Citat:
Ursprungligen postat av
vemedinma
Hur ställer du dig till informationen om ett 30 tal kameror? Bara framsidan vet vi att det sitter 7 st. Det kan ju inte vara rimligt när det är en arbetsplats. Det gränsar till något slags maniskt kontrollbehov. Eller vad tycker du?
Tja… Det beror ju alldeles på vem som installerat dem eller hur?
Nör vi flyttade in i vårt hus där jag bor så hade de som bodde där innan haft kontrakt med ett av de stora larmtjänstföretagen som installerat ett vansinnigt omfattande larmsystem i vårt hus som vi då liksom fick ta över. Vi har under åren som gått häcklat och skojat över våra typ 50 brandvarnare och säkert 20 kameror och larm i varenda fönster och högtalare där larmbolaget kan prata med oss om de noterar något konstigt och o grunden tyckt att det hela var störtlöjligt. Tills en dag det plötsligt började brinna i en maskin i vårt hus. Att vi hade norra Europas mest avancerade larmsystem räddade vårt hus ifrån att brinna ned till grunden.
Så det finns alltid fler perspektiv…
Sen när så har ju hela grejen med att A skulle bo i sina föräldrars hus varit en nödlösning som från början enligt IVOs dom skulle ha pågått i några månader i väntan på att kommunen skulle färdigställa dotterns nya boende. Att det sedan har tagit drygt 20 månader är kanske i sammanhanget en förmildrande omständighet bakom varför familjen inte just ägnat sig åt att montera ned alla kameror. (Det ursäktar dock inte om de haft dem i bruk, för det får de inte ha).
Sen antalet kameror undrar jag lite över. En del har angett som kollat på bilder och så att det sitter uppe kameror av olika slag. Såvitt jag förstått i alla fall så kan man nog inte sätta ihop vilken utrustning som helst till ett fungerande övervakningssystem utan det kan ju tänkas att en del kameror är gamla och inte funkar alls och som ersatts av nyare kameror med åren. En del tror jag låter också gamla kameror sitta kvar i avskräckande syfte.
Det är så att säga inte förbjudet att ”dekorera” sitt hus med kamerahus. Det är däremot förbjudet att filma gator och allmänna platser eller grannens tomt osv… och förstås då ena assistenter när de är i trädgården. De får däremot filma hunden…