2024-08-05, 01:02
Medlem
Dags att förnya avloppet till ett hushåll på ca 5 personer i höst. Tomt ca 4000stor. (landställe)

Man läser på och på, för/nackdelar.. men faktum är att allt är inte helt självklart.

Som jag förstår det har minireningsverk idag blivit mer moderna och inte blivit lika dyra som dom en gång var. Som jag fått höra av dom som hjälper till och anlägger det så är totalkostnaden i stort sätt blivit densamma som att göra den klassika markbädden/infiltrationen. Trots serviceavtal o kem-påfyll o dylikt.

Men.. nu till poängen.. Tanken är skapa alla förutsättningar för året runt vatten/avlopp för att inom 6 år bygga nytt stort hus på landet. Den riktigt gamla trekammarbrunnen har inprincip helt lagt av/markbädden. Så något måste ske i nutid. Ingen vet hur den är gjord och den är inte helt korrekt gjord vad det ser ut som. Så att förnya den är inte riktigt på kartan.

Men man kan ändå fundera över markbädden vs minireningsverk. Eftersom vi har dels ett problem.. marken är ofta väldigt blöt, vår/vinter/höst ( vilket kommer behövas åtgärdas). Och minireningsverket kräver en efterpolering enligt kommunen.

Ett annat kanske problem är att vi är i nuläget egentligen inte behov av att ha sedvanlig WC-toalett. Förbränningstoalett duger tillsvidare (efter 6 år.) Men man vill ju fortfarande skapa alla förutsättningar tills dess. Frågan är om dessa reningsverk med dom förutsättningarna är gjorda för enbart gråvatten tills dess?.. kanske måste fråga företagen

Någon som har erfarenhet av minireningsverk och kan rekommendera?

Mvh en nybörjar idiot.
Senast redigerad av rawjudge 2024-08-05 kl. 01:07.
Citera
2024-08-05, 01:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Dags att förnya avloppet till ett hushåll på ca 5 personer i höst. Tomt ca 4000stor. (landställe)

Man läser på och på, för/nackdelar.. men faktum är att allt är inte helt självklart.

Som jag förstår det har minireningsverk idag blivit mer moderna och inte blivit lika dyra som dom en gång var. Som jag fått höra av dom som hjälper till och anlägger det så är totalkostnaden i stort sätt blivit densamma som att göra den klassika markbädden/infiltrationen. Trots serviceavtal o kem-påfyll o dylikt.

Men.. nu till poängen.. Tanken är skapa alla förutsättningar för året runt vatten/avlopp för att inom 6 år bygga nytt stort hus på landet. Den riktigt gamla trekammarbrunnen har inprincip helt lagt av/markbädden. Så något måste ske i nutid. Ingen vet hur den är gjord och den är inte helt korrekt gjord vad det ser ut som. Så att förnya den är inte riktigt på kartan.

Men man kan ändå fundera över markbädden vs minireningsverk. Eftersom vi har dels ett problem.. marken är ofta väldigt blöt, vår/vinter/höst ( vilket kommer behövas åtgärdas). Och minireningsverket kräver en efterpolering enligt kommunen.

Ett annat kanske problem är att vi är i nuläget egentligen inte behov av att ha sedvanlig WC-toalett. Förbränningstoalett duger tillsvidare (efter 6 år.) Men man vill ju fortfarande skapa alla förutsättningar tills dess. Frågan är om dessa reningsverk med dom förutsättningarna är gjorda för enbart gråvatten tills dess?.. kanske måste fråga företagen

Mvh en nybörjar idiot.
Har ingen aning om vem du är (ekonomi, tankesätt mm). Här är trekammarbrunn förbjudet skåne).

Jag tycker ett naturligt system, typ trappformat i dammar verkar intressant om jag hade möjlighet
Citera
2024-08-05, 01:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

En fördel med minireningsverk är att när den blir uttjänt så är det enklare att byta. En infiltrationsbädd håller i max ca 30 år, kortare om belastningen är hård. Det innebär att man måste gräva upp allt med ca 25 års mellanrum.
Citera
2024-08-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Har ingen aning om vem du är (ekonomi, tankesätt mm). Här är trekammarbrunn förbjudet skåne).

Jag tycker ett naturligt system, typ trappformat i dammar verkar intressant om jag hade möjlighet

Fattar. Ekonomi 200k för avlopp. Tanken är väl egentligen att de ska vara mer miljövänligt. Samt att förhoppningsvis att det håller. Tekniken beskrivs i allmänhet som känslig. Garantin är ju 2-3 år på reningsverket ( tanken 25 år) men reservdelar delarna sägs vara ganska lätta att kunna byta ut. Men vad vet jag.

3 kammarbrunn är förbjuden i vår kommun också. Så helt korrekt vi kommer behöva göra om oavsett när vi vill bygga och göra bygglov för det. Men tillåten i nuläget förrän bygglov sker. Men som du säger finns det andra alternativ än det..

Tack för svar!
Citera
2024-08-05, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En fördel med minireningsverk är att när den blir uttjänt så är det enklare att byta. En infiltrationsbädd håller i max ca 30 år, kortare om belastningen är hård. Det innebär att man måste gräva upp allt med ca 25 års mellanrum.

Ja precis! Också hört/läst liknande.

En del företag för minireningsverk skriver tom.
"Vare sig valet landar på ett minireningsverk eller en markbädd är initialinvesteringen i storleksordningen den samma. Slamtömningen bör utföras en eller två gånger per år beroende på mängden avloppsvatten. Båda metoderna behöver kemisk fosforfällning och normalt underhåll. Den största skillnaden i kostnad, till markbäddens nackdel, uppstår efter omkring 10–20 år när markbädden måste förnyas helt. Allt fler husbyggare och sådana som förnyar sitt gamla avloppssystem väljer därför ett modernt minireningsverk i stället för en markbädd"

https://avalonnordic.fi/sv/portfolio/minireningsverk-eller-markbadd-vilken-ska-man-valja-till-den-egna-fastigheten/

Låter lite som dom tar i? Såklart beroende på vissa faktorer men...
Citera
2024-08-05, 01:18
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Fattar. Ekonomi 200k för avlopp. Tanken är väl egentligen att de ska vara mer miljövänligt. Samt att förhoppningsvis att det håller. Tekniken beskrivs i allmänhet som känslig. Garantin är ju 2-3 år på reningsverket ( tanken 25 år) men reservdelar delarna sägs vara ganska lätta att kunna byta ut. Men vad vet jag.

3 kammarbrunn är förbjuden i vår kommun också. Så helt korrekt vi kommer behöva göra om oavsett när vi vill bygga och göra bygglov för det. Men tillåten i nuläget förrän bygglov sker. Men som du säger finns det andra alternativ än det..

Tack för svar!
Har inte koll på senaste utvecklingen. Men alternativ.nu har varit en bra kunskapsbank.
Citera
2024-08-29, 21:57
Medlem
Citat:

Mvh en nybörjar idiot.

Eftersom det inte finns mycket information på FB ämnet vad jag kan se så kan jag bara uppdatera den information jag hittat..

Givetvis - är marken viktig innan anläggningen av minireningsverk men det förstår nog dom flesta. Man tar dit geolog och grävare som bedömmer ( oftast samarbetar dom och ringer varandra) för att titta på jordens förmåga att hantera efterpolering (vattnet som kommer från minireningsverket) - därefter beslutar kommun utifrån geologens expertis.

Att välja minireningsverk som klarar både BDT vatten (gråvatten) och avföring, som då enbart (utifrån våra behov) ska hantera gråvatten initialt i flera år är inte rekommenderat. Dom behöver matas med bajs, eftersom det är en biologisk process i minireningsverk. Dock säger företagen att man behöver mindre fällningsmedel ( fosfor brytande medel) om man nu inte kommer använda vattentoalett/lika mycket avföring. Fällningsmedel fylls på oftast 1x per år eller mer beroende på användning.

Det finns minireningsverk som kör bara gråvatten. Men det känns överambitiöst i nuläget, och sen slösaktigt om vi ändå ska bygga om i framtiden och installera spoltoalett med vad det nu blir.

Dessutom är förbränningstoalett rätt bra tillsvidare.

Minireningsverken har funktioner att klara ett längre uppehåll (semester funktion). Men tanken är att du ska använda det för att den ska hålla, även om den spolar sig själv på olika tider. Så egentligen rekommenderar företagen att man kanske mer går ihop och installerar sig till ett minireningsverk när man har ett fritidshus. Billigare också.

På vintern rekommenderas avstängning av minireningsverket på vintern ( r/t spolning av nedkylt vatten(?) frys risk? Oklart. Iaf något som sades utifall du var borta längre på vintern

Så permanentboende är mer att rekommendera för minireningsverk) iaf enligt ett företag.

Nåja det kommer bli den hedliga markbädden/infiltrationen istället. Man kan alltid passa på att lägga extra rör i marken för avföring när dom väl gräver, sen koppla på vid framtiden när tank anläggs.
Senast redigerad av rawjudge 2024-08-29 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in