2024-08-05, 22:46
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp, men har inget med läget vid fronten att göra. Det är en medvetet styrd verbal deskalering påkallad från högsta ort.
Det är ju inget mera att retorika om egentligen, det som kan sägas har blitt sagt, man vet vart man har varann. Nu är det showdown, vapnen talar.
Citera
2024-08-05, 22:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Och syftet är?
Jag tror dom förbereder de ryzka hjonen för fredsförhandlingar.

Det har sin botten i nyligen o direkta samtal förda mellan USA:s försvarsminister Lloyd Austin och Rysslands motsvarighet Andrej Belousov. En ömsesidig överenskommelse för att undvika att den vägen eskalera krisen ytterligare.
Citera
2024-08-05, 23:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med dig. Man borde (och har kanske redan) ha förberett för fler frivilliga att med kort varsel kunna ansluta sig till Ukrainas militär. Det behöver man tänka på redan nu om man vill att det ska bli något vettigt av det till 2025.

Men som jag uppfattat det så har Ukraina redan tillräckligt med manskap själva och inte direkt uppmuntrat frivilliga från andra länder att ansluta sig. Det var mer i början? Varit lite tyst om det sedan dess.

Men ser jag chansen att ansluta mig så kommer jag inte att tveka bara för att Ryssland fått framgångar, tvärtom så ser jag (och förmodligen många andra) att det blir ännu viktigare.

Känslan är kanske starkare hos föräldrar eftersom den starka drivkraften är att mota tillbaka Ryssland nu, så att inte våra barn blir utsatta för det senare. Vi lämnar ju gärna mycket skit till kommande generationer, men att lämna till våra barn att ta itu med en maffiaregering som Ryssland är väl kanske lite magstarkt?

Internationella Legionen rekryterar fortfarande, de har en hemsida där man kan anmäla sig. De har nyligen infört att spansktalande kan ansöka utan att kunna något annat språk.
Citera
2024-08-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Han svamlar som vanligt. Ukraina har inga intressen av att avsäga sig områden. De har redan visat vad deras förhandlingar går ut på.
Ryssen ut ur Ukraina, hela Ukraina.
POW inkluderade kidnappade vuxna och barn ska återlämnas.
Ryssland ska betala för återuppbyggnaden av Ukraina.

Varför folk hävdar att Ukraina skulle ge ifrån sig områden bara för att de är villiga att prata med Ryssland om sina krav/önskemål är bara märkligt.

Du och jag delar nog åsikt om Kenneth Grägg: Han är en svamare och bedragare men när det gäller de här fredsresonemangen tror jag han har på fötterna och insikt om stämningarna i landet. Det här påståendet han gör att en snabbt växande del av ukrainsk befolkning (nu även Zelenski enligt honom vilket nog är riktigt) vill göra territoriella eftergifter i utbyte mot fred och säkra gränser.

Det som jag tyckte var intressant var att höra hur beundrare av Kenneth Grägg som nu denne Rejmers ställer sig till Gräggs fredsplan.

Det var nog inte så det var tänkt men jag tror verkligen EU´s utlovade årliga massor av miljarder för att stödja näringsliv och industri i Ukraina har fått en hel del ukrainare/ukraina"sympatisörer" att tänka om och det faktiskt kan vara smart och bra för affärerna om det blir fred.
Citera
2024-08-05, 23:24
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Varför avancerar Ryssland så otroligt mycket nu?
Citera
2024-08-05, 23:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför avancerar Ryssland så otroligt mycket nu?

Är det mycket..i sak ? Hur mycket är det säg..två månader, dvs sommaren.

(givetvis skulle jag önska att det gick den andra vägen)
Citera
2024-08-05, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag syftade på 2022 års invasion, inte 2014.

Men den militära upprustningen mellan 2014 och 2022 skulle inte ha skett om inte Ryssland annekterat Krim och tagit kontroll över delar av Donbass 2014. Tror du att något land som råkar ut för att få delar av sitt territorium annekterat av grannlandet skulle avstå från att bygga upp ett försvar som skydd mot förnyade angrepp? Om ryssarna kände sig oroade av den militära upprustningen i Ukraina 2014-2022 så bör nog ryssarna fundera lite över det där med orsak och verkan. Om nu Ukraina upplevdes som ett militärt hot 2022 så var det helt självförvållat från rysk sida och situationen hade antagligen snabbt och smidigt kunnat desarmeras om ryssarna frivilligt dragit sig tillbaka till sitt erkända territorium.
Citera
2024-08-06, 00:16
Medlem
[quote=psychicsailor|89101675]Bra fråga. Men jag tror inte jag kan uttrycka vad jag tycker, då det kanske är off-topic i denna tråd? Jag tänker ganska historisistiskt, så det blir en fråga om resultat av gamla krig och liknande.

Det jag tror jag kan säga är att där var en sweet spot 2001-2006 cirka, där Ryssland inte var speciellt aggressivt. Så de är inte helt omöjliga. Generellt är stormakter i min syn dock "onda" eller har intressen som går ut över icke-stormakter. Ryssland är inget undantag. Så den egentliga frågan är: Varför skulle Ryssland vara positivt annorlunda än andra stormakter? Utopiskt sett borde alla stora stater splittras till småstater samtidigt. Aint gonna happen.

En annan sak jag kan säga som gör att problemet är extra svårläsligt är att Ryssland saknar bra geografiska hinder västerut från Moskva, samtidigt som det är "där Ryssland är". Så de kommer alltid vara sårbara/extra oroliga för anfall från det hållet.[/QUOTE]

Vad är det där för argument? Det är väl ingen rättighet för ett land att ha geografiska hinder mot sina grannländer? Dessutom förändras ju gränshindrens betydelse med tiden. Före flyg och missiler var bergskedjor och floder bra hinder, idag inte alls lika viktiga eftersom de går att flyga över.

Merparten av världens länder saknar geografiska skydd idag, förutom länder med mycket kust vid hav och större sjöar (flottinvasioner är fortsatt svåra projekt).

Ryssland har ju dessutom inget behov av skydd. Det är ingen som hotar Ryssland eller vill invadera landet. Det faktum att ryssarna lider av kollektiva paranoia ger dem inte rätt att anfalla grannländerna.
Citera
2024-08-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är ganska välkänt att Rysslands förslag går ut på att ha vapenvila, ta bort sanktionerna och att Ryssland behåller de ockuperade områdena.

Så googla och du hittar tiotusentals länkar.

På vilket sätt skulle det förslaget gynna Ukraina? Hur ska Ukraina kunna lita på att det håller? Ett sådant avtal som ger Ryssland allt och Ukraina bara en strimma av hopp om att Ryssland inte ska anfalla igen är meningslöst.
Citera
2024-08-06, 00:23
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är det mycket..i sak ? Hur mycket är det säg..två månader, dvs sommaren.

(givetvis skulle jag önska att det gick den andra vägen)

Trots att Ryssland lider av enorma resurser, så kan dom ändå fortsätta för dom offrar sina soldater. Deras soldater är redo att dö bara för att liksom. Ryssland använder gammalt skrot som deras soldater kan offras med. Dom bryr sig inte.

Där har vi ett problem. Ryssland använder sin befolkning som vapen. Han bryr sig inte om han offrar 10 miljoner.
Citera
2024-08-06, 00:36
Medlem
JymdKjams avatar
Har inte Ryssland lagt ned det här ännu? De kan inte vinna något utan förnedringen blir bara större för var dag som passerar…
Citera
2024-08-06, 00:39
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Har inte Ryssland lagt ned det här ännu? De kan inte vinna något utan förnedringen blir bara större för var dag som passerar…

Deras soldater bryr sig inte om dom offras. Dom verkar vara med på köpet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in