2024-08-06, 23:28
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vore jag som du skulle jag se till att få golvet riktigt torrt, riva av skiten med en stålborste (gärna en roterande om du har en borrmaskin eller ännu hellre vinkelslip) och måla över med nån rostskyddsfärg. Vill man kan man avsluta med en sprayburk lack i samma färg som tidigare.

Det kommer INTE att stoppa rosten men det kommer inte att spridas lika fort.

Stålborste: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/axialborste-axeltapp-2000016891

Varför stoppar det inte rosten? Fan vad tröttsamt
Citera
2024-08-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Varför stoppar det inte rosten? Fan vad tröttsamt
Därför att fukten kommer att tränga in under lacken och en del fukt kommer att vara kvar efter borstningen.

Tröttsamt? You tell me . . . det är alltid tröttsamt att ha gamla bilar.
Citera
2024-08-06, 23:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Vore jag som du skulle jag se till att få golvet riktigt torrt, riva av skiten med en stålborste (gärna en roterande om du har en borrmaskin eller ännu hellre vinkelslip) och måla över med nån rostskyddsfärg. Vill man kan man avsluta med en sprayburk lack i samma färg som tidigare.

Det kommer INTE att stoppa rosten men det kommer inte att spridas lika fort.

Stålborste: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/axialborste-axeltapp-2000016891

Grejen är att det är ett golv med en hel del vinklar och vrår, samt sladdar kors och tvärs.
Så jag försöker att hitta lite genvägar här.
Citera
2024-08-06, 23:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Därför att fukten kommer att tränga in under lacken och en del fukt kommer att vara kvar efter borstningen.

Tröttsamt? You tell me . . . det är alltid tröttsamt att ha gamla bilar.

Men om man kör med en värmepistol före man drar på rostskyddsfärg?
Det måste väl eliminera all fukt, om metallen blir över 100 C?
Citera
2024-08-06, 23:33
Medlem
Scholzs avatar
Det rostar inte längre i alla fall
Citera
2024-08-06, 23:34
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholz
Det rostar inte längre i alla fall

Men löser det upp rosten, som experimentet med citronsyra?
Citera
2024-08-06, 23:38
Medlem
Citat:
Men om man kör med en värmepistol före man drar på rostskyddsfärg?
Det måste väl eliminera all fukt, om metallen blir över 100 C?
Javisst. Det gjorde jag på en gammal merca jg hade som jag försökte snygga till rostfläckar på, Jg tycket iofs inte att det gav nån vidare skillnad men så var det ju på utsidan.

Vad jag förstår är din skada på insidan och då kanske det har större effekt,

Men komihåg att värmen kommer att påverka den oginallack som kanske finns kvar. Fläckvis eller i kanterna och att det är viktigt att du ser till att du förseglar alltihop så gott du kan efteråt.
Citera
2024-08-06, 23:40
Medlem
Citat:
Grejen är att det är ett golv med en hel del vinklar och vrår, samt sladdar kors och tvärs.
Så jag försöker att hitta lite genvägar här.
OK. Ja då får det bli en gammal gröteldad borste: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/stalborstar/stalborste-tvahandsgrepp-2000051765

EDIT: Sedan kan du alltid testa rostätare men jag vet inte om det funkar så bra egentligen, jag experimenterade med det för 25-30 år sedan och vill minnas att jag inte var nöjd. Men en genväg är det.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-06 kl. 23:48.
Citera
2024-08-06, 23:45
Medlem
Scholzs avatar
Citat:
Men löser det upp rosten, som experimentet med citronsyra?

Det ändrar färg och förvandlar rosten. Jag har använt det på mina gamla bilar med tillfredsställande resultat.
Citera
2024-08-06, 23:49
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
OK. Ja då får det bli en gammal gröteldad borste: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/stalborstar/stalborste-tvahandsgrepp-2000051765

EDIT: Sedan kan du alltid testa rostätare men jag vet inte om det funkar så bra egentligen, jag experimenterade med det för 25-30 år sedan och vill minnas att jag inte var nöjd. Men en genväg är det.

Lossnar trådarna snabbt på den?
Citera
2024-08-06, 23:50
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:

Men provade du på lite ytrost, eller på oskrapad flagad?
Citera
2024-08-06, 23:50
Medlem
Citat:
Lossnar trådarna snabbt på den?
Det vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto