2024-08-05, 18:38
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Däremot kan man söka tillstånd för att ha kamerabevakning men då ska man ha ett sådant tillstånd också. Det tillståndet skall vara från Länsstyrelsen isåfall
Nåt du kan luska fram?
Citera
2024-08-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
A har ju vårdats på psyk flera tillfällen. Ett av argumenten för att personalen nekades arbetskläder av P på förra boendet var för att det triggade A och gjorde henne orolig för arbetskläderna påminde henne om skötarna när hon varit inlagd på psyk. (De fick igenom arbetskläder till slut ändå för A sliter sönder kläderna på personalen).

Nu minns jag inte exakt var jag läste detta, någon annan kanske kommer ihåg?
Sen när har man arbetskläder som personlig assistent?
Citera
2024-08-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vilken rättighet?
Texten är lång.

Jag har länkat till det där tidigare i tråden.
Jag tycker att det framgår att förvaltaren skall verka i samråd med boendet och vården.
Hålls det SIP möten angående A?

Det verkar som P inte alls förstår sin roll.

Jag förstår att en ung person vill ha unga assistenter men som andra skriver behövs det personal med erfarenhet.

I dokumenten; står det varför P tog över efter God Man? Jag gissar att det blev så när P startade omsorgen av ekonomiska skäl men det hade ju varit mer seriöst med utomstående god man.

Vet inte vad det menas med för rättighet tingsrätten kan bestämma över men rent spontant tänker jag sjukvård när huvudman vägrar men så använder de ju sig av vårdintyg. (LPT) så förstår inte riktigt vad för rättigheter tingsrätten kan bestämma. Värt att kolla upp vad som menas
Citera
2024-08-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Nåt du kan luska fram?

Borde gå, skall undersöka saken
Citera
2024-08-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Egentligen kan inte en kommun göra som man gjorde nej. Orsaken var ett skydddsstopp, som sattes på den enheten som hon då bodde på. Att i det fallet snabbt som attan flytta över medborgaren till en annan insats som personlig assistent ändå är, är högst tvivelaktigt. Men samtidigt så brukar ju inte kommuner vara så smarta att de har en beredskap inom sina verksamheter för oförutsedda händelser, vilket väl var orsaken till att man gjorde just så här. Men visst är det tur att föräldrarna var förberedda att åter ta på sig ansvaret.

Hon hade bott där sedan hon kom tillbaka till Enköping, efter gymnasiet. Exakt tid vet inte jag, men runt ett år.

Det krävs väldigt mycket för att få igenom ett skyddsstopp. VÄLDIGT mycket. Får man igenom ett sådant har man redan vidtagit alla möjliga och omöjliga åtgärder.

Jag har själv varit med och försökt få till sådana för personal. I de fall jag varit med om har det nästan uteslutande handlat om ytterst besvärliga anhöriga. Säger inte att det är så i det här fallet, det vet jag inget om.

Jag hoppas A kommer till ett boende där man från början sätter tydliga gränser med tex besökstider. Samt att A får en objektiv, utomstående förvaltare som sköter sitt uppdrag.
Citera
2024-08-05, 18:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Sen betalar huvudmannen för att ha godman/förvaltare beroende på inkomst enligt kommunens arvoden.

Menar du att A får betala sin pappa för att han är förvaltare? Eller att kommunen betalar honom?

A har ju rätt till försörjningsstöd, (socialbidrag) om hon inte har råd med arvode och det står kommunen i så fall för.
Citera
2024-08-05, 18:45
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Bara för att en hund är tränad eller aldrig sticker så stoppar inte det att en hund med jaktinstinkter vädrar något och drar

Jaktlabrador har jaktinstinkter

Ja men den har aldrig visat prov på den instinkten och gått utanför trädgården enligt pappan.

Du förstår lika bra som jag att hunden inte jagat iväg efter ett djur.

Finns inga tecken på att någon sett hunden på bygden.
Citera
2024-08-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Menar du att A får betala sin pappa för att han är förvaltare? Eller att kommunen betalar honom?

A har ju rätt till försörjningsstöd, (socialbidrag) om hon inte har råd med arvode och det står kommunen i så fall för.

A borde ha aktivitetsersättning som inkomst, de brukar personer med funktionsnedsättning som inte är förmögna att arbeta på lång tid eller livet ut . De har man upp till 29 år sen ansöker man om sjukersättning resterande tid i livet om man aldrig kommer kunna ha ett arbete.

Däremot brukar de ha någon form av daglig verksamhet, här finns det väl ingen sådant för A eller?

Huvudregeln är att huvudmannen betalas för att ha en ställföreträdare men det beror på kommunen arvoden och hennes inkomst
Citera
2024-08-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Ja men den har aldrig visat prov på den instinkten och gått utanför trädgården enligt pappan.

Jag ska dubbelkolla BPH där borde de synas vilka egenskaper essir bedömts ha på sina jakt/lek beteenden
Citera
2024-08-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium

Nej det tror jag inte heller men uttalandet går inte ihop med att en hund aldrig går iväg.
Citera
2024-08-05, 18:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
A borde ha aktivitetsersättning som inkomst, de brukar personer med funktionsnedsättning som inte är förmögna att arbeta på lång tid eller livet ut . De har man upp till 29 år sen ansöker man om sjukersättning resterande tid i livet om man aldrig kommer kunna ha ett arbete.

Däremot brukar de ha någon form av daglig verksamhet, här finns det väl ingen sådant för A eller?

Huvudregeln är att huvudmannen betalas för att ha en ställföreträdare men det beror på kommunen arvoden och hennes inkomst

Som jag förstått saken, hade hon daglig verksamhet men den togs bort i samband med att hon blev utslängd från LSS boendet.
Citera
2024-08-05, 18:51
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Jag ska dubbelkolla BPH där borde de synas vilka egenskaper essir bedömts ha på sina jakt/lek beteenden

Kolla var du vill. Hunden har inte jagat efter ett djur.

Finns inte ens en antydan om att någon har sett hunden i trakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in