2024-08-05, 10:54
Medlem
GustavAdams avatar
Mitt Gmail-konto nekar mig att bifoga filer till de email jag skickar.
Någon som vet om det går att fixa?
Har sökt någon form av support till Gmail men den har de gömt (om det ens finns).
har i vart fall inte hittat någon Gmail support.
Citera
2024-08-05, 10:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Mitt Gmail-konto nekar mig att bifoga filer till de email jag skickar.
Någon som vet om det går att fixa?
Har sökt någon form av support till Gmail men den har de gömt (om det ens finns).
har i vart fall inte hittat någon Gmail support.
Detta är enligt Google inte bug utan en feature. Av "säkerhetskäl" så tillåter inte Google längre att man bifogar ett stort antal typer av filer (inklusive vanliga Javascript-filer). Den workaround som de tillhandahåller är att man skapar en delad mapp på Google Drive istället.
Citera
2024-08-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Detta är enligt Google inte bug utan en feature. Av "säkerhetskäl" så tillåter inte Google längre att man bifogar ett stort antal typer av filer (inklusive vanliga Javascript-filer). Den workaround som de tillhandahåller är att man skapar en delad mapp på Google Drive istället.

Tänkte be TS se över sin Drive att den inte är full men detta är nytt för mig. Har inte skickat så mkt med gmail annat än PDF:er men bra att veta om att det kan finnas begränsningar. De gånger man behövt skicka större filer har man ju per automatik delat de via Drive eller likvärdigt.
Citera
2024-08-05, 11:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Tänkte be TS se över sin Drive att den inte är full men detta är nytt för mig. Har inte skickat så mkt med gmail annat än PDF:er men bra att veta om att det kan finnas begränsningar. De gånger man behövt skicka större filer har man ju per automatik delat de via Drive eller likvärdigt.
Google verkar numera ha tvång på att dela filer genom Drive när man skickar via Gmail-mobilappen, vilket dock inte är fallet när man använder Gmail i Browsern. Jag vill alls inte tvingas dela filer med Drive. Dumt överbeskyddande.
Citera
2024-08-05, 11:17
Medlem
Enterprises avatar
File types blocked by Gmail are:

.ade, .adp, .apk, .appx, .appxbundle, .bat, .cab, .chm, .cmd, .com, .cpl, .diagcab, .diagcfg, .diagpkg, .dll, .dmg, .ex, .ex_, .exe, .hta, .img, .ins, .iso, .isp, .jar, .jnlp, .js, .jse, .lib, .lnk, .mde, .mjs, .msc, .msi, .msix, .msixbundle, .msp, .mst, .nsh, .pif, .ps1, .scr, .sct, .shb, .sys, .vb, .vbe, .vbs, .vhd, .vxd, .wsc, .wsf, .wsh, .xll,

https://support.google.com/mail/answer/6590?hl=en#zippy=%2Cmessages-that-have-attachments
Citera
2024-08-05, 11:18
Medlem
Enterprises avatar
Om det inte är "förbjuden" filtyp som ska bifogas så kolla denna länk:

https://www.easeus.com/computer-instruction/fix-gmail-wont-attach-files-error.html
Citera
2024-08-05, 11:38
Medlem
Strychnos avatar
Släng in filerna i en .rar eller .zip fil och lösenordsskydda den(lösenordet kan du skriva mailet).
Citera
2024-08-05, 12:04
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Släng in filerna i en .rar eller .zip fil och lösenordsskydda den(lösenordet kan du skriva mailet).

Fungerar inte. Det fungerar inte heller att döpa om filen till .txt för Google läser av headern på filen och märker direkt att det är en Zip/Rar-fil.
Byt mejlprogram, men då gäller det också att mottagarna har ett mejlprogram som tillåter filerna.
Citera
2024-08-05, 12:55
Medlem
Citat:

.ade, .adp, .apk, .appx, .appxbundle, .bat, .cab, .chm, .cmd, .com, .cpl, .diagcab, .diagcfg, .diagpkg, .dll, .dmg, .ex, .ex_, .exe, .hta, .img, .ins, .iso, .isp, .jar, .jnlp, .js, .jse, .lib, .lnk, .mde, .mjs, .msc, .msi, .msix, .msixbundle, .msp, .mst, .nsh, .pif, .ps1, .scr, .sct, .shb, .sys, .vb, .vbe, .vbs, .vhd, .vxd, .wsc, .wsf, .wsh, .xll,

https://support.google.com/mail/answer/6590?hl=en#zippy=%2Cmessages-that-have-attachments

Helt ärligt är det där rätt obskyra filtyper som de flesta ändå inte delar. PDF:er, bilder (jpg, jpeg, png, etc) och dokumenttyper är väl vanligast så jag kan se ett visst OK att inte dela de. Många som är okunniga och mång som inte vet hur filtyper fungerar, speciellt inom vissa arbetsområden.

Som någon ovan skrev kan man ju slänga de i en .rar-fil eller .zip verkar det som.
Citera
2024-08-05, 12:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Helt ärligt är det där rätt obskyra filtyper som de flesta ändå inte delar. PDF:er, bilder (jpg, jpeg, png, etc) och dokumenttyper är väl vanligast så jag kan se ett visst OK att inte dela de. Många som är okunniga och mång som inte vet hur filtyper fungerar, speciellt inom vissa arbetsområden.

Som någon ovan skrev kan man ju slänga de i en .rar-fil eller .zip verkar det som.
Nej, det kan man inte. Google märker om du komprimerar otillåtna filtyper om du inte har lösenordsskyddad komprimering.
.JS är väl inte obskyrt?
Citera
2024-08-05, 13:05
Medlem
Citat:
Nej, det kan man inte. Google märker om du komprimerar otillåtna filtyper om du inte har lösenordsskyddad komprimering.
.JS är väl inte obskyrt?

Med obskyrt menar jag att de flesta som använder tjänsten inte använder filtypen. Kan garantera att programmerare som mailar Javascript sins emellan är en ganska så liten minoritet.

De flesta vet nog inte ens vad .js är. Om man nu går ut och frågar varenda gmail användare. Tänk att många företag måste ha "IT-säkerhet" i typ av: Klicka inte på något i ett mai ldu är osäker på varifrån det kommer. Anledningen är att de flesta inte har koll på filtyper, eller vet att länkar går att hovra på för attr se om de stämmer. Eller att mailadresser kan fejkas, etc. Gemene man har ingen aning om vad .js är.
Citera
2024-08-05, 17:29
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Men i mitt fall så är det vanliga hederliga pdf som Gmail vägrar att bifoga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in