2024-08-06, 21:28
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximusminimus
Chatgpt:

Hypotes 1: Multipla parasitinfektioner och autoimmun sjukdom

Flickan kan ha blivit smittad av en sällsynt parasit under en semesterresa i Spanien, som har lett till både tarminfektion och järnbrist. Denna parasit har gått odiagnostiserad eftersom den är ovanlig i västvärlden.
Parasiten har orsakat inflammatoriska reaktioner i tarmen, vilket har lett till malabsorption av järn och andra näringsämnen.
Kroppens reaktion på parasiten har också utlösts av en autoimmun respons, som har påverkat hjärtat och njurarna.

Ja det är tyvärr vedertaget att parasiter påverkar immunsystemet, ibland ganska kraftigt. Just Enterobius Vermicularis verkar dock lugnande på immunsystemet. Du skulle frågat Chatgtp vilken parasit som skulle stämma in på beskrivningen som gavs.
Senast redigerad av Gugugaga 2024-08-06 kl. 21:49.
Citera
2024-08-06, 21:33
Medlem
Misstänker kanske inte då du inte angivit det men har din dotter anemi? Tänkte också om spanska läkarna givit någon förklaring till varför din dotter skulle ha järnbrist utöver tarminfektionen (äter hon dåligt/längd, vikt och tillväxtkurva)?

Celiaki (glutenintolerans) är annars en sjukdom som kan göra barn trötta/orkeslösa där det kan dröja länge innan rätt diagnos och barnet labb-värden också påverkas...

I likhet med tarminfektioner du nämnt förstör den ju tarmslemhinnnan och gör att kroppen inte klarar av att tillgodose sina näringsbehov.
Citera
2024-08-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
EFR (estimerad filtrationshastiget, oftast kallat eGFR) är ett mått på hur mycket blod njurarna filtrerar på en min baserat på kroppsstorlek. EFR på 137 är inte alls ett tecken på dålig njurfunktion utan tvärt om verkar eran dotter ha fullt normal sådan. Att ligga ovanför 90 i EFR är något man förväntar sig hos unga friska som bör ha välfungerande njurar med hög förmåga att filtrera blod.

Citat:
Tjejen har ett eGFR på 137 så fullt adekvat njurfunktion, troligaste är att ts missuppfattat dom spanska läkarna helt för så tappade kan dom inte vara.

Oavsätt! Vätskebubblor i tunnväggen samt 208 i puls. Är inte normalt
Citera
2024-08-06, 21:40
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Denna uppskattning är för dom flesta ändamål ett adekvat mått på njurfunktionen, sedan finns såklart felkällor gällande kreatinin men då finns ju cystatin c att tillgå. Att mäta exakt njurfunktion är både dyrt, omständigt och onödigt förutom i vissa situationer där indikation föreligger.

Det stämmer att kreatinin är det vanligaste provet som tas, även det billigaste. Uppskattningen av eGFR brukar ge en hyfsad fingervisning. Det finns flera anledningar till varför kreatinin kan vara förhöjt och behöver inte tyda på nedsatt njurfunktion. Även cystatin c kan bli missvisande i flera fall, dock påverkas det provet inte av personens kön eller muskelmassa. För ett mer korrekt värde är iohexolclearance den bästa markören men det är dyrt och tas inte i onödan.
Citera
2024-08-06, 21:40
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask
Oavsätt! Vätskebubblor i tunnväggen samt 208 i puls. Är inte normalt
Som flera andra nämnt är det troligt att inflammationen i tarmen (oavsett anledning) gett malabsorbtion av järn vilket förklarar järnbristen. Järnbristen ger i sin tur upphov till anemi (vad har tösen för Hb/hemoglobin/blodvärde?) som förklarar höga pulsen vid låg ansträngning samt tröttheten.
Citera
2024-08-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Du låter överdrivet paranoid över din dotters hälsa.
Du kanske ska tagga ner lite och låta livet ha sin gilla gång istället?
Såklart ökar dotterns puls när hon har sjukligt paranoida föräldrar som tar henne till sjukhus stup i kvarten.
Skärp dig.

Jag är paranoid När en kardiolog på Lunds sjukhus samt en hematolog säger att vi behöver åka hem ASAP! fast jag sa att vi har hyrt ut vårt boende i 3 månader i Sverige så dom att vi ändå ska åka dit!

Men ja självklart är jag paranoid! Du vet mer är hjärtläkare och det är ju ändå bara ett barn, dom har inget värde ändå.

Är du kines eller arab?
Senast redigerad av Raderadmask 2024-08-06 kl. 21:47.
Citera
2024-08-06, 21:45
Medlem
Citat:
Som flera andra nämnt är det troligt att inflammationen i tarmen (oavsett anledning) gett malabsorbtion av järn vilket förklarar järnbristen. Järnbristen ger i sin tur upphov till anemi (vad har tösen för Hb/hemoglobin/blodvärde?) som förklarar höga pulsen vid låg ansträngning samt tröttheten.

HB ligger bra till.
Citera
2024-08-06, 21:46
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
HB ligger bra till.
Ge oss ett värde istället eller ännu bättre skriv ett inlägg med alla labbresultat som tagits.
Citera
2024-08-06, 21:48
Avstängd
SoberZealots avatar
I Spanien så kan man köpa penicillin i affären utan recept.

Om dottern tål detta, så skulle jag kört en kur.

Min frus morbror hade skitskumma symptom, och ingen fattade vad som var fel. Detta var innan borrelia var känt. Och hennes morbror var om jag kommer ihåg rätt, en av de första som fick penicillin. Han blev bra på någon vecka.

Med det sagt, om man tål antibiotika, så blir ju det inte värre än en kass mage.

Värt ett försök ? ESR var ju högt.
Citera
2024-08-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Har man haft bandmask så vet man exakt vad jag menar. Det är små vita saker i avföringen. I själva verket är det små avsnitt av masken som faller av i "segment".
https://www.quora.com/What-does-a-tapeworm-look-like-when-passed

Att det skulle vara "ägg" skulle jag säga låter otänkbart. Än så länge har vi inga Aliens på Jorden. Vad jag vet.

Ja fy fan mask
Kom hem med piskmask från Indien
Jag åt och åt och sket och sket och blev smalare och smalare

Hoppas tjejen får vård
Citera
2024-08-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ge oss ett värde istället eller ännu bättre skriv ett inlägg med alla labbresultat som tagits.

https://postimg.cc/QKCBxMy3

https://postimg.cc/8jFF2jvd

https://postimg.cc/VSwd0gV4
Citera
2024-08-06, 22:37
Medlem
auruns avatar
Citat:
Oavsett kommer vi åka och kolla i Sverige. Men det är lång tid kvar till söndag
Åk hem tidigare då! Det är din dotters hälsa vi pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in