2024-08-05, 11:15
Medlem
Rapport från verkligheten"

Luftförsvarsstyrkor sköt ner alla 24 Shaheds över Ukraina på natten
Stanislav Pogorilov — Måndagen den 5 augusti 2024, 08

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/5/7468968/

"Ukrainas väpnade styrkor förstörde 1 180 inkräktare och 69 artillerisystem under dagen
Iryna Balachuk — Måndagen den 5 augusti 2024, kl. 08.00
personal - cirka 584 090 (+1 180) personer,
tankar – 8 417 (+6) enheter,
bepansrade stridsfordon – 16 286 (+31) enheter,
artillerisystem – 16 345 (+69) enheter,
RSZV – 1 138 (+0) enheter,
luftvärnsutrustning - 910 (+0) enheter,
flygplan – 365 (+0) enheter,
helikoptrar – 326 (+0) enheter,
UAV:er på operativ-taktisk nivå - 13 122 (+24) enheter,
kryssningsmissiler – 2 414 (+0) enheter,
fartyg/båtar – 28 (+0) enheter,
ubåtar – 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 22 094 (+68) enheter,
specialutrustning - 2 737 (+3) enheter.
Generalstaben klargjorde att i samband med att detaljerade underrättelseuppgifter ständigt kom in, fanns det ett behov av att justera vissa poster av totalförluster för ockupanterna. Vi talar om luftvärnsutrustning, flygplan, obemannade luftvärnssystem, kryssningsmissiler, fordonsutrustning och specialutrustning.

"Den totala siffran har justerats, och förlusterna per dag lämnas in i vanligt läge", avslutade generalstaben."

Ämnen: Rysslands förluster i kriget

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/5/7468960/

Rysslands katastrofalt höga förluster fortsätter
Dag, efter dag, efter dag
Citera
2024-08-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du förstår inte skillnaden på supermakt och stormakt. Det finns väldigt få länder som klarat att stå emot bistånd och kostnadstagande från Väst på trillions of dollars. De är dock inte Sovjetunionen, som tur är.

Det är psyksjukt att sitta och låtsas att alla som inte tycker som du är ryss. Även om jag måste erkänna att jag tror de flesta som skriver här inte är riktiga svenskar, men balter, polacker eller ukrainier. Kanske någon finne också, det har jag mer sympati för eftersom Vinterkriget var en riktig bragd som jag önskar Sverige hade kunnat klara.

Ryssland är en Kärnvapenmakt. Men inte en stor eller super makt. I alla fall inte längre.
Citera
2024-08-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Hur fungerar det där egentligen, får rekryterna pengar omedelbums eller efter en viss tid?
Om det sker efter en viss tid så är det goda chanser att pengarna aldrig betalas ut eftersom mottagaren inte är i livet längre.
De soldater som skrivit på kontrakt med de högsta ersättningarna ställs i främsta ledet? Skulle inte förvåna mig i alla fall.
Citera
2024-08-05, 11:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Ukrainska förluster rapporteras veckovis

Juli 1-5 9875 döda ukrainska soldater
juli 6-12 14070 döda ukrainska soldater
Juli 13-19 13075 döda ukrainska soldater
Juli 20- 31 23610 döda ukrainska soldater

Totalt döda ukrainska soldater i Juli 60630. Alla ser att ukrainska armen kollapsar.

Där kom källan. Det var starka kort det.
Citera
2024-08-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roggaren89
Ukrainska förluster rapporteras veckovis

Juli 1-5 9875 döda ukrainska soldater
juli 6-12 14070 döda ukrainska soldater
Juli 13-19 13075 döda ukrainska soldater
Juli 20- 31 23610 döda ukrainska soldater

Totalt döda ukrainska soldater i Juli 60630. Alla ser att ukrainska armen kollapsar.
Enligt kreml och barnamördare v.puttins andra knähundar var hela den ukrainska armén död redan i november 2023.

Vi som lever i den verkliga världen kan konstatera att det finns 2 tydliga konstanter i moderna krig mellan teknologiskt jämförbara länder. 1, den försvarande sidan har betydligt färre stupade; 2, är rysseriet med har de flest stupade. Faktum är att rysseriet hade fler stupade än alla andra länder tillsammans undantaget Kina om man slår ihop de båda världskrigen
Citera
2024-08-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Finns det några uppgifter om hur det går för ukrainarnas F16?
Vi väntar på dagens rapport från kreml att de skjutit ner typ 34 av de 6 som levererats. Som med allt annat:
1) skickar ni flyg/stridsvagnar/artilleri/luftvärn/etc nukar vi er
2) det ni skickar är bara gammalt skrot
3) 1 miljard rublar till den som skjuter ner det första
4) vi har förstört 425% av det som skickades
Citera
2024-08-05, 11:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ja, du är tillbaka med ditt gamla proryska manus om att "ukraina är onda" och det är så synd om ryssarna. Du glömde få med ditt mantra om fredsavtal så att Sverige snabbt kan bedriva handel med massmördaren Putin igen.

Det är synd om många etniska civila ryssar i Donbass ifall Azov får tag i dem ja. Det gör mig glad att jag har den moralen, och jag föraktar de som inte anser det.
Citera
2024-08-05, 11:55
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Enligt kreml och barnamördare v.puttins andra knähundar var hela den ukrainska armén död redan i november 2023.

Vi som lever i den verkliga världen kan konstatera att det finns 2 tydliga konstanter i moderna krig mellan teknologiskt jämförbara länder. 1, den försvarande sidan har betydligt färre stupade; 2, är rysseriet med har de flest stupade. Faktum är att rysseriet hade fler stupade än alla andra länder tillsammans undantaget Kina om man slår ihop de båda världskrigen

Det är inte ett argument mot påståendet. Ukraina var en del av Sovjet, och miljoner ukrainier stupade också på tysk sida. De är det område av alla i hela Europa som hade de tyngsta förlusterna, mer än t ex Moskva.

Därtill kan du lägga att en del av de som bokförs som ryska förluster är mobiliserade från Donbass, dvs enligt dig ukrainier. Därför är det bättre att tala om AFUk vs RuAF.
Citera
2024-08-05, 11:56
Medlem
Citat:
Det är synd om många etniska civila ryssar i Donbass ifall Azov får tag i dem ja. Det gör mig glad att jag har den moralen, och jag föraktar de som inte anser det.

Azov kommer rensa ut separatist packet det gör mig glad.
Citera
2024-08-05, 11:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tycker du även synd om alla etniska ukrainare som ryssar fått tag på i de ockuperade områdena också då?
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2024/03/russia-ukraine-a-decade-of-suppressing-non-russian-identities-in-occupied-crimea/

Eller går din empati bara åt ett håll?
Citera
2024-08-05, 12:02
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Moral vet du inte vad det är Vidkun .

De som etniskt sett såg sig som ryssar och inte som medborgare i Ukraina är rent tekniskt sett att se som kollaboratörer eller landsförrädare . De är hur eller hur under Ukrainsk juridisktion. Det står dem fritt att lämna Ukraina och att återvända hem till moderlandet eller att stanna kvar och möta sitt öde .
Citera
2024-08-05, 12:04
Medlem
Citat:
Då kanske etniska civila ryssar skulle få flytta till Ryssland om det nu är då stor fara för dom? I verkligen är det givetvis ingen större fara så länge dom inte stött ryska armen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in