Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Egentligen kan inte en kommun göra som man gjorde nej. Orsaken var ett skydddsstopp, som sattes på den enheten som hon då bodde på. Att i det fallet snabbt som attan flytta över medborgaren till en annan insats som personlig assistent ändå är, är högst tvivelaktigt. Men samtidigt så brukar ju inte kommuner vara så smarta att de har en beredskap inom sina verksamheter för oförutsedda händelser, vilket väl var orsaken till att man gjorde just så här. Men visst är det tur att föräldrarna var förberedda att åter ta på sig ansvaret.
Hon hade bott där sedan hon kom tillbaka till Enköping, efter gymnasiet. Exakt tid vet inte jag, men runt ett år.
Det krävs väldigt mycket för att få igenom ett skyddsstopp. VÄLDIGT mycket. Får man igenom ett sådant har man redan vidtagit alla möjliga och omöjliga åtgärder.
Jag har själv varit med och försökt få till sådana för personal. I de fall jag varit med om har det nästan uteslutande handlat om ytterst besvärliga anhöriga. Säger inte att det är så i det här fallet, det vet jag inget om.
Jag hoppas A kommer till ett boende där man från början sätter tydliga gränser med tex besökstider. Samt att A får en objektiv, utomstående förvaltare som sköter sitt uppdrag.