2024-08-05, 14:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Dock har hon gått både grund och gymnasiesär, ..så att hon skulle vara på den nivån du anger känns inte så troligt.

A har inte gått på en skola som ger gymnasiekompetens. Hon kan inte läsa. Det är en specialskola för personer med hennes typ av funktionsnedsättning, som drivs i antroposofisk anda.
Citera
2024-08-05, 15:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Jag undrar vart A bor nu? och hur det fungerar? vem tar hand om katten?

Det undrar jag också. Jag vet inte.

I pappans grupp har det stått A ska flytta till ett nytt boende med katten Snövit, men det går inte lita på vad som skrivs där.
Citera
2024-08-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Så vad det gäller besökstider så för Förvaltaren As talan men inte inför läkare.

Hur vet vi att den här djupt insyltade personen ens kan skilja mellan As behov och sina egna?

Det vore inte första gången dessa blandades ihop.

Här blandar man också ihop vad 4 åringen vill och vad 4 åringen behöver.

Alla som haft en 4 åring vet att det inte är samma sak.

Jag har inte hävdat att förvaltaren kan styra besökstider eller ens vem som får besöka A. Jag vill minnas att jag för några år sedan deltog i en tråd som behandlade det ämnet, där alla var helt tvärsäkra på att en förvaltare kunde styra över det. Jag själv ställer mig mycket tveksam till det. Så för stunden anser jag att det enbart är A som får styra över det.

Visst kan det vara så att P är en dålig förvaltare, jag kan ju som vanligt inte uttala mig om det, då jag inte har någon insyn. Det finns inget just nu som pekar mot det, och nej, några enstaka betalningsanmärkningar är inte en signal på en dålig förvaltare. Om han blandar ihop sina behov med As behov är ju givetvis det ett problem som bör lösas.

Just nu så är det juridiska läget klart, det finns enbart en som vet vad "4-åringen" vill och behöver, och det är "4-åringen" själv. Förutom när det gäller rättshandlingar, där har P blivit utsedd att hjälpa till.
Citera
2024-08-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Återigen, läkemedel kräver samtycke, så länge kvinnan inte vårdas enligt LPT. Att man på grund av funktionsnedsättningar inte kan lämna ett informerat samtycke är inte ens i närheten av en grund för lpt.

Sedan kan vi kanske tagga ner på att pappan skulle ha gjort så dåligt jobb. Familjen tog över enbart för att kommunen inte klarade av uppdraget. Det är också därför kommunen fått betala vite, för att man inte klarar av att verkställa beslutet.

När det gäller att P "inte ens" klarar av att anställa personal, så är ju inte det heller så konstigt. Varenda kommun i Sverige har också det problemet, fast de har strateger och HR-avdelningar.

Är det sant att kommunen inte kunde erbjuda något alternativ eller tackade förvaltaren/pappan nej till alternativen som bjöds? Vilka var alternativen då dottern kastades ut från sitt boende?
Citera
2024-08-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
När det gäller As boendesituation, vad jag kommit fram till genom luskande:

När man är vuxen brukare har man rätt till egen bostad, behöver inte bo hemma med föräldrarna. Kommunen blev tvungna att slänga ut A pga skyddsstopp från hennes boende och pappan nekade de andra lösningar man erbjöd inkl utredning om hennes vård på HVB hem.

Som en nödlösning gjorde kommunen om As föräldrahem till LSS boende med bostadsanpassning och föräldrarna flyttade ut. De vill inte heller bo med A.

Kommunen hyr hela huset av föräldrarna för dyra pengar. Detta pga att de fått IVO på sig, får betala dryga böter om de inte fixar egen bostad som en vuxen brukare har rätt till och måste hitta på något. Nu ska de i stället bygga ett speciellt hus där A ska bo ensam med assistans och sina djur. Det torde bli billigare än att hyra huset av föräldrarna. Grannarna har protesterat så det blir kanske inte av.

I vad mån det stämmer och finns offentliga handlingar som kan bekräfta detta vet jag inte.

Hur vet vi att kommunen hyr fastigheten, och hur vet vi vilken summa kommunen betalar??
Citera
2024-08-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men trevligt att se att du till sist insett att assistenten ljuger.
Var någonstans i inlägget du svarade på, säger skribenten att den inser att "assistenten" ljuger?

Var någonstans i tråden med mera, framgår det att någon assistent ljuger?

Du kör titt som tätt med påståenden om att den och den ljuger, men hittills har jag inte sett ett enda belägg för att det du påstår stämmer.

Du är så oseriös som någon kan vara, och det du skriver verkar du skriva för att gaslighta.

Tycker du det känns som att du lyckats med det hos skribenterna i tråden?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-05 kl. 15:12.
Citera
2024-08-05, 15:10
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
A har inte gått på en skola som ger gymnasiekompetens. Hon kan inte läsa. Det är en specialskola för personer med hennes typ av funktionsnedsättning, som drivs i antroposofisk anda.
Fick infon av Gertrud1 tack!...jag tror, om jag minns rätt var en sarkastisk kommentar till anonym
Citera
2024-08-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerOlga
Är det sant att kommunen inte kunde erbjuda något alternativ eller tackade förvaltaren/pappan nej till alternativen som bjöds? Vilka var alternativen då dottern kastades ut från sitt boende?

Med tanke på att IVO ansökt om och fått det beviljat med vite för att ett fullgott alternativ inte kunnat ordnas, så får vi betrakta det som sant. IVO har vanligtvis en väldigt stor förståelse för kommuners "svårigheter" med att följa svensk lag.

När det gäller alternativen så har jag ingen detaljkunskap om det. Enligt tråden så ville kommunen "utreda" vilket stöd A behöver, efter att hon har haft ett fungerande stöd i 9+4 år. Hur mycket sanning det ligger bakom det alternativet vet jag dock inte.
Citera
2024-08-05, 15:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det går alldeles utmärkt att göra så. Fegt tycker jag o borde vara förbjudet. Anmäler man ska man våga stå för det.

Uttryckte mig luddigt. LS är en statlig myndighet och måste ta emot anmälan, anonymt eller ej. Men tror inte de gör mer än så när underlaget är vad som skrivits på ett ökänt internetforum.

Kan ha fel, det är bara att göra, en rättighet du har.
Citera
2024-08-05, 15:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Hur vet vi att kommunen hyr fastigheten, och hur vet vi vilken summa kommunen betalar??
Det är du som har skrivit...och fick frågan hur du kunde veta det..och svamlade runt det
Citera
2024-08-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Då kvarstår frågan hur PÖ fick tag på dem så snabbt. Det tog ju bara 5 timmar innan han gick ut offentligt att Essie var stulen.
O ärligt, om du hade blivit av med en hund, hade du inte letat ihjäl dig dygnet runt?
Ja hur han fick tag på dem snabbt,det svaret har jag inte .
Om en skulle försvinna/saknas så spårar vi den upp den
Citera
2024-08-05, 15:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Med tanke på att IVO ansökt om och fått det beviljat med vite för att ett fullgott alternativ inte kunnat ordnas, så får vi betrakta det som sant. IVO har vanligtvis en väldigt stor förståelse för kommuners "svårigheter" med att följa svensk lag.

När det gäller alternativen så har jag ingen detaljkunskap om det. Enligt tråden så ville kommunen "utreda" vilket stöd A behöver, efter att hon har haft ett fungerande stöd i 9+4 år. Hur mycket sanning det ligger bakom det alternativet vet jag dock inte.

Det verkar ju som att det fungerade bra på Saltå By. Synd att hon inte kunde bo kvar där på deras LSS-boende med daglig verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in