2024-08-05, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är synd om många etniska civila ryssar i Donbass ifall Azov får tag i dem ja. Det gör mig glad att jag har den moralen, och jag föraktar de som inte anser det.
Kan inte det vara en lösning att ryssland erbjuder dessa etniska ryssarna att flytta till ryssland istället? Jobb finns för dom då det är en gigantisk arbetskraftsbrist i ryzzland, och de etniska ukrainarna hatar dem. Är inte den iden bättre än att förstöra för sig själv och Ukraina? Har inte putler, ryzzarna och du tänkt den tanken?

En win-win situation för både ryzzland och Ukraina! Varför måste de civila etniska ryssarna bita sig fast i Ukraina då de inte gillar det Ukrainska demokratiska systemet och folket där?
Citera
2024-08-05, 12:34
Avstängd
psychicsailors avatar
[quote=Conception|89099868]Ok, så om Ukraina tar tillbaka ryskt område så är det synd om ryssar men du tycker samtidigt att det är synd om ukrainare när Ryssland ockuperar fler områden?

Varför anser du då inte att Ryssland är den stora boven nu då?

Jag koncentrerar mig på att svara på en delmängd av vad du sa (men tog till mig allt).

Lösningen är att optimera för att frontlinjen slutar röra sig, och att den rör sig så lite som möjligt efter freden. Det är det minst dåliga - minst antal ukrainier behöver flytta på sig, minst antal ryssar behöver flytta på sig.

Därutöver fastnar man i en grop om man hela tiden ska utdöma skuld. Tänk på konsekvenser istället, och vad som gör det bra för Mykola och Svetlana i Luhansk och Zaporizhzhe. Istället för runkfantasier om det ukrainska Folket.

Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man tar ryska frysta medel och använder dem som kompensationspaket för de individer som vill flytta från Sloviansk-agglomerationen eller Zaporizhzhe stad. Så det är lite lättare om gränsen flyttas i Kyivriktning. Men för lokalbefolkningen vore det bäst om frontlinjen blev gränsen.

Detta har jag också argumenterat för under 2022 och 2023, men de flesta i denna tråd, samt våra politiker tyckte den strategi som körts tills i julas var mycket bättre. Dumstruten sitter på dessa.
Citera
2024-08-05, 12:37
Medlem
stilichos avatar
Citat:
9) Ett hårt kontrollerat medieklimat i Ukraina. Där finns ingen "ukrainsk Patrick Lancaster" som på motsvarande sätt går runt nu i de nyligen befriade områdena runt Kharkov och undersöker vad som händer där.

Vilken värld lever du i? Hela Ukraina kryllar ju av västerländska journalister, inklusive i de nyligen befriade områdena. Givetvis skulle de snappa upp allt smaskigt som händer. Patrick Lancaster är en hårt modererad bloggare i jämförelse.

Bredare så gäller att Donbas är svårt avfolkat. Ryssland har jobbat hårt på att exportera hela befolkningen till egentliga Ryssland (samt förstås att många flydde till Kiev-kontrollerat område). Vid en eventuell ukrainsk återerövring kan vi utgå ifrån att ytterligare en stor mängd ryssar kommer att flytta. Ukrainas problem kommer alltså inte att vara att det bor för mycket ryssar i Donbas. Problemet kommer snarare vara att där inte bor någon alls. För ett land som Ukraina, som redan har massiva demografiska svårigheter, är det ett betydligt större problem än att folk råkar prata ryska. Så, nej, jag ser ingen egentlig risk för folkrättsbrott.
Citera
2024-08-05, 12:38
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kan inte det vara en lösning att ryssland erbjuder dessa etniska ryssarna att flytta till ryssland istället? Jobb finns för dom då det är en gigantisk arbetskraftsbrist i ryzzland, och de etniska ukrainarna hatar dem. Är inte den iden bättre än att förstöra för sig själv och Ukraina? Har inte putler, ryzzarna och du tänkt den tanken?

En win-win situation för både ryzzland och Ukraina! Varför måste de civila etniska ryssarna bita sig fast i Ukraina då de inte gillar det Ukrainska demokratiska systemet och folket där?

Vad jag vet så har Ryssland tidigare faktiskt erbjudit dessa att flytta till Ryssland och få medborgarskap. Däremot så menar man att de inte ska behöva flytta eftersom de inte bör tvingas lämna sina hem.
Nu har man ju dessutom gjort om dessa områden till "Ryssland" så att det istället är ukrainarna som får välja på att antingen flytta eller konvertera till ryssar för att få tillgång till t.ex. sjukvård och liknande.
Citera
2024-08-05, 12:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke

Jo. Ryssarna gjorde ju faktiskt också detta i Kherson stad. Men jag ser hög risk att Ryssland faktiskt inte har de finansiella musklerna att göra det så att det blir drägligt för dessa ryssar, vi talar om miljontals människor (6 miljoner bor nu i de ryska territorierna, plus 2-3 miljoner flyktingar i Ryssland*). Eller att de hellre bygger stridsvagnar för pengarna. Eller säger att de gör det, och därefter ändrar sig.

* ja, man kan diskutera de exakta siffrorna. Där är säkert upp till 30% felmarginal nedåt.
Citera
2024-08-05, 12:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vilken värld lever du i? Hela Ukraina kryllar ju av västerländska journalister, inklusive i de nyligen befriade områdena. Givetvis skulle de snappa upp allt smaskigt som händer. Patrick Lancaster är en hårt modererad bloggare i jämförelse.

Titta på andra krig med västerländska journalister som vi inte diskuterar här så lär du dig något.

Vissa saker kommer ju också fram: https://www.dailymail.co.uk/news/article-11284819/How-Ukrainian-intelligence-chiefs-tracking-collaborators-worked-Russians.html

"Vi slaktar dem som grisar". Det är den värld jag lever i, tyvärr.
Citera
2024-08-05, 12:45
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Rapport från verkligheten"

Luftförsvarsstyrkor sköt ner alla 24 Shaheds över Ukraina på natten
Stanislav Pogorilov — Måndagen den 5 augusti 2024, 08

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/5/7468968/

"Ukrainas väpnade styrkor förstörde 1 180 inkräktare och 69 artillerisystem under dagen
Iryna Balachuk — Måndagen den 5 augusti 2024, kl. 08.00
personal - cirka 584 090 (+1 180) personer,
tankar – 8 417 (+6) enheter,
bepansrade stridsfordon – 16 286 (+31) enheter,
artillerisystem – 16 345 (+69) enheter,
RSZV – 1 138 (+0) enheter,
luftvärnsutrustning - 910 (+0) enheter,
flygplan – 365 (+0) enheter,
helikoptrar – 326 (+0) enheter,
UAV:er på operativ-taktisk nivå - 13 122 (+24) enheter,
kryssningsmissiler – 2 414 (+0) enheter,
fartyg/båtar – 28 (+0) enheter,
ubåtar – 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 22 094 (+68) enheter,
specialutrustning - 2 737 (+3) enheter.
Generalstaben klargjorde att i samband med att detaljerade underrättelseuppgifter ständigt kom in, fanns det ett behov av att justera vissa poster av totalförluster för ockupanterna. Vi talar om luftvärnsutrustning, flygplan, obemannade luftvärnssystem, kryssningsmissiler, fordonsutrustning och specialutrustning.

"Den totala siffran har justerats, och förlusterna per dag lämnas in i vanligt läge", avslutade generalstaben."

Ämnen: Rysslands förluster i kriget

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/5/7468960/

Rysslands katastrofalt höga förluster fortsätter
Dag, efter dag, efter dag
Nedhuggningen av ryska björnen fortsätter, 1180 av Putins legoknektar agerat kulfångare.
Snart borde måttet vara rågat för att se ut en lyktstolpe till Putin.
Citera
2024-08-05, 12:45
Medlem
Citat:
Det är synd om många etniska civila ryssar i Donbass ifall Azov får tag i dem ja. Det gör mig glad att jag har den moralen, och jag föraktar de som inte anser det.

Det är synd om civila etniska ryssar i Donbas därför att ryska armén anfaller dem, dödar dem, ockuperar dem och förtrycker dem.
Citera
2024-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Azov kommer rensa ut separatist packet det gör mig glad.

Alla som aktivt hjälp ryssarna är grovt kriminella. De har hjälp mördare att mörda.
Citera
2024-08-05, 12:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Lösningen är att optimera för att frontlinjen slutar röra sig, och att den rör sig så lite som möjligt efter freden. Det är det minst dåliga - minst antal ukrainier behöver flytta på sig, minst antal ryssar behöver flytta på sig.
Då är du alltså för att man skänker mer vapen till Ukraina så de kan stoppa ryssarnas nuvarande avancemang?

De borde då givetvis ha stoppats redan vid invasionens start om Ukraina hade fått tillräckligt med vapen och stöd.
Senast redigerad av Conception 2024-08-05 kl. 12:56.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inte studerat det närmare, men jag kan tänka mig att det är sant. Du vet också om du är seriös att Azov begått övergrepp, t ex våldtagit psykiskt handikappade män 2014 och allsköns andra bestialiteter.

Vad har Azovbataljonen 2014 att göra med dagens Azovbrigad underställd Ukrainas nationalgarde att göra?
Ingenting!
Citera
Medlem
Citat:
Titta på andra krig med västerländska journalister som vi inte diskuterar här så lär du dig något.

Vissa saker kommer ju också fram: https://www.dailymail.co.uk/news/article-11284819/How-Ukrainian-intelligence-chiefs-tracking-collaborators-worked-Russians.html

"Vi slaktar dem som grisar". Det är den värld jag lever i, tyvärr.

"Ukrainians were beaten, electrocuted and forced to endure mock executions when Russia overtook Balakliya"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in