2024-08-06, 17:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Här håller jag inte riktigt med dig. För om folk har kameror i sina hem, så syns dem i regel väldigt tydligt. Man installerar ju dem för att de ska kunna fånga in så stora ytor som möjligt i ens hem, så de sitter aldrig dolda.

I det avseendet är det minst lika eller mer troligt att assistenter sett och diskuterat kameraövervakningen sinsemellan och tyckt illa om den… Men det är inte lika säkert att alla haft full koll på att det faktiskt inte är tillåtet att använda kameraövervakning i den situationen utan samtycke. Hade assistenterna förstått det så hade de kunnat kräva att man täckte över kamerorna under deras arbetspass t ex. Eller kunnat anmäla det till IVO om de försökt ta upp det men inte blivit lyssnade på av familjen eller sin arbetsgivare.
Assistenterna såg kamerorna och frågade pappan om det, och pappan sa att kamerorna inte fungerade.
Och assistenterna trodde väl på pappan, att kamerorna inte filmade, och därför var det inte olagligt. Det var ju först när pappan delade filmen på hunden där dem säger att kameran blivit avstängd och igångsatt som det kom ut att kamerorna faktiskt varit igång och filmat.
Citera
2024-08-06, 17:56
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Fast om man ska ta en lösryckt fras ur sitt sammanhang så måste man också kunna ställa den emot att det kan finnas ett sammanhang och om det sammanhanget är rimligt så kan man inte bara välja att bortse ifrån det.

Sammanhanget som det här citatet sägs komma ifrån också så som en assistent framställt det är att detta ska ha sagts vid ett personalmöte. Att det sagts vid ett personalmöte är en helt ostridig uppgift för den bekräftas av den anonyma assistenten som sagt detta och pappan som skrivit om det i familjens grupp.
Pappan har sagt att man vid det här mötet samtalade om vikten av att skydda hunden i situationer där A började bete sig instabilt för att annars kunde hunden fara illa eftersom den inte skulle säga ifrån även om hon blev illa slagen och skulle därför också kunna riskera att dö.

Således finns det en kontext som i objektiv mening är mer rimlig. För det blir faktiskt orimligt att anta att familjen vid ett personalmöte skulle uppmana personalen till att låta A slå ihjäl hunden…
För vilket syfte skulle det tjäna? 300 000 i sjön?
Dessutom om man nu ska ge benefit of the doubt till det absolut mest crazy psyko scenariet att de skulle ha uppmanat personalen att låta A få slå ihjäl hunden… Hur kommer det sig då att ingen i personalen ens då tänkte tanken att få till polisen eller ringa IVO eller åtminstone slå en pling till Länsstyrelsen? Eller skulle de då offra en mordhotad hund för att de var rädda för familjen?
Det är inte heller rimligt…
Detta skrev PÖ själv i sitt försvarstal. Finns skärmdumpar i tråden...
Citera
2024-08-06, 17:56
Medlem
Citat:
Nej Nej Nej! En privat bostad där en brukare bor är inte vad som avses med en privat vårdinrättning. Ett privatsjukhus är en privat vårdinrättning. Eller ett privat vårdhem. Eller ett privatägt HVB hem. En plats på en privat vårdinrättning kallas för en privat vårdplats.

Inte en privatbostad för en person som har assistenter i sitt hem. Det blir aldrig en privat vårdinrättning. Eller en privat vårdplats. En vårdplats kräver att det finns en vårdinrättning som vårdplatsen fysiskt befinner sig inom.

Skillnaden mellan vårdinrättning och privat vårdinrättning är ägarförhållandena och förhållandena gentemot region, kommun och staten.

T ex Karolinska sjukhuset är en statlig vårdinrättning. Stockholms sjukhem är en privat vårdinrättning som drivs av en stiftelse.

En bostad blir aldrig en vårdinrättning överhuvudtaget. En bostad är aldrig någonting annat än en bostad. Och jobbar man med någon i dennes hem så bedriver man sitt arbete i ett hem och inte på en vårdinrättning. Det är också därför som man benämner sjukvård i hemmet som hemsjukvård.
Ens hem blir således absolut inte omgjort till någon slags vårdplats i laglig mening ens för människor som sjukvårdas i sina hem.

Om det dessurom som här handlar om brukare med personlig assistans så försiggår heller ingen vård överhuvudtaget. Det är ett stöd och serviceuppdrag som utförs i hemmet. Alltså omvårdnad och inte vård.

Så här sprider du allvarliga felaktigheter när du inte förstår vad olika begrepp innefattar.
Du menar alltså att detta räknas som ett privat hem, om man ska gå efter lagen som reglerar film och fotografering?
Då är det definitivt olagligt att filma människor inom denna miljön.
Citera
2024-08-06, 17:57
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Fast om man ska ta en lösryckt fras ur sitt sammanhang så måste man också kunna ställa den emot att det kan finnas ett sammanhang och om det sammanhanget är rimligt så kan man inte bara välja att bortse ifrån det.

Sammanhanget som det här citatet sägs komma ifrån också så som en assistent framställt det är att detta ska ha sagts vid ett personalmöte. Att det sagts vid ett personalmöte är en helt ostridig uppgift för den bekräftas av den anonyma assistenten som sagt detta och pappan som skrivit om det i familjens grupp.
Pappan har sagt att man vid det här mötet samtalade om vikten av att skydda hunden i situationer där A började bete sig instabilt för att annars kunde hunden fara illa eftersom den inte skulle säga ifrån även om hon blev illa slagen och skulle därför också kunna riskera att dö.

Således finns det en kontext som i objektiv mening är mer rimlig. För det blir faktiskt orimligt att anta att familjen vid ett personalmöte skulle uppmana personalen till att låta A slå ihjäl hunden…
För vilket syfte skulle det tjäna? 300 000 i sjön?
Dessutom om man nu ska ge benefit of the doubt till det absolut mest crazy psyko scenariet att de skulle ha uppmanat personalen att låta A få slå ihjäl hunden… Hur kommer det sig då att ingen i personalen ens då tänkte tanken att få till polisen eller ringa IVO eller åtminstone slå en pling till Länsstyrelsen? Eller skulle de då offra en mordhotad hund för att de var rädda för familjen?
Det är inte heller rimligt…
Har pappan verkligen sagt det du säger vid ett möte? det om att assistenterna måste skydda hunden när A blir arg?
Citera
2024-08-06, 18:00
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffsan2
Du menar alltså att detta räknas som ett privat hem, om man ska gå efter lagen som reglerar film och fotografering?
Då är det definitivt olagligt att filma människor inom denna miljön.

Pappa psykopat begår ett brott (100% säkert) iom dessa kameror, det är bara att anmäla honom den som så önskar.
Citera
2024-08-06, 18:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Vem skulle erkänna att man gravt misskött en hund?

Jag tycker det lutar åt att någon hundfamilj var inte denna familj. En hund ska rastas och det går inte enbart släppa ut en labbe på bakgården eller låta den åka i en cykelkorg. Det går såklart misstänka att hunden inte fått tillräckligt med motion.

Jag vill att assistenterna skriver till mig på PM (eller e-mail till essiehunden@gmail.com) och förklarar hur det varit, så jag inte tror att allt är påhitt. Du som jobbat som assistent har du sett något? Varför skriver ni inget i tråden? Är det folk i tråden här som hittar på, eller är det sant det som sägs? Personligen så tror jag att det kan hänt flera än en gång att hunden blivit slagen. Vad jag däremot vill se är någon form av skriftlig förklaring. Skriv till PM så jag vet närmare.

Det jag vet är att det har snackats gentemot folk utåt sett som inte jobbat som assistenter. Jag har däremot inte fått direktinformation från folk som jobbat som assistent i huset där familjen bor. Det måste vara många fd assistenter som läser i tråden, skriv PM till mig och förklara. Hur vovven skulle blivit slagen och felbehandlad. Här har ni en email-adress ni kan skriva till, om ni inte vill eller kan skicka PM här: essiehunden@gmail.com
Senast redigerad av Hegamon 2024-08-06 kl. 18:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Pappa psykopat begår ett brott (100% säkert) iom dessa kameror, det är bara att anmäla honom den som så önskar.

Även om man inte är drabbad så går det bra att tipsa MYI om den olagliga kameraövervakningen. Tillsammans med PÖS nedlåtande kommentarer om assistenternas kroppar och bröst borde de ta allvarligt på tipset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hur ställer du dig till informationen om ett 30 tal kameror? Bara framsidan vet vi att det sitter 7 st. Det kan ju inte vara rimligt när det är en arbetsplats. Det gränsar till något slags maniskt kontrollbehov. Eller vad tycker du?

Tja… Det beror ju alldeles på vem som installerat dem eller hur?
Nör vi flyttade in i vårt hus där jag bor så hade de som bodde där innan haft kontrakt med ett av de stora larmtjänstföretagen som installerat ett vansinnigt omfattande larmsystem i vårt hus som vi då liksom fick ta över. Vi har under åren som gått häcklat och skojat över våra typ 50 brandvarnare och säkert 20 kameror och larm i varenda fönster och högtalare där larmbolaget kan prata med oss om de noterar något konstigt och o grunden tyckt att det hela var störtlöjligt. Tills en dag det plötsligt började brinna i en maskin i vårt hus. Att vi hade norra Europas mest avancerade larmsystem räddade vårt hus ifrån att brinna ned till grunden.

Så det finns alltid fler perspektiv…

Sen när så har ju hela grejen med att A skulle bo i sina föräldrars hus varit en nödlösning som från början enligt IVOs dom skulle ha pågått i några månader i väntan på att kommunen skulle färdigställa dotterns nya boende. Att det sedan har tagit drygt 20 månader är kanske i sammanhanget en förmildrande omständighet bakom varför familjen inte just ägnat sig åt att montera ned alla kameror. (Det ursäktar dock inte om de haft dem i bruk, för det får de inte ha).

Sen antalet kameror undrar jag lite över. En del har angett som kollat på bilder och så att det sitter uppe kameror av olika slag. Såvitt jag förstått i alla fall så kan man nog inte sätta ihop vilken utrustning som helst till ett fungerande övervakningssystem utan det kan ju tänkas att en del kameror är gamla och inte funkar alls och som ersatts av nyare kameror med åren. En del tror jag låter också gamla kameror sitta kvar i avskräckande syfte.

Det är så att säga inte förbjudet att ”dekorera” sitt hus med kamerahus. Det är däremot förbjudet att filma gator och allmänna platser eller grannens tomt osv… och förstås då ena assistenter när de är i trädgården. De får däremot filma hunden…
Citera
2024-08-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, den texten har jag svårt att tro på så som det framställs.

Hunden har tränats för dottern under 2-3 års tid och tillsammans med dottern under längre tid. Att det skulle gå att undanhålla sådan information som är grundläggande för behovet av hunden är helt enkelt inte trovärdigt. Pappan har också varit tydlig med att de fått instruktioner från hundhjälpen kring detta och även assistenten som uttalade sig skrev att de tog hand om hunden, de har så klart varit med dottern och Essie under alla utbildnings- och träningstillfällen. Nej, det finns inte en chans i världen att Hundhjälpen inte vetat om detta.

Nej, hundhjälpens agerande i denna soppan väcker många frågor, det är helt klart. Av allt att döma har hundhjälpen dessutom anmält en av sina egna klienter till Länsstyrelsen utan att först prata med sin klient, och dessutom baserat på en anonym anmälare med tydlig agg mot familjen. Så agerar ingen seriös hundutbildare.

Men det väcker en tanke. Är det Hundhjälpen som har arrangerat stölden av Essie? De verkar i alla fall ha något att dölja, av deras allt för tillrättalagda inlägg att döma.

Då ljuger de vidare (?) då de skriver detta på sin sida:

"För två månader sedan blev vi kontaktade om att Essie inte hade det bra och att hon blev illa behandlad. Vi fick flera och av varandra oberoende ”anmälningar” om detta. Vi fick även ta del av material som på ett mycket oroande sätt bekräftade det. I de fall något sådant händer är vi skyldiga att själva anmäla det vidare. Vi upprättade en anmälan till SBK/assistanshund, som examinerat Essies brukare, hennes föräldrar och Essie samt till Länsstyrelsen. Vi informerade även föräldrarna om att vi gjort dessa anmälningar."
Citera
2024-08-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tycker det lutar åt att någon hundfamilj var inte denna familj. En hund ska rastas och det går inte enbart släppa ut en labbe på bakgården eller låta den åka i en cykelkorg. Det går såklart misstänka att hunden inte fått tillräckligt med motion.

Jag vill att assistenterna skriver till mig på PM (eller e-mail till essiehunden@gmail.com) och förklarar hur det varit, så jag inte tror att allt är påhitt. Du som jobbat som assistent har du sett något? Varför skriver ni inget i tråden? Är det folk i tråden här som hittar på, eller är det sant det som sägs? Personligen så tror jag att det kan hänt flera än en gång att hunden blivit slagen. Vad jag däremot vill se är någon form av skriftlig förklaring. Skriv till PM så jag vet närmare.

Det jag vet är att det har snackats gentemot folk utåt sett som inte jobbat som assistenter. Jag har däremot inte fått direktinformation från folk som jobbat som assistent i huset där familjen bor. Det måste vara många fd assistenter som läser i tråden, skriv PM till mig och förklara. Hur vovven skulle blivit slagen och felbehandlad. Här har ni en email-adress ni kan skriva till, om ni inte vill eller kan skicka PM här: essiehunden@gmail.com

Är det inte du som skrivit tidigare i tråden att du visste att hunden är räddad och antydde att du också visste var den fanns, och lovade återkomma lite senare?
Citera
2024-08-06, 18:15
Moderator
OYs avatar
Vänligen posta inte oneliners typ, jag håller med, bra skrivet, endast en smiley, tumme upp, +1, och liknande.

Det skräpar ner diskussionstråden som inte är en chat eller ett klotterplank.

För allas trevnad.

/Mod
Citera
2024-08-06, 18:16
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Är det inte du som skrivit tidigare i tråden att du visste att hunden är räddad och antydde att du också visste var den fanns, och lovade återkomma lite senare?

Det ena utesluter inte det andra. Jag vet att du inte vet vart Essie är, du vet heller inte vad som hänt med Essie. Det är en omöjlighet.

Jag vet inte riktigt vilken relation du har till familjen, men den familjen vet inget alls, dom tror sig veta eller gissar men vet inte. Dom anar sig till men vet, gör dom inte. Det vet inte vart Essie är eller vad som hänt. Min frågeställning är vad som hänt innan Essie blev tagen från tomten. Att det finns flera olika vittnesmål som säger hunden blivit slagen det vet jag. Jag har också namn på de personer som säger det, vilket jag inte skrivit om i tråden. Det är full möjligt jag skriver ut mera detaljerat vad som hänt, vilket jag inte tänker göra nu. Det kommer inte vara till fördel för familjen, för Essie, eller för de personer (person) som har Essie idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in