2024-08-06, 11:47
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till alla: försök inte förvridna denna tråd till att vara någon sorts "raskrig" (?), efter skicklig påverkan från våra fiender i Ryssland.

Vad det handlar om är en extremt marginell grupp av ölstinna huliganer, som bara tar varje chans att kaoza och förstöra. Detta, och inget annat handlar det om.

Det är alltid ryssens fel? Etniska spänningar har sjudit under ytan under en längre tid mellan etniska engelsmän och utomeuropeiska minoritetsgrupper. Sen så späds detta på av både nationalistiska krafter såväl som minoritetsgruppers ovilja att integreras och anpassas i samhället. Motsättningar kommer uppstå per automatik i ett samhälle där det bebos av flera olika kollektiva identiteter med egna gruppintressen.
Citera
2024-08-06, 11:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart finns det ett missnöje. Men precis som när BLM-demonstrationer spårar ur i USA handlar det om samhällets bottenskrap. Alkoholiserade, arbetslösa som är allmänt frustrerade över sin livssituation. De som har det hyfsat bra går inte ut och slänger sten på snuten och tänder eld på bilar.
Nej, de längst ser man ned på och föraktar och hatar. Dömer ut och spottar på, sen förstår de inte varför de beter sig som de gör. För själva anser man sig bättre och finare utifrån vad man fötts med, medan man ser ned på de som inte varit lika lyckliga i naturens lotteri. Ett djupt människoförakt.
Senast redigerad av EnCarte 2024-08-06 kl. 11:54.
Citera
2024-08-06, 11:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Inte bland stora delar av befolkningen. Nu rör jag mig dock mest bland medeklass/övre medelklass.

Jag kan tänka mig att bland de i den sociala skalans nedre del kan finnas en del som vill skylla egna tillkortakommanden på "andra".

Alla liknande rörelser har ju hämtat sina anhängare från den delen av befolkningen, historiskt och i nutid. Dessa grupper är också särskilt sårbara för propaganda och påverkansoperationer, då de i lägre grad tänker kritiskt och självständigt.

Jag tror medelklassen bryr sig men fortfarande inte tillräckligt mycket för att delta i demonstrationer.

Är du själv muslim, barnlös? Hur tänker du kring att ingå i ett muslimskt samhälle i framtiden? Personligen är det inget jag önskar för mig eller mina barn även om det säkert går att ha ett bra liv inom de ramarna också. Men den demografiska verkligheten perkar åt att Europa går åt det hållet över tid. Vore det då inte konstigt om ingen brydde sig i de breda folklagren?
Citera
2024-08-06, 11:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Inte bland stora delar av befolkningen. Nu rör jag mig dock mest bland medeklass/övre medelklass.

Jag kan tänka mig att bland de i den sociala skalans nedre del kan finnas en del som vill skylla egna tillkortakommanden på "andra".

Alla liknande rörelser har ju hämtat sina anhängare från den delen av befolkningen, historiskt och i nutid. Dessa grupper är också särskilt sårbara för propaganda och påverkansoperationer, då de i lägre grad tänker kritiskt och självständigt.
Min fetning.

Jo, medelklassen ser i regel till att istället avskärma sig geografiskt från invandringskaoset. Varje gång den tvingas möta annat än välintegrerade medelklassinvandrare blir det ramaskri.

Att det är framför allt arbetarklass du ser på gatorna i England beror på att arbetarna där, i likhet med i Sverige inte har ekonomiska medel nog för att kunna omgruppera till medelklassens white flight-områden.
Citera
2024-08-06, 11:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, de längst ser man ned på och föraktar och hatar. Dömer ut och spottar på, sen och förstår de inte varför de beter sig som de gör. För själva anser man sig bättre och finare utifrån vad man fötts med, medan man ser ned på de som inte varit lika lyckliga i naturens lotteri. Ett djupt människoförakt.

Det jag ser ner på är människor som slåss och slår sönder stan där de själva bor i stället för att engagera sig politiskt, jobba, samtala, utbilda sig, organisera sig osv.
Citera
2024-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Den lille dvärgen Tommy Robinson ligger på sitt lyxhotell på Cypern och latar sig medan England brinner. Sådant svin han är.

Han vill förnodligen inte avsluta sin charter-semester som han betalat dyrt för.
Citera
2024-08-06, 12:07
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Självklart finns det ett missnöje. Men precis som när BLM-demonstrationer spårar ur i USA handlar det om samhällets bottenskrap. Alkoholiserade, arbetslösa som är allmänt frustrerade över sin livssituation. De som har det hyfsat bra går inte ut och slänger sten på snuten och tänder eld på bilar.

Du har nog rätt i att det är människor med väldigt lite att förlora som är ute och skapar kaos men jag tror att många bedömare underskattar det underliggande missnöjet och ser protesterna som isolerade från sitt sammanhang.

En parallell kan dras till Sverige där analysen länge var att Sverigedemokraterna hade ett potentiellt tak på 5-8 procent av befolkningen eftersom stödet utgjordes till största delen av arga unga män, globaliseringens förlorare och lågutbildade (läs: arbetslösa och fattiga som är frustrerade över sin livssituation, i dina ord). Spola fram bandet och vi har ett helt annat läge.

Ta en titt på denna karta över Reform UK's röster: https://www.bloomberg.com/graphics/2024-uk-election-results/parties/reform-uk/

I UK så vet man att det nästan är lönlöst att rösta på något annat än Tories eller Labor eftersom man då splittrar antingen höger- eller vänsterrösterna vilket gör att den andra sidan vinner.
Trots det så röstade väldigt många på Reform UK, vilket får ses som en ren desperationsåtgärd för att visa sitt missnöje. Kravallerna på gatorna må vara "thuggery" som Starmer säger, men de är bara ett prisma av ett större sammanhang.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det jag ser ner på är människor som slåss och slår sönder stan där de själva bor i stället för att engagera sig politiskt, jobba, samtala, utbilda sig, organisera sig osv.
Nej du ser ned på dem utifrån deras situation och föraktar dem. Därför blir de frustrerade och beter sig som de gör, för ingen lyssnar på dem. Det är enda sättet att göra sig hörda inför dig och den förtryckande elit du tillhör. Situationen är skapad av sådana som dig som helt saknar medkänsla och förståelse för andra. Allt handlar om dig själv. Att få dig att framstå som god.

Narcissister som inte tvekar att köra över de längs ned och ser sig som bättre än andra när de gör det. Helt empatilösa och utan förståelse för andra. Varför tar du inte bara en spegel och tittar in i den hela dagen och beundrar dig själv?
Senast redigerad av EnCarte 2024-08-06 kl. 12:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Han vill förnodligen inte avsluta sin charter-semester som han betalat dyrt för.

Betalat för… Eller blivit bjuden på?

Vilka finansierar Tommy?
Citera
2024-08-06, 12:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Min fetning.

Jo, medelklassen ser i regel till att istället avskärma sig geografiskt från invandringskaoset. Varje gång den tvingas möta annat än välintegrerade medelklassinvandrare blir det ramaskri.

Att det är framför allt arbetarklass du ser på gatorna i England beror på att arbetarna där, i likhet med i Sverige inte har ekonomiska medel nog för att kunna omgruppera till medelklassens white flight-områden.

Medelklassen är påverkad redan nu. Sjukvård, skola, brottslighet, oplanerade möten med ointegrerade ungdomar i det offentliga rummet, mm. De vill bara undvika att fokusera på den verkligheten. Enklare att bara sköta sitt. Den som har ett jobb har inte tid att demonstrera.
Citera
2024-08-06, 12:10
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
BLM Göteborg drog inte runt och misshandlade alla vita de kunde få tag på eller ropade slagord mot vita.

Naturligtvis kan icke-vita vara högerextrema. I Sverige har vi Jackie Arklöv som exempel.

Demonstranterna i UK drar inte runt och misshandlar alla med annan ras än vit. Sluta ljug.
Senast redigerad av tompers 2024-08-06 kl. 12:55.
Citera
2024-08-06, 12:11
Medlem
Citat:
Skickligt spelat av Ryssland att få dig att tro så här!

Det kan du tro. Själv konstaterar jag att jag nyss såg en 74 årig kvinna bli gripen för att hon deltog fredligt i en demonstration av ett helt gäng poliser i kravallutrustning samtidigt som det finns klipp när horder av MENA-män går rakt förbi polisen med vapen som ser helt jävla medeltida ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in