia kort.
Sedan 2013 har livet gått utför. Utmattningar, depression, utmattning igen, dödsfall, utsatt för våld, smärtsamma separationer och samtidigt bolla ett liv med plugg/jobb och barn. Började trösta mig med mat och shopping. Lånen ökade, tog nya lån för att lösa andra osv.
Adhd diagnos förra året.
Sammanlagt lånebelopp ca 900.000 på SKIT. Och jag mår skit. Hamnat i hopplöshet och känner knappt någon livslust. Pga bra inkomst har jag kunnat betala på mina lån ända fram tills nyss då jag blev arbetslös. Inget har alltså gått till KF förens alldeles nyss.

Du lär inte bli beviljad det ännu, KFM kommer att ta allt dom kommer åt i ett par år först.
Citera
2024-08-07, 06:38
Bannlyst
Du har säkert goda chanser för det men utmätning är väl första steget. Alltså du får leva på det existensminimum ett tag framöver. Blir till att cykla och äta matlådor på jobbet.

https://kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/ansok-om-skuldsanering
Citera
2024-08-07, 07:10
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Hej!
Lång historia kort.
Adhd diagnos förra året.

Tråkigt att höra din historia.
Ring och prata med kommunens budget och skuldrådgivare, dem har koll på allt du vill och behöver veta.
Lycka till och kom ut starkare än någonsin 😊💪🏻
Citera
2024-08-07, 07:15
Medlem
Citat:
Hej!
Lång historia kort.
Adhd diagnos förra året.

Bra jobbat att du trots dåligt mående lyckats hålla igång återbetalningar, det är det inte alla som gör. Ta kontakt med KF och be om råd. Kom ihåg, de är inte dina fiender. Deras jobb är att de som har skulder betalar tillbaka så mycket de kan.
Citera
2024-08-07, 08:02
Medlem
Det är som sagt bättre att låta allt gå till Kronofogden när man bara släcker bränder, månad efter månad. Har du själv skapat din situation genom onödiga lån, så är det dock svårt att få skuldsanering, och det är aldrig aktuellt när det gäller nya skulder ( uppkomna de senaste 2-3 åren ). Du behöver nog vänta i några år. Det är inte heller så illa att leva på förbehållsbeloppet, vilket inte är det samma som existensminimum.
Citera
2024-08-07, 08:49
Avstängd
En vän till mig fick det, och varje liten krona som var över den summa som hon skulle få tog de. Det var många fattiga år. Vem är det som egentligen får stå för notan vid skuldsanering? Vi andra skattebetalare som inte har satt sprätt på våra pengar, och tröstat oss med mat och shopping?
Senast redigerad av Newton555 2024-08-07 kl. 08:52.
Citera
2024-08-07, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
En vän till mig fick det, och varje liten krona som var över den summa som hon skulle få tog de. Det var många fattiga år. Vem är det som egentligen får stå för notan vid skuldsanering? Vi andra skattebetalare som inte har satt sprätt på våra pengar, och tröstat oss med mat och shopping?
När det gäller sms-lån, krediter och liknande, så har de kalkylerat med att vissa aldrig kommer att betala, därav de höga räntorna.

Ts behöver ta kontakt med en budgetrådgivare i sin kommun, denne kommer att hjälpa ts med en strategi och en ev. ansökan om skuldsanering. Det är gratis.
Citera
2024-08-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555

Skulderna betalas inte av skattebetalare mer än att vi skattebetalare betalar för KFM. Kreditbolagen får ta en kreditförlust för att de lånat ut till en person som inte skulle lånat från dag 1, dock har de så pissiga räntor att de oftast inte gör förlust utan bara går miste om mer ränta.
Däremot så får vi skattebetalare oftast betala så fort folk är arbetslösa, så där finns något. Men skulderna förfaller efter sanering å återbetalas inte av någon annan.
Citera
2024-08-07, 09:39
Avslutad
Citat:
Hej!
Lång historia kort.
Adhd diagnos förra året.

Ta kontakt med skuldrådgivningen i din kommun så hjälper de dig steg för steg till att ansöka och få skuldsanering.
Reglerna för skuldsanering har lättats sedan några år.
Men första steget till skuldsanering är att kontakta skuldrådgivningen i din kommun, de har koll på allt.
Citera
2024-08-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Tråkigt att höra din historia.
Ring och prata med kommunens budget och skuldrådgivare, dem har koll på allt du vill och behöver veta.
Lycka till och kom ut starkare än någonsin 😊💪🏻

TACK! Jag har pratat med dem. Samt min kontakt på banken och det var de som gav mig rådet att ansöka om skuldsanering. Jag hoppas för allt i livet att jag får det beviljat. Fem år är ändå överskådlig tid. Att leva snålt och sedan komma ut på andra sidan och få en ny chans till ett liv utan den här jävla oron och känslan av misslyckande som jag bär på! Hoppas hoppas! Tack för dina stöttande ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in