2024-08-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Dock var det väl inte dotterns boende?
Någon hyrde ju huset av mamman och pappan för att kunde vårda dottern i huset. Det är en skillnad att hyra ett hus för att vårda en person där vs att personen har sitt egna hem dit personal kommer.
Det är ju precis som huset dem nu bygger till A, det är ett boende dem fixar specifikt för att kunna vårda A där.

Dock påverkar det ju inte reglerna för kameraövervakning, men det kan påverka vad man ska kalla boendet.

Nej. Huset är föräldrarnas bostad som de tillhandahåller mot ersättning ifrån kommunen som tillfälligt boende för dottern. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan uppgörelse med kommunen kring det. Och oavsett så blir det inte en vårdinrättning för det. Huset ska nyttjas som en tillfällig privat bostad för A som behöver hjälp av assistenter i sitt hem. Observera igen att omvårdnad och vård är i juridisk mening två helt olika saker. Personliga assistenter sysslar inte med sjukvård. Allt som heter vård är sjukvård. Allt som assistenter och hemtjänstpersonal utför är omvårdnad. Två helt olika saker. Såvitt jag vet är också både mamman och pappan skrivna och folkbokförda på adressen. Men det spelar heller ingen roll för själva vårdinrättnings/vårdplatsfrågan…

Den nya bostaden som kommunen nu upprättar för A kommer också att räknas som en bostad för henne även om kommunen sannolikt kommer att vara hyresvärd och ägare av den. Hon kommer att vara folkbokförd där och så länge den inte kommer att registreras som ”skokgsgläntans vård och omsorgsboende” eller något liknande där också vård, alltså sjukvård ska ingå i uppdraget så kommer det inte någonsin att kunna bli vare sig en vårdinrättning eller en vårdplats.
Citera
2024-08-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Glöm inte, enligt länsstyrelsen du får inte ens köra din kompis som äger ett djur till veterinären, du får inte hyra ut betesmarker till annan djurägare och du får inte köra hö eller foder från en plats till en annan.

Nej den detaljen glömmde jag lägga till, som sagt extremt begränsande liv men denna familj är ju verkligen ingen djurfamilj
Citera
2024-08-06, 18:27
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Har du litet mer info om det fetade?

Angående A så motsägs det du säger av användaren Glasmunken. Möjligt att det är allmänhetens tolkning av P men ingenting sådant kan skönjas i hans beteende i allmänhet.

Jag tycker nog du är lite väl hård mot A; hon har ju knappast valt sitt utseende. P är för övrigt knappast bildskön själv utan ser så där lite barnslig ut i ansiktet som autistiska "män" kan göra så han kan knappast förväntat sig bildsköna avkommor.
Vid beställning/köp av hunden Essie så undanhöll han sanningen om A våldsproblematik.

Enligt 9 kap. 1 § brottsbalken döms den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärnings- mannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, för bedrägeri till fängelse i högst två år.

P självmedicinerar sitt dåliga mående med alkohol, kapitalvaror.
Det får han att må bättre att äga dyra saker. Att han har ett enormt kontrollbehov har varit tydligt lång tid för allmänhetens beskådan.
Det finns mycket man kan göra för att stilla sin ångest. Inte alltid det är tabletter/droger/alkohol
Självmedicinering kan vara allt från mat till shopping och träning.

P Likt en narcissist som njuter av att kontrollera en situation/människa. Att få igenom sin vilja sätter det igång hans grandiosa självbild. P älskar att känna sig oövervinnerlig.
Alla som inte håller med ska till varje pris stoppas och tystas.
Mer än så kan jag inte skriva.
Citera
2024-08-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Nej den detaljen glömmde jag lägga till, som sagt extremt begränsande liv men denna familj är ju verkligen ingen djurfamilj

Nej. Verkligen inte. För då hade de tagit Essies rädsla på allvar. Men hon var ju bara ett redskap för att A skulle få utagerande sig mot något levande. En sann djurvän hade inte resonerat som PÖ. Hoppas att de aldrig får ha djur igen.
Citera
2024-08-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Vid beställning/köp av hunden Essie så undanhöll han sanningen om A våldsproblematik.

Enligt 9 kap. 1 § brottsbalken döms den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärnings- mannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, för bedrägeri till fängelse i högst två år.

P självmedicinerar sitt dåliga mående med alkohol, kapitalvaror.
Det får han att må bättre att äga dyra saker. Att han har ett enormt kontrollbehov har varit tydligt lång tid för allmänhetens beskådan.
Det finns mycket man kan göra för att stilla sin ångest. Inte alltid det är tabletter/droger/alkohol
Självmedicinering kan vara allt från mat till shopping och träning.

P Likt en narcissist som njuter av att kontrollera en situation/människa. Att få igenom sin vilja sätter det igång hans grandiosa självbild. P älskar att känna sig oövervinnerlig.
Alla som inte håller med ska till varje pris stoppas och tystas.
Mer än så kan jag inte skriva.

Eller att kolla unga assistenter o vara nedlåtande mot dem samt att utsätta ett djur för tortyrliknande rädsla , kan det ingå i ovanstående?
Citera
2024-08-06, 18:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Var finns info om att de öppnat utredningen. Jag citerade artikeln ordagrant. Det enda som vi vet är att det finns en polisutredning med förundersökningssekretess. Kan gälla djurmisshandel, kan gälla förtal. Ingen vet...inte ens du

Du citerade ingenting alls, annat än mig, i ditt inlägg som jag svarade på.

Att du inte har koll på att polisen öppnat utredningen igen kan inte jag göra mycket åt.

Sedan har det också gjorts anmälningar mot de assistenter som begått brott mot tystnadsplikten. Där finns ju säkert gott om bevis, så de anmälningarna kommer säkerligen leda till åtal. Huruvida de åtalen också kommer att innehålla brott om förtal återstår att se, men orimligt är det verkligen inte.

Sedan är det en massa näthatare som tjatar om anmälningar hit och dit om allt möjligt som de tycker, men det är ju bara business as usual här på flashback. Någon erbjöd sig att bistå anmälan till LS om katten, men inte ens det har lett till minsta lilla.
Citera
2024-08-06, 18:38
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Nej. Verkligen inte. För då hade de tagit Essies rädsla på allvar. Men hon var ju bara ett redskap för att A skulle få utagerande sig mot något levande. En sann djurvän hade inte resonerat som PÖ. Hoppas att de aldrig får ha djur igen.
Det hade väl varit tillräckligt med boxsäcken som hänger på altanen, att boxa på, istället för levande ting
Citera
2024-08-06, 18:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
Då ljuger de vidare (?) då de skriver detta på sin sida:

"För två månader sedan blev vi kontaktade om att Essie inte hade det bra och att hon blev illa behandlad. Vi fick flera och av varandra oberoende ”anmälningar” om detta. Vi fick även ta del av material som på ett mycket oroande sätt bekräftade det. I de fall något sådant händer är vi skyldiga att själva anmäla det vidare. Vi upprättade en anmälan till SBK/assistanshund, som examinerat Essies brukare, hennes föräldrar och Essie samt till Länsstyrelsen. Vi informerade även föräldrarna om att vi gjort dessa anmälningar."

Ja, eftersom de inte har bifogat detta "material" i sin anmälan till Länsstyrelsen, så är jag övertygad om att de ljuger om det. De försöker köra damage control på sitt helt oacceptabla sätt att anmäla en av sina klienter till LS på ingenting annat än rykten i ett anonymt telefonsamtal.

Hundhjälpen har agerat emot sin egen klient på ett sätt som gör att ingen annan någonsin skulle vilja bli deras klient igen. Det handlar om deras överlevnad att försöka få det att framstå som dom inte har burit sig så illa åt som de faktiskt har gjort.
Citera
2024-08-06, 18:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du citerade ingenting alls, annat än mig, i ditt inlägg som jag svarade på.

Att du inte har koll på att polisen öppnat utredningen igen kan inte jag göra mycket åt.

Sedan har det också gjorts anmälningar mot de assistenter som begått brott mot tystnadsplikten. Där finns ju säkert gott om bevis, så de anmälningarna kommer säkerligen leda till åtal. Huruvida de åtalen också kommer att innehålla brott om förtal återstår att se, men orimligt är det verkligen inte.

Sedan är det en massa näthatare som tjatar om anmälningar hit och dit om allt möjligt som de tycker, men det är ju bara business as usual här på flashback. Någon erbjöd sig att bistå anmälan till LS om katten, men inte ens det har lett till minsta lilla.
Återigen. Var finns informationen att de öppnat ärendet? Det finns info om en polisutredning. Det är inte samma sak som att öppna en gammal utredning.Vilken du sannolikt inte har någon info om då den är under sekretess. Jag citerade inte dig, jag citerar EP. Du är inte allvetande.
Citera
2024-08-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det ena utesluter inte det andra. Jag vet att du inte vet vart Essie är, du vet heller inte vad som hänt med Essie. Det är en omöjlighet.

Jag vet inte riktigt vilken relation du har till familjen, men den familjen vet inget alls, dom tror sig veta eller gissar men vet inte. Dom anar sig till men vet, gör dom inte. Det vet inte vart Essie är eller vad som hänt. Min frågeställning är vad som hänt innan Essie blev tagen från tomten. Att det finns flera olika vittnesmål som säger hunden blivit slagen det vet jag. Jag har också namn på de personer som säger det, vilket jag inte skrivit om i tråden. Det är full möjligt jag skriver ut mera detaljerat vad som hänt, vilket jag inte tänker göra nu. Det kommer inte vara till fördel för familjen, för Essie, eller för de personer (person) som har Essie idag.

Nej jag har ingen relation överhuvudtaget till familjen. Och har nog varit bland de mest tydliga av alla med att jag inte vet överhuvudtaget var Essie är eller vad som hänt?

För min del var det först när du så tvärsäkert skrev för längesedan att du visste att hon levde och sa dig veta var hon fanns. Då började jag luta åt att det trots allt är mer troligt att hon bortförts av personer med kännedom om familjen och hunden än att som då var en hypotes att nån random hundtjuv skulle ha stulit henne… Eller att det skulle ligga någon fog bakom med vildsinta teorier om att hon skulle ha blivit bestialiskt mördad av familjen… För det låter i sammanhanget mer far fetched… och synnerligen osannolikt.
Men jag undrar över motiven till stölden/bortförandet/räddningen… och det förstår jag ju då att du gör också eftersom du vill få höra av assistenter som jobbar eller jobbat i familjen…

Jag tror dessutom likt dig, (dock utan att veta) att familjen egentligen inte vet och inte vet vem som kan ha genomfört stölden. För skulle de ha luskat ut det så skulle de nog också i så fall kunnat få hjälp av polisen.

Men den springande punkten blir ändå; vet du att Essie lever?
Citera
2024-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det hade väl varit tillräckligt med boxsäcken som hänger på altanen, att boxa på, istället för levande ting

Man kan ju tycka det men kanske PÖ njuter av att se djur lida? Först Molly, sen Snövit o nu Essie. Finns det fler djur vi inte vet om?
Citera
2024-08-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Assistenterna såg kamerorna och frågade pappan om det, och pappan sa att kamerorna inte fungerade.
Och assistenterna trodde väl på pappan, att kamerorna inte filmade, och därför var det inte olagligt. Det var ju först när pappan delade filmen på hunden där dem säger att kameran blivit avstängd och igångsatt som det kom ut att kamerorna faktiskt varit igång och filmat.

Jag har skrivit det förut men upprepar mig.
Undras hur assistenterna mår när PÖ släppte den filmen.
Man ser klart och tydligt poolen där assistenterna ska bada med A.
Så risken att dom blivit filmade när dom är ute och badar är stor. Och dom lär inte ha badad i kläder utan baddräkt/bikini. Och bara unga tjejer anställda som inte tjafsar emot då dom eventuellt är ute på sitt första jobb.
Hade PÖ varit rak och ärlig hela vägen hade inte folk börjat granska allt och jag hade inte ens tänkt på att det inte är lagligt att filma, än mindre tänkt på vart just den kameran är riktad.

Undras om han är nöjd med resultatet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in