2024-08-05, 23:24
  #61
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För att slippa vidare tjafs naturligtvis. Utan att behöva förnedra sig med en konkurs
Det är inte JAG som ska gå i konkurs fattar du väl?
Citera
2024-08-05, 23:24
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För att slippa vidare tjafs naturligtvis. Utan att behöva förnedra sig med en konkurs
Kan bli nog så mycket tjafs av en bestridan, i synnerhet då vi inte vet om det finns något att bestrida.
En konkurs i ett dödsbo är heller inte att förnedra sig.

Bäst kanske att kontakta hyresvärden och meddela att boet är på obestånd, så ingen mening att gå vidare med kravet.
Citera
2024-08-05, 23:32
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Varför frågar du här om du inte vill ha mina/våra svar?
Någon har föreslagit att fråga på Tingsrätten, det är säkert också ett bra alternativ då även dom jobbar med sånt här och säkert vet var du ska vända dig om dom inte har svaret själva.

Du skriver ju själv att du hittat information om att det är lämpligt att ni själva begär dödsboet i konkurs, så varför frågar du inte en myndighet om det stämmer och hur ni i så fall ska gå till väga?

Varför skriver du i en tråd om juridik om du inget vet och inget förstår? Och dessutom har så klena kunskaper att du tror att tingsrätten ger någon slags råd?

Till ts: Om det rör sig om ett underskott om hela 40000 kan ni lämpligen begära bort i konkurs. Då kan konkursförvaltaren hantera prioriteringarna av fordringarna. Begär anstånd med betalningen så länge.
Citera
2024-08-05, 23:32
  #64
Moderator
Maviels avatar
Vi hade samma situation med 2 stycken anhöriga som gick bort. Med ingen av dem begärde vi dödsboet i konkurs. I båda fallen kontaktade vi fodringsägaren och sade att det inte fanns några pengar i dödsboet och de andra likadant. I det första fallet lades allt ner direkt men i det andra fallet fortsatte de ett tag att skicka krav - men det hände inget mer med det.
Citera
2024-08-05, 23:38
  #65
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi hade samma situation med 2 stycken anhöriga som gick bort. Med ingen av dem begärde vi dödsboet i konkurs. I båda fallen kontaktade vi fodringsägaren och sade att det inte fanns några pengar i dödsboet och de andra likadant. I det första fallet lades allt ner direkt men i det andra fallet fortsatte de ett tag att skicka krav - men det hände inget mer med det.
Men ni kunde göra arvsskifte och avsluta konton osv. utan att höra från fodringsägarna?
Och allt gick bra, utan att man behöver göra om allt från början?
Citera
2024-08-05, 23:41
  #66
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Varför skriver du i en tråd om juridik om du inget vet och inget förstår? Och dessutom har så klena kunskaper att du tror att tingsrätten ger någon slags råd?

Till ts: Om det rör sig om ett underskott om hela 40000 kan ni lämpligen begära bort i konkurs. Då kan konkursförvaltaren hantera prioriteringarna av fordringarna. Begär anstånd med betalningen så länge.

Och vad kan och vet du då?
Klart man får en hänvisning var man ska vända sig om det är en vettig människa som svarar. Du kan ju fundera på hur jag vet det...
Citera
2024-08-05, 23:43
  #67
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Men ni kunde göra arvsskifte och avsluta konton osv. utan att höra från fodringsägarna?
Och allt gick bra, utan att man behöver göra om allt från början?

Ja. Nu har det ju gått en hel del år och jag minns inte alla detaljerna - men vi nämnde skulden i bouppteckningen om jag minns rätt - det var inget konstigt med det.
Citera
2024-08-05, 23:47
  #68
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Det är inte JAG som ska gå i konkurs fattar du väl?
Naturligvis. Men om jag hade varit i dina skor hade jag hellre sluppit en konkurs på dödsboet. Går det inte så skitsamma, men helst inte.
Citera
2024-08-05, 23:48
  #69
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja. Nu har det ju gått en hel del år och jag minns inte alla detaljerna - men vi nämnde skulden i bouppteckningen om jag minns rätt - det var inget konstigt med det.
Formellt är det upp till fordringsägaren att kräva dödsboet i konkurs. Om så hade skett hade arvingarna fått betala tillbaka skiftet till konkursboet, om nu sådant förekom.

Men vad du tog upp lihger helt i linje med vad jaf skrev tidigare. Visa upp situationen för fordringsägaren så kan man slippa en konkurs.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2024-08-05 kl. 23:50.
Citera
2024-08-05, 23:48
  #70
Medlem
Abwehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja. Nu har det ju gått en hel del år och jag minns inte alla detaljerna - men vi nämnde skulden i bouppteckningen om jag minns rätt - det var inget konstigt med det.
Nu har ju fakturan kommit typ 4 månader efter bouppteckningen är gjord och 6 månader efter dödsfallet så den är ju inte upptagen.
Citera
2024-08-05, 23:50
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Naturligvis. Men om jag hade varit i dina skor hade jag hellre sluppit en konkurs på dödsboet. Går det inte så skitsamma, men helst inte.
Ser inte direkt varför ts skulle ha orsak att vilja undvika en konkurs i boet, stor skillnad om det var ts egen konkurs eller ett företag i dennes ägo. Ett dödsbo kan ju inte någon av arvingarna i förväg göra så mycket åt risken för konkurs heller.
Citera
2024-08-05, 23:51
  #72
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inte direkt varför ts skulle ha orsak att vilja undvika en konkurs i boet, stor skillnad om det var ts egen konkurs eller ett företag i dennes ägo. Ett dödsbo kan ju inte någon av arvingarna i förväg göra så mycket åt risken för konkurs heller.
Kan man undvika så vill man det. Inget roligt trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in