2024-08-06, 22:56
Medlem
Pungpuckels avatar
Om man har en rostfläck på insidan av sin gamla bil, pga att det varit vattenläcka, fukt osv..

Sedan åtgärdar man läckaget och eliminerar fukten, kommer då rosten att "stanna" och sluta växa?
Citera
2024-08-06, 23:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Om man har en rostfläck på insidan av sin gamla bil, pga att det varit vattenläcka, fukt osv..

Sedan åtgärdar man läckaget och eliminerar fukten, kommer då rosten att "stanna" och sluta växa?
Japp.
Citera
2024-08-06, 23:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Japp.

Nej knappast…
Däremot är chansen rätt stor att det kommer att ”växa” mycket långsamt, så det knappt märks.

Men, om du nu har fått en synlig rostfläck, fixat ev läcka och fått bort fukten, varför inte putsa rent/väck rosten och behandla området med rostskyddsfärg och lite bättringsfärg som försegling
Citera
2024-08-06, 23:11
Bannlyst
Citat:
Japp.
Nej. Rost slutar inte växa den expanderar tills ingenting är kvar. Enda sättet är att slipa bort all rost och lägga ny plåt.
Citera
2024-08-06, 23:13
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Japp.

Hur är det möjligt? Rosten är väl en reaktion mellan järn vatten salt?
Ja eller något sånt.

Men tar man då bort komponenterna som gör att någor rostar, så måste det väl sluta att rosta?

Som exempel. Om jag tar en halvrostig plåtbit ifrån utomhus, och lägger den varmt och torrt i en låda inomhus, kommer den då vara rena knäckebrödet av av rost om 10år?
Jag är tveksam.
Citera
2024-08-06, 23:15
Medlem
Citat:

Nja den stannar inte upp helt efterom det alltid finns en vissfukt i en bilkupé. Men den sprids nog väldigt sakta om den inte står där den bli väldigt fuktig på höst och vår.

Den kan också växa fort på vintern om vintern är mild med plusgrader men spridningen stannar upp helt vid minusgrader.
Citera
2024-08-06, 23:17
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej knappast…
Däremot är chansen rätt stor att det kommer att ”växa” mycket långsamt, så det knappt märks.

Men, om du nu har fått en synlig rostfläck, fixat ev läcka och fått bort fukten, varför inte putsa rent/väck rosten och behandla området med rostskyddsfärg och lite bättringsfärg som försegling

Jo, men det är ganska omfattande.. Det är golvet på bilen det rör sig om, jag pallar fan inte att slipa och hålla på... tänkte ju mer på att få bilen torr och fuktfri, och ignorera rosten sedan men jag kanske tänker fel där
Citera
2024-08-06, 23:18
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja den stannar inte upp helt efterom det alltid finns en vissfukt i en bilkupé. Men den sprids nog väldigt sakta om den inte står där den bli väldigt fuktig på höst och vår.

Den kan också växa fort på vintern om vintern är mild med plusgrader men spridningen stannar upp helt vid minusgrader.

Hmm okej, men samtidigt har man väl saltet som man säkert drar in ifrån skorna?
Citera
2024-08-06, 23:22
Medlem
Citat:
Hmm okej, men samtidigt har man väl saltet som man säkert drar in ifrån skorna?
Ja så ör det naturligtvis och om stället sitter så till att det kommer saltvatten på det så sprids rosten fortare. Men är det kallt och inte fuktigt är det inte riktigt samma problem,

Det är framförallt fukten som är din fiende och salt gör det ju etter värre.
Citera
2024-08-06, 23:22
Medlem
Scholzs avatar
Ta det och glöm det
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-235-ml-2000017147
Citera
2024-08-06, 23:27
Medlem
Citat:
Jo, men det är ganska omfattande.. Det är golvet på bilen det rör sig om, jag pallar fan inte att slipa och hålla på... tänkte ju mer på att få bilen torr och fuktfri, och ignorera rosten sedan men jag kanske tänker fel där
Vore jag som du skulle jag se till att få golvet riktigt torrt, riva av skiten med en stålborste (gärna en roterande om du har en borrmaskin eller ännu hellre vinkelslip) och måla över med nån rostskyddsfärg. Vill man kan man avsluta med en sprayburk lack i samma färg som tidigare.

Det kommer INTE att stoppa rosten men det kommer inte att spridas lika fort.

Stålborste: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/axialborste-axeltapp-2000016891
Citera
2024-08-06, 23:27
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholz
Ta det och glöm det
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-235-ml-2000017147

Spännande grej det där! Aldrig provat.

Kan jag med andra ord slipa bort det värsta, och bara pensla på, så försvinner resten av rosten sedan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in