Citat:
Dock var det väl inte dotterns boende?
Någon hyrde ju huset av mamman och pappan för att kunde vårda dottern i huset. Det är en skillnad att hyra ett hus för att vårda en person där vs att personen har sitt egna hem dit personal kommer.
Det är ju precis som huset dem nu bygger till A, det är ett boende dem fixar specifikt för att kunna vårda A där.
Dock påverkar det ju inte reglerna för kameraövervakning, men det kan påverka vad man ska kalla boendet.
Någon hyrde ju huset av mamman och pappan för att kunde vårda dottern i huset. Det är en skillnad att hyra ett hus för att vårda en person där vs att personen har sitt egna hem dit personal kommer.
Det är ju precis som huset dem nu bygger till A, det är ett boende dem fixar specifikt för att kunna vårda A där.
Dock påverkar det ju inte reglerna för kameraövervakning, men det kan påverka vad man ska kalla boendet.
Nej. Huset är föräldrarnas bostad som de tillhandahåller mot ersättning ifrån kommunen som tillfälligt boende för dottern. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan uppgörelse med kommunen kring det. Och oavsett så blir det inte en vårdinrättning för det. Huset ska nyttjas som en tillfällig privat bostad för A som behöver hjälp av assistenter i sitt hem. Observera igen att omvårdnad och vård är i juridisk mening två helt olika saker. Personliga assistenter sysslar inte med sjukvård. Allt som heter vård är sjukvård. Allt som assistenter och hemtjänstpersonal utför är omvårdnad. Två helt olika saker. Såvitt jag vet är också både mamman och pappan skrivna och folkbokförda på adressen. Men det spelar heller ingen roll för själva vårdinrättnings/vårdplatsfrågan…
Den nya bostaden som kommunen nu upprättar för A kommer också att räknas som en bostad för henne även om kommunen sannolikt kommer att vara hyresvärd och ägare av den. Hon kommer att vara folkbokförd där och så länge den inte kommer att registreras som ”skokgsgläntans vård och omsorgsboende” eller något liknande där också vård, alltså sjukvård ska ingå i uppdraget så kommer det inte någonsin att kunna bli vare sig en vårdinrättning eller en vårdplats.