2024-08-06, 14:44
Avslutad
Jag har hela tiden bundit på långa löptider! Jag har marginalen bank 7 år på tre olika konton som ger 3,65%, 4% respektive 4,15%.

Sedan har jag Klarna på 4 år, två konton som ger 3,4 respektive 4%

Och saldo bank som ger mig 5% på 23 månader.

Jag rekommenderar er att välja långa löptider och snarast möjligen för när börsen kraschar så kommer centralbankerna att sänka snabbt och då finns inga räntor kvar inom några månader!!
Citera
2024-08-06, 17:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanbordell
Jag har hela tiden bundit på långa löptider! Jag har marginalen bank 7 år på tre olika konton som ger 3,65%, 4% respektive 4,15%.

Jag rekommenderar er att välja långa löptider och snarast möjligen för när börsen kraschar så kommer centralbankerna att sänka snabbt och då finns inga räntor kvar inom några månader!!

Det beror ju helt på hur mycket man sätter in. I så fall ska det vara ganska mycket man ska undvara om det ska ge något överhuvudtaget. Att sätta in skit summor ger inte mycket i ränta.
Citera
2024-08-06, 21:36
Medlem
Citat:

Du kan hinna dö på 7 år. Med det sagt kan det vara bra om du inte behöver pengarna på så längt tid. Ställde frågan på denna tråd om det är smart att binda på 5 år. Många "Flashback experter" avråder. De säger hellre börsen. Själv vill jag inte binds mer än 1 år max eftersom dessa pengar kommer gå till insats.
Citera
2024-08-06, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det beror ju helt på hur mycket man sätter in. I så fall ska det vara ganska mycket man ska undvara om det ska ge något överhuvudtaget. Att sätta in skit summor ger inte mycket i ränta.

Sant! Jag vågar inte köpa något på börsen nu när det är påväg att kollapsa. Så jag tankade in ganska hyfsat stor del i fasträntekonton
Citera
2024-08-06, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Du kan hinna dö på 7 år. Med det sagt kan det vara bra om du inte behöver pengarna på så längt tid. Ställde frågan på denna tråd om det är smart att binda på 5 år. Många "Flashback experter" avråder. De säger hellre börsen. Själv vill jag inte binds mer än 1 år max eftersom dessa pengar kommer gå till insats.

Jo så är det! Men även om jag har pengarna på börsen kan jag dö. Jag tänkte mer att slippa jaga aktier på all time high och bara ligga i lugn och ro med pengarna på sparkonton så att jag vet hur mycket som garanterat kommer in i ränta. Börsen känns instabil på dagens höga nivåer. Till och med Warren buffert har sålt aktier för stora belopp och ligger med kassa nu.

Ja, ska pengarna användas är det bättre med kortare bindningstider.
Citera
2024-08-06, 23:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Sant! Jag vågar inte köpa något på börsen nu när det är påväg att kollapsa. Så jag tankade in ganska hyfsat stor del i fasträntekonton

Du gör helt rätt. Har gjort precis likadant.
Citera
2024-08-07, 14:07
Medlem
Söker tips om sparkonto.
Har hittat ett jobb där jag får lite för mycket betalt.
Det blir över en ganska stor summa pengar varje månad.
Så nu letar jag efter ett stabilt sparkonto i en känd bank.
Jag har ett sparkonto i Norge där jag ligger på 4% ränta.
Så >4% hade varit fint i en Svensk bank.

Jag har prövat både fonder och aktier, men tror jag är för ointresserad och har dålig is i magen.
Citera
2024-08-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiffilol
Söker tips om sparkonto.

Jag har prövat både fonder och aktier, men tror jag är för ointresserad och har dålig is i magen.

Är bara att kolla på Compricer och jämföra:
https://www.compricer.se/sparande/?mode=table

Själv kör jag Carnegie då jag föredrar svensk insättningsgaranti och ingen inlåsning av pengarna.
Just nu 3,85% men lär förmodligen sänkas framöver.
Citera
2024-08-09, 17:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Är det kört för oss om styrräntan sänks ?
Ja. Men de kommer inte sänka styrräntan till minus igen, utan de kommer ligga på 2% minimum under ett bra tag framöver. Buffert ska naturligtvis fortfarande ligger på ett sparkonto framöver, men resten bör ligga på börsen.
Citera
2024-08-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwxdwqvcqauobgvfua
SeraFlex privat kommer justeras från 4.12% till 4,00 % den 7 juni.

SeraFlex privat kommer justeras till 3,85% den 26 augusti.
Citera
2024-08-15, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiffilol
Söker tips om sparkonto.

Om du vill ha hyfsat bra ränta över en längre tid rekommenderar jag saldo bank. Jag band på 5% i Mars för 2 år och de är enkla att få tag i via telefon. Kassa som fan på epost. Men räntan tickar på och de sätter automatiskt in beloppet igen.

Nu ligger väl saldo bank på runt 4%

De övriga sparräntorna börjar falla ganska kraftigt nu
Citera
2024-08-16, 09:31
Medlem
Imagoos avatar
Qred har sänkt från 4,30 till 3,95.
Utan förvarning. Svagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto