2024-08-04, 19:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det lär väl ta år innan alla utlovade F-16 plan är i Ukraina, så att de förhoppningsvis kan göra en skillnad i kriget. Och även då kommer det vara för få F-16 plan.

De behövs efter kriget också; Ukraina kommer behöva Europas största flygvapen i ett par generationer framåt.
Citera
2024-08-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det lär väl ta år innan alla utlovade F-16 plan är i Ukraina, så att de förhoppningsvis kan göra en skillnad i kriget. Och även då kommer det vara för få F-16 plan.

Några stycken räcker långt, om de är bestyckade med rätt saker. Sakta men säker kommer de slå ut alla radar som riktas mot dem, och skjuta ner ryska plan som skickar glidbomber.

Så jävla många plan har inte ryssarna, de lär flytta dem längre österut så fort de förlorat några, och då kan de till slut inte användas för att skicka iväg glidbomber.
Citera
2024-08-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Varför behövs det ett stort antal?

För att ge ryssen på nöten? Som att vi skulle nöja oss med 10st Gripen?
Kanske att jag rantar lite nu men väst levererar alldeles för lite och alldeles för långsamt. Ju tidigare Ukraina kan knäcka den ryska krigsmaskinen desto bättre. Ju mer tid Ryssland får på sig desto bättre möjlighet får de att parera problem i logistik och allt annat.
F-16 kommer ca 1 år för sent, om inte mer. Alltid positivt att det går framåt men vi kan inte va nöjda med det här oavsett vad andra säger.
Citera
2024-08-04, 19:57
Medlem
raskenss avatar
F16 över Odesa. Det värmer i hjärtat. Klart bäst hade ändå varit gripen som är bästa ryssdödaren.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1820092883392684396
Citera
2024-08-04, 20:00
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Varför behövs det ett stort antal?
För att Ukraina är et stort land, F-16 gör mera skada dess flera dom är, dom måste underhållas och man kanske förlorar nån.
Citera
2024-08-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Min. 20 plan(skvadron) för att vara effektiv och 40 piloter.
"Once they get a full squadron worth of aircraft and pilots, it’s “completely realistic” to fly the F-16s to the border and shoot into Russia given the jet’s radar, targeting system and missiles — all of which are superior to Ukraine’s Soviet-era fleet"
Det är nog inte plan man lär får brist på utan snarare robotar mm.

Såvida man har personal som underhåller planen 24/7, vilket inte borde va så svårt att fixa då väst antagligen kan sända personal i värsta fall.
Är väl alltid militärt folk som vill göra karriär och utlandstjänst som att hjälpa till i Ukraina är antagligen väldigt meriterande.
Citera
2024-08-04, 20:10
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Några stycken räcker långt, om de är bestyckade med rätt saker.
Nej, några stycken räcker tyvärr inte långt, Ukraina är et enormt land och én timmes flygning kräver 15-20 timmar underhåll.
Citera
2024-08-04, 20:13
Medlem
Tror ni att något annat land kommer gå in med marktrupper i framtiden, isåfall vilket land? Kommer vi se mer attacker mot Ryssland? Bomba Moskva?
Citera
2024-08-04, 20:15
Medlem
Om du vill se kärnvapenkrig. Tror inte någon bombar Moskva. Ukraina möjligtvis.
Polackerna är nog sugna på marktrupper
Citera
2024-08-04, 20:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
För att Ukraina är et stort land, F-16 gör mera skada dess flera dom är, dom måste underhållas och man kanske förlorar nån.

Klart att Ukraina behöver fler än 6 plan, men kriget pågår ju inte i hela Ukraina.

Med stor säkerhet kommer de förlora plan de närmsta månaderna, men sannolikt innebär de F-16 de får något positivt i försvaret av sitt land.
Citera
2024-08-04, 20:42
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Tror ni att något annat land kommer gå in med marktrupper i framtiden, isåfall vilket land? Kommer vi se mer attacker mot Ryssland? Bomba Moskva?

En annan möjlig utveckling är att striden sker på Belarus territorium.
Citera
2024-08-04, 20:42
Medlem
Om jag är rätt underrättad, och det brukar jag vara, har Ukraina fortfarande några gamla SU-24 som gjort stor nytta när dom skickat iväg Storm Shadows, Ukraina har lyckats förbättra planens förmåga att integrera "västerländska" vapen.

Ukraina har också gamla MIG 29 och fler skall komma ifrån Polen när den Polska stormakten får fler F-35 och jag har sett bilder på hur man använder MIG 29, man skjuter iväg missiler samtidigt som man vänder i luften för att undkomma fientlig eld.

Ukraina har också några SU-25 attack men dom verkar ha spelat ut sin roll, syns inte mycket och tyvärr sköt man förra året ned ett av sina egna. "Friendly Fire" är det värsta för ett flygvapen.

Just nu har man alltså 6 st F-16 men till vintern har man 20 st om jag fattat det rätt. Hoppas dom kan utrustas med långdistansmissiler för att slå på djupet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in