2024-08-06, 19:47
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Med tanke på att en del här skriver att de har viss insyn och menar på att de kan bekräfta att hunden lever. Så tänker jag att den just nu mest troliga hypotesen är att några personer med insyn i familjen har av än så länge okänd anledning har tagit hunden med uppsåt att rädda den.
De har väl grannar med hörsel...det lär ju höras när A får sina utbrott. Och det hörs när en hund blir sparkad på
Citera
2024-08-06, 19:48
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Jag har inget avtal men har kvar Verisure-lappar på varenda fönster och dörrar sedan förra ägaren.
Dom var väldigt noga att ta bort dom för min granne när dom sa upp larmet.
Citera
2024-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Det där med tampongerna är så jävla äckligt.
Om det nu stämmer.
Stor risk att en fastnar och måste grävas fram.
Vet han ens hur mycket man kan blöda? Tror inte han vill ha blod i poolen eller på altanen, eller golvet inne. (Om man nu inte vill dra ut den på gräsmattan) Det är inte lätt att få bort blod från klinkersfogar kan jag upplysa om.

Och badar du så hjälper det inte med 10 tamponger eftersom det är en tvåvägs-lösning om du badar. Poolvattnet spolar tampongen ur från ena hållet.

Förlåt för denna detalj men P. verkar inte ha alla hästar hemma. Finns ingen anledning varför en assistent skulle ljuga om en sådan intim detalj som tjej i 20-årsåldern.
Citera
2024-08-06, 19:50
Medlem
Citat:
Du får läsa på ser det ut som. Länken jag lade in från MYI bekräftar det jag säger. Tillstånd krävs för arbetsgivaren som i detta fallet inte är PÖ o samtycke från samtliga personal inkl A. Samtycke kan dras tillbaka från en person på dagen.

Givetvis har det med PÖ att göra, han har ju smygfilmat assistenterna och ljugit för dem.

Nej det står inte så hos IMY. Det enda du bevisar hela tiden är att du inte kan läsa eller att du inte förstår vad du läser.
Citera
2024-08-06, 19:50
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Glöm inte farfarn är militär. Har han jägarexamen så är det inga problem för honom att skjuta ett skadat djur.
Det är skillnad. Att en person med kunskap avlivar ett djur är helt lagligt. Och som jägaren kan han avliva en hund utan att orsaka onödigt lidande för hunden.
Dock tror jag inte han avlivat hunden. Jag hoppas att ingen varit sjuk nog att skada hunden.
Och jag tror inte farfarn skulle skjuta en fullt frisk hund.
Citera
2024-08-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
De har väl grannar med hörsel...det lär ju höras när A får sina utbrott. Och det hörs när en hund blir sparkad på

Än sålänge har inga grannar gett sig till känna…
Citera
2024-08-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Just, det påstås i tråden att han ville att assistentflickorna skulle bada med A.

Handlar det om badkar eller en pool?

Oavsett så fanns kanske kameror uppsatta även där, så att pappan kunde sitta i sitt kontrollrum och göra något jag inte ens vill veta.

Han tyckte ju någon släkting var HET.
Så att han påstår att kamerorna är till för att bla övervaka Essies beteende.
Citera
2024-08-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jo, samtycke fungerar om det sker frivilligt. På samma sätt som en TV inspelning kan ske med samtycke om alla vill vara med på bild. Vem som helst få så att säga välja att vilja få bli filmad.

Det är för övrigt den enda omständighet som kan tillåta övervakningsfilming i ett hem. Dvs att alla lämnar sitt samtycke till det. Frivilligheten är alltså nyckelordet. Det kan inte vara ett villkor för att få ett jobb. Utan samtycke måste ges till varje tillfälle, varje person vid varje arbetspass. Så det är liksom inte tillrådligt att hålla på och filma hemtjänstpersonal eller assistenter medan de arbetar i en persons hem. Inte ens om man är brukaren själv och kan sköta utrustningen. För har man inte samtycke så är det inte tillåtet.

Inte ens ett assistansbolag får installera en övervakningskamera i en klients hem där de tillhandahåller assistenter eller hemtjänstpersonal. De kan söka hur många tillstånd som helst för det, de kommer att arvslös med hänvisning till att arbetsplatsen i huvudsak är någons hem. Och då är det strikt förbjudet.

Missförstår du med flit? Ingen har anklagat vare sig assistansbolag eller kommun för att sätta upp kameror på ARBETSPLATSEN. Det är i det här fallet tal om en arbetsplats, oavsett vad du tycker, och P har uppenbarligen filmat. Vilket rimligtvis torde vara olagligt.
Citera
2024-08-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Och badar du så hjälper det inte med 10 tamponger eftersom det är en tvåvägs-lösning om du badar. Poolvattnet spolar tampongen ur från ena hållet.

Förlåt för denna detalj men P. verkar inte ha alla hästar hemma. Finns ingen anledning varför en assistent skulle ljuga om en sådan intim detalj som tjej i 20-årsåldern.

Hans lillla sessa vill bada, då ska det badas för ingen får säga nej till lilla sessan..
Samt att han får lite mer film att titta på.

Kan någon förklara för mig varför assistenterna var tvungna att bada MED A.
Hade det inte räckt att tex sitta på kanten och vara beredd om något skulle hända?
Jag hade aldrig i helvete badat med någon av mina gamla brukare.
Det ingick inte i min arbetsuppgift att visa mig i badkläder.
Och om A badar så varför måste Essie ligga på gräsmattan i solen (läste det i "försvarstalet".
Hon hade väl kunnat få vara bara hund den stunden?
Citera
2024-08-06, 19:59
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Tror det vore riskabelt att ens hinta om vem/vilka som tagit henne i nuläget

Jasså varför då? Ska det aldrig komma fram vem som snodde hunden och varför.
Citera
2024-08-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vem har sagt att man uppmanat personalen att låta A slå hunden sönder och samman?

Antar att du slirade en hel del på sanningen där. Extremt oseriöst.

Nej det har jag inte sagt. Jag har bara konstaterat att det är det enda sammanhang där man skulle kunna uppfatta det som upprörande att någon i familjen uttalade sig om hundens sårbarhet som att den inte spelade någon roll. För i så fall är ju det detsamma som att uppmana personalen till att låta A göra som hon vill med hunden. Och jag ifrågasätter om det verkligen kan vara rimligt att anta att familjen gjort det.

Jag har också varit tydlig med att jag tror att den mest rimliga kontexten är att detta uttalande är att det uttalats i ett sammanhang där man velat påtala hundens sårbarhet och försökt få till bra rutiner för att skydda hunden om A blir utåtagerande. Jag finner inte något rimligt skäl således till att betvivla familjens uppsåt just inget sammanhanget.

Jag har nu också upprepat skrivit att det är så jag uppfattat det. Men om källan till det ursprungliga uttalandet där man ondgjorde sig över att mamman skulle ha sagt att hunden Essie är så sårbar och gör inte motstånd ens om man försöker slå ihjäl henne, har någon annan rimlig förklaring till vad familjen/mamman i så fall menade med sitt uttalande, så är jag öppen för det.
Citera
2024-08-06, 20:04
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Jasså varför då? Ska det aldrig komma fram vem som snodde hunden och varför.
Om det kommer fram vem som tog hunden kommer ju hunden lämnas tillbaka till A där A kommer kunna fortsätta sparka på hunden eftersom pappan vägrar inse att det inte funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in