2024-08-06, 15:29
Avstängd
Hej,

Min tremänning har av någon anledning en uppsättning oanvända solceller. Paketet är komplett inkl växelriktare,montage etc. Anläggningen producerar i runda slängar 15kw vilket är ungefär min årliga förbrukning av el. Han vill ge mig uppsättningen gratis med fabriksgarantierna kvar så det "enda" jag behöver göra är att hitta en firma som kan ta sig an monteringen. Jag tänker själv att detta är en no-brainer för min del? Slopad energiskatt,delvis självförsörjande på elen, grönt avdrag på montage och fullt avdrag för arbetet när huset sen ska säljas? Vad hade ni sagt där ute? Några invändningar?
Senast redigerad av hank1338 2024-08-06 kl. 15:45.
Citera
2024-08-06, 15:32
Medlem
Glits avatar
Det låter toppen, du kan t.om montera solcellerna själv och få tillbaka kostnaden för arbetet du lade ner retroaktivt. (Om ni inte besitter kunskapen så är det fortfarande värt att ta in en firma om panelerna är effektiva)

Det är skillnad på panel och panel, men får du garantier osv så hade jag gjort det. Det är värt att kolla skicket på taket innan du tar beslut dock, ibland sätter folk nya solcellspaneler över ett ruttet tak och då blir det komplicerat och dyrt att fixa efteråt.
Citera
2024-08-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hej,

Min tremänning har av någon anledning en uppsättning oanvända solceller. Paketet är komplett inkl växelriktare,montage etc. Anläggningen producerar i runda slängar 15kwh vilket är ungefär min årliga förbrukning av el. Han vill ge mig uppsättningen gratis med fabriksgarantierna kvar så det "enda" jag behöver göra är att hitta en firma som kan ta sig an monteringen. Jag tänker själv att detta är en no-brainer för min del? Slopad energiskatt,delvis självförsörjande på elen, grönt avdrag på montage och fullt avdrag för arbetet när huset sen ska säljas? Vad hade ni sagt där ute? Några invändningar?
Tror du blandar ihop kwh med kw.
Citera
2024-08-06, 15:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror du blandar ihop kwh med kw.

Så kan det säkert vara. Du förstod onekligen vad jag menade åtminstone.
Citera
2024-08-06, 15:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Det låter toppen, du kan t.om montera solcellerna själv och få tillbaka kostnaden för arbetet du lade ner retroaktivt. (Om ni inte besitter kunskapen så är det fortfarande värt att ta in en firma om panelerna är effektiva)

Det är skillnad på panel och panel, men får du garantier osv så hade jag gjort det. Det är värt att kolla skicket på taket innan du tar beslut dock, ibland sätter folk nya solcellspaneler över ett ruttet tak och då blir det komplicerat och dyrt att fixa efteråt.

Tack för svar! Jag trodde att monteringen var tvungen och göras av fackmän pga garantierna, värt och kolla upp det plus takets skick innan beslut tas. Jag lägger takpapp över hela knocken och skippar tegel och plåt
Citera
2024-08-06, 15:48
Medlem
Citat:
Så kan det säkert vara. Du förstod onekligen vad jag menade åtminstone.
Jo, att du kan få solceller till skänks. Men du skriver att anläggningen producerar 15kwh. Är det per dygn? Per månad? Eller är det en rejäl anläggning som kan producera 15kw optimalt?

Och vad gör du av med i dag?

I vilket fall, kan du bli självförsörjande av el, och få det hela gratis, så är det väl toppen. Om du även skaffar lagring, så kanske du kan koppla bort dig från elnätet och slippa även fasta kostnader.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-06 kl. 15:51.
Citera
2024-08-06, 15:54
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Mest tjänar du nog om du säljer skiten.
Citera
2024-08-06, 15:59
Medlem
Citat:
Jo, att du kan få solceller till skänks. Men du skriver att anläggningen producerar 15kwh. Är det per dygn? Per månad? Eller är det en rejäl anläggning som kan producera 15kw optimalt?

Och vad gör du av med i dag?

I vilket fall, kan du bli självförsörjande av el, och få det hela gratis, så är det väl toppen. Om du även skaffar lagring, så kanske du kan koppla bort dig från elnätet och slippa även fasta kostnader.

Jag kan svara för ts eftersom du har försökt rätta h*n varpå h*n inte förstod begreppet. Solcellsanläggning räknas alltid i effekten av kWh. Dvs det som ts skrev från första början och mäts per år. Toppeffekt är alltså 15kwh årligen. Har man en årsförbrukning på 14kwh så bör anläggningen täcka det mesta av den nyttjade elen.
Citera
2024-08-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Jag kan svara för ts eftersom du har försökt rätta h*n varpå h*n inte förstod begreppet. Solcellsanläggning räknas alltid i effekten av kWh. Dvs det som ts skrev från första början och mäts per år. Toppeffekt är alltså 15kwh årligen. Har man en årsförbrukning på 14kwh så bör anläggningen täcka det mesta av den nyttjade elen.
Finner du det inte osannolikt att någon förbrukar endast 15kwh per år? Och en solcellsanläggning som inte producerar mer än så?

Biltema har en panel som ger 100W. Antagligen när allt är optimalt. Den kostar under tusenlappen.

En sådan producerar 15kwh på 150 optimala timmar. Att köpa motsvarande ström kostar under femtiolappen, plus fasta avgifter.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solpaneler/solpanel-100-w-2000054360
Citera
2024-08-06, 16:14
Medlem
Citat:
Finner du det inte osannolikt att någon förbrukar endast 15kwh per år? Och en solcellsanläggning som inte producerar mer än så?

Biltema har en panel som ger 100W. Antagligen när allt är optimalt. Den kostar under tusenlappen.

En sådan producerar 15kwh på 150 optimala timmar. Att köpa motsvarande ström kostar under femtiolappen, plus fasta avgifter.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solpaneler/solpanel-100-w-2000054360

15 000 Kwh menar jag naturligtvis. Du måste vara den roliga snubben på fester...
Citera
2024-08-06, 16:19
Medlem
Glits avatar
Citat:
Tack för svar! Jag trodde att monteringen var tvungen och göras av fackmän pga garantierna, värt och kolla upp det plus takets skick innan beslut tas. Jag lägger takpapp över hela knocken och skippar tegel och plåt

Skippar tegel och plåt? Fattar inte riktigt vad du menar då blir det inte tätt, fästerna till solcellerna brukar hänga i läkten men det är klart du ska ha pannor också.
Citera
2024-08-06, 16:24
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
15 000 Kwh menar jag naturligtvis. Du måste vara den roliga snubben på fester...

Tror frågan ställdes för att man brukar ange anläggningarnas storlek utefter vilken effekt som kan produceras vi optimala förhållanden (full sol).

Det du anger är ju energimängd per år. Vilket såklart är svårt att avgöra då vädret är svårt att förutse över ett helt år.

Säker att det inte är en 15 kw anläggning? Hur många paneler är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in