2024-08-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Kak du leda i bevis genom att hänvisa till lagstiftning att det är lagligt att filma arbetare utan deras vetskap om filmandet sker i en persons bostad?
Vad vet du om att dom filmade utan assistenternas vetande eller spekulerar du bara i den riktning du vill för att det ska bli en lite smaskigare story?
Citera
2024-08-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nu missförstår du…

Från början har en person som kallar sig bondpion uttalat att det hade varit helt ok om assistansbolaget hade velat filma i bostaden. För hen anser att IMY säger det, vilket de absolut inte gör. Hen hänvisar det till att bostaden skulle vara en vårdplats. Vilket är helt galet eftersom en vårdplats i myndighetssammanhang är en plats där sjukvård utförs och inte en bostad där omvårdnad utförs. Vård = huvudman sjukvården. Omvårdnad = huvudman kommunen. Personlig assistans = omvårdnad och således ingen sjukvård.

Att arbeta i någons hem gör inte om personens hem till en arbetsplats. När man jobbar med människor i deras hem, så uppstår en juridisk situation där två likvärdiga rättsområden är giltiga samtidigt. Socialrätten som skyddar brukaren och dennes rätt till trygghet och integritet i sitt hem. Och arbetsrätten som ska skapa trygg arbetsmiljö för arbetstagaren. Arbetstagarens rätt är inte större än brukarens avseende platsen där de möts.

BLONDPION.
Kan du inte ens ha koll på det så har du nog inte koll på annat heller utom långa romaner . Trampade tydligen på en öm punkt.
Citera
2024-08-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Svar nej, det är en arbetsplats. Du har folk där som jobbar dygnet runt, anställda.
Du får lära dig lite läsförståelse och sedan läsa på lite om LSS och personlig assistans.
Citera
2024-08-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, P har inte vad vi vet uttryckt att någon släkting skulle vara het. JAG skrev att A:s syster är het, vilket hon är. Nu kanske ni märker hur jävla snabbt det går när folk spekulerar, och har tokfel.

Jag kan ha sagt att hon är snygg. Just det kommer jag inte ihåg, men det är vilket fall som helst inte viktigt.

Finns nog skärmdump på originalet oxå.
Sliskig är pappan iaf o väldigt nedlåtande mot assistenterna.
Citera
2024-08-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det var i poolen. En av assistenterna frågade om hon kunde sitta pånkanten eftersom hon hade mens, varav han svarat att hon fick köra upp 2 tamponger för A ville bada
Har han verkligen sagt det till en typ 20-årig assistent?! Det måste fan vara åtalbart som sexuellt trakasseri och/eller könsdiskriminering! Han kan ju inte vara normal enligt något som helst kriterium.
Citera
2024-08-06, 20:58
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Vad vet du om att dom filmade utan assistenternas vetande eller spekulerar du bara i den riktning du vill för att det ska bli en lite smaskigare story?

Jag kommenterade detta som du påstod och ställde en fråga.

Fast nu råkar det ju vara så att när man jobbar som personlig assistent så är man i någons hem och alltså inte på en "arbetsplats" i den bemärkelsen. Så nej inget olagligt har skett.

Svara bara på frågan fåntratt.
Citera
2024-08-06, 21:02
Medlem
Citat:
O inom en snar framtid skulle Essie genomgå en veterinärbesiktning som kanske påvisade gamla skador o även hur hennes beteende med A skulle bedömas av en oberoende veterinär. En veterinär som inte går att dribbla bort med långa romaner och bortförklaringar. Tippar på att efter 15-månaders kontrollen hade inte Essie blivit godkänd som assistenthund. Lika lägligt då att skaffa undan Essie.

Instämmer, det är så många osannolika händelser.
Citera
2024-08-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Nej jag tänker samma, mycket kan man säga vad Länsstyrelsen hittar på men allt registreras om inte annat står de under sekretess i registerutdraget och något sådant finns inte.

En sak jag tänkte på däremot, mamman har inte uttalat sig alls? Finns det någon som sett eller hört Amanda eller mamman efter detta?

Finns det ingen möjlighet att mamman tog Amanda och hunden och drog? Eller att de själva har omplacerat hunden hos folk de litar på för att säga att hon är stulen och få ut pengarna? Att någon skall ha lyckats ta henne med all övervakning som funnits runt huset måste vara väldigt insatt och välplanerat därför jag har lite svårt att tro på det även om jag hoppas hon mår bra och är i trygghet så tror jag fortfarande att hon är död tills jag ser något som bevisar motsatsen

Allt är möjligt även om just nu ser det ju mindre troligt ut att hunden mördats i alla fall… som jag ser det…vilket för mig i alla fall känns skönt…

Det som talar emot att mamman skulle ha tagit hunden själv och A och stuckit någonstans är väl att hur skulle hon ha lyckats med det utan att hennes man i så fall upptäckte det? A behöver ju dessutom jättemycket hjälp. Jag har hållit lite öppet för att familjen som helhet däremot kan ha bestämt sig för att omplacera hunden. Men det som talar emot det är att då hade de ju verkligen inte behövt dra igång hela den här apparaten och värsta häxjakten emot sig heller… (även om de kanske inte hade kunnat förutse just den…)

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte uppfattat det som att försäkringspengar verkar vara något som familjen verkar varit särskilt intresserade av…? Pappan har typ fnyst åt det när det kommit upp inlägg och menat att den försäkring som finns inte skulle räcka särskilt långt ändå… Finns det öht något som tyder på att de anmält detta till något försäkringsbolag? Jag har bara sett påståenden ifrån folk som vill få det till ett motiv…

Det som hela tiden förbryllat mig är hur pappan hela tiden fokuserat på att skaffa en ny hund… Jag får inte ihop det med att de själva skulle vara inblandade i hundens försvinnande. Just den grejen blir för mig inte logisk om man inte tror att hunden är stulen och aldrig kommer att kunna komma tillbaka… Men har tyckt att assistanshunden betytt mycket för A… Jag kan inte annars se något motiv till att vilja göra om hela den här proceduren igen och betala 300+ tusen för att få en ny hund att bråka med assistenter om ifall han inte verkligen värdesatte hundens funktion…?

Personen som på forumet här konsekvent uttalat att hen säger sig veta att hunden är hos någon som (omhänder)tagit den och nu också skrivit att familjen inte vet vad som har hänt förklarar bättre varför de agerar som om hunden aldrig kommer tillbaka. Helt enkelt för att de tror eller förstår att någon tagit den. Men vet inte vem det är utan bara att den som tagit hunden inte kommer vilja lämna den tillbaka ens för en belöning på 100 000 kr.
Det skulle förklara deras fokus…

Det är ungefär så jag ser på det just nu…
Citera
2024-08-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Du får lära dig lite läsförståelse och sedan läsa på lite om LSS och personlig assistans.

"Det är inte tillåtet att använda kamerabevakning i syfte att kontrollera hur de anställda arbetar. IMY bedömer att det som regel inte heller är tillåtet att kamerabevaka platser som används för ombyten eller rekreation, som till exempel omklädningsrum eller lunchrum, eller att använda ljudupptagning vid kamerabevakning på en arbetsplats."

PÖ har tidigare sagt att kamerorna är till för att se så assistenterna gör sitt jobb och att Essie inte skadas.
Citera
2024-08-06, 21:09
Medlem
Citat:
"Det är inte tillåtet att använda kamerabevakning i syfte att kontrollera hur de anställda arbetar. IMY bedömer att det som regel inte heller är tillåtet att kamerabevaka platser som används för ombyten eller rekreation, som till exempel omklädningsrum eller lunchrum, eller att använda ljudupptagning vid kamerabevakning på en arbetsplats."

PÖ har tidigare sagt att kamerorna är till för att se så assistenterna gör sitt jobb och att Essie inte skadas.
Fortfarande så får du filma i ditt eget hem...
Citera
2024-08-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Jag har sett ett inlägg i en av facebookgrupperna där en person som påstår sig ha varit assistent hos dottern uttala sig om missförhållanden på arbetsplatsen.

Namngiven och postat med eget konto. Numera raderat inlägg som postades i gruppen om att sanningen om Essie ska fram.

Antagligen rädd för repressalier.

Jo men just det citatet om att mamman skulle ha sagt att Essie är tränad till att inte göra något motstånd ens om man slår ihjäl henne… påvisar ju inget missförhållande om inte familjen med att säga så menat att de ville att personalen skulle strunta i om hunden for illa eller blev misshandlad…

Om pappans sammanhang stämmer så får ju citatet en innebörd av att snarare velat uppmana till att skydda och ta undan hunden…?

Jag får inte ihop på vilket sätt som den som sagt att mamman ska ha sagt detta menar att detta är elakt sinnat gentemot Essie? För uttalandet i sig visar mest på en förståelse för att hunden är sårbar, mer sårbar än andra hundar på grund av sin träning…

Eller tolkar du in något helt annat i detta?
Citera
2024-08-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Hänger du inte med i fallet?
Stället som tränade hunden innan A fick henne som assistanshund. Dem fick information att hunden blev sparkade med mera. Dem gjorde då en anmälan till länsstyrelsen.
Länsstyrelsen informerade då pappan om anmälan, men länsstyrelsen sa också att dem inte skulle utreda familjen eller anklagelserna.
Efter det blev hunden stulen/försvann.
Länsstyrelsen kommer inte ändra sitt beslut bara för att en hund stjäls. Om dem gjorde det kommer ju alla börja stjäla djur när dem anser att länsstyrelsen agerar felaktigt.
Vad grundar du påståendet på att LS informerade föräldrarna att de la ner ärendet innan Essie försvann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in