2024-08-05, 15:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Med tanke på att IVO ansökt om och fått det beviljat med vite för att ett fullgott alternativ inte kunnat ordnas, så får vi betrakta det som sant. IVO har vanligtvis en väldigt stor förståelse för kommuners "svårigheter" med att följa svensk lag.

När det gäller alternativen så har jag ingen detaljkunskap om det. Enligt tråden så ville kommunen "utreda" vilket stöd A behöver, efter att hon har haft ett fungerande stöd i 9+4 år. Hur mycket sanning det ligger bakom det alternativet vet jag dock inte.

Tror aldrig de siffrorna nämnts i tråden och jag har läst vartenda inlägg. Gymnasiet brukar vara tre år men då vet du alltså att det var hela 4 år.

Kanske har du detalj kunskap om annat också, som vi inte fått reda på här?
Citera
2024-08-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så det ligger lite i uppdraget att huvudmannen kan ha en annan uppfattning.

Detsamma gäller behovet av medicin.
Hundar vill vare sig klippa klor eller äta medicin heller. Men man ser till att det görs utan tvång om man inte är en grottmänniska.

Det finns massor av sätt att få i hundar och andra djur medicin.

Det går till och med att förgifta folk utan att de märker det så nog ska det gå att få i människor medicin om man har två hjärnceller.

Ja, jag kan absolut tycka att det ligger i uppdraget att en förvaltare och en huvudman har skilda åsikter. Har de samma åsikter hela tiden, så måste man nog ifrågasätta om förvaltare är rätt uppdrag.

När det gäller medicin, så utgår jag nu från att du menar att eftersom man kan ge djur medicin, så skulle man kunna ge A medicin.
Och det håller jag med om, om man kan droga ner folk på krogen för att våldta dessa, så skulle man givetvis kunna lura i A medicin. Det är också samma hinder som ligger för de båda exempeln, och det är svensk lag som förbjuder övergrepp.
Att utsätta människor för ofrivillig medicinsk behandling är saker som nazisterna höll på med, därför är det lite känsligt inom svensk vård och omsorg.
Citera
2024-08-05, 15:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det verkar ju som att det fungerade bra på Saltå By. Synd att hon inte kunde bo kvar där på deras LSS-boende med daglig verksamhet.
Hon blev vuxen, det är därför.
Citera
2024-08-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tror aldrig de siffrorna nämnts i tråden och jag har läst vartenda inlägg. Gymnasiet brukar vara tre år men då vet du alltså att det var hela 4 år.

Kanske har du detalj kunskap om annat också, som vi inte fått reda på här?

Gymnasiesärskolan var 4 år vad jag minns, när jag för ett kort tag timvikade inom den lokala gymnasieskolan. Den lokala anpassade grundskolan var jag nyss på ett studiebesök hos, och den var 9 år. Om det ser annorlunda ut i Enköping kan jag givetvis inte veta.
Citera
2024-08-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Uttryckte mig luddigt. LS är en statlig myndighet och måste ta emot anmälan, anonymt eller ej. Men tror inte de gör mer än så när underlaget är vad som skrivits på ett ökänt internetforum.

Kan ha fel, det är bara att göra, en rättighet du har.

Vet det. De skriver även anmälningar själv, oftast för att kunna gå in i dott bostadshus.
Här fanns dock ingen hund att kontrollera, då avskriva ärendet.
Citera
2024-08-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är du som har skrivit...och fick frågan hur du kunde veta det..och svamlade runt det

Det har jag inte gjort. Jag sa att pappan antagligen tog ut en hyra, för att genom det göra så att A fick bostadstillägg. Jag har knappast sagt att kommunen skulle hyra en villa åt henne, mest eftersom jag inte tror det. Det brukar nämligen inte ingå i assistansersättning.

Jag vill också påstå att jag ifrågasatte det när idén kom upp, men det kan jag inte säga säkert just nu.
Citera
2024-08-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
Så A fick flytta hem till föräldrarna för kommun brast? Vet du vad som hände, hur länge hade hon bott själv på sitt boende? Hon är 23 år, antar att hon bott hemifrån många år? Inte kan kommunen bara slänga ut en handikappad på gatan hur som helst?

Egentligen kan inte en kommun göra som man gjorde nej. Orsaken var ett skydddsstopp, som sattes på den enheten som hon då bodde på. Att i det fallet snabbt som attan flytta över medborgaren till en annan insats som personlig assistent ändå är, är högst tvivelaktigt. Men samtidigt så brukar ju inte kommuner vara så smarta att de har en beredskap inom sina verksamheter för oförutsedda händelser, vilket väl var orsaken till att man gjorde just så här. Men visst är det tur att föräldrarna var förberedda att åter ta på sig ansvaret.

Hon hade bott där sedan hon kom tillbaka till Enköping, efter gymnasiet. Exakt tid vet inte jag, men runt ett år.
Citera
2024-08-05, 15:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Om min hund hade sprungit bort så hade jag letat som fan. Den har som tur en AirTag och på något sätt kunnat hittas men jag hade letat tills jag var fysisk slut, vilat mig och sökt igen och bett partner/vänner att lägga upp inlägg i lokala Facebookgrupper och hundgrupper där det redan finns flera tusen medlemmar. Hade även tagit ledig från jobbet under tiden.

Jag måste säga det känns helt konstig att jag skulle ha skapat en grupp för min hunds försvinnande så tidig. Men jag känner till när en rescue-hund som var helt ny i Sverige smög ut genom dörren och då skapande man en grupp efter 1-2 dagar för att organisera sig med ID-hundar och observationer. Hunden kunde lockas i en fälla. Gruppen hade stor nytta då och enda målet var att hunden skulle hittas inget annat.

I pappans fejjan grupp skapades mängder av undergrupper över hela Sverige, som var ute och letade.

Noterade att det inte fanns någon sökgrupp för Enköping, som rimligen borde vara prio ett. Och varför kan man ju fundera kring.
Citera
2024-08-05, 15:50
Medlem
Idag hade jag mer tid,så var och fotade

På framsidan finns 2 kameror

Baksidan,där hade jag fel i första meddelandet. Kollade inte i rätt vinkel
Det finns en glipa i häcken, på utsidan finns det dock nät också framför häcken.

Behöver jag lägga ut bilder på dessa?
Citera
2024-08-05, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73

Det finns en glipa i häcken, på utsidan finns det dock nät också framför häcken.

Så du kan komma ut genom glipan i häcken men möts av ett nät? Hur högt är nätet?
Citera
2024-08-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Så du kan komma ut genom glipan i häcken men möts av ett nät? Hur högt är nätet?

Ja,man kan komma ut genom glipan
Nätet max 1meter
Citera
2024-08-05, 16:01
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73

Går glipan ut till baksidan? Eller grannen? Hur bred är den?
Hur är kamerorna riktade? De på framsidan...
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-05 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in