Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Damn 96 på TSH! Helt galet, förstår att du måste mått extremt dåligt. Har du Hashimotos hypotyreos? Tycker också det är konstigt att sjukdomen inte verkar tas på allvar och att okunskapen är stor med tanke på hur många som är drabbade.
Ingen fara, det är naturligt att det är skönt att höra att man inte är ensam
Tack. Ja extremt bra. Har kämpat i så många år, är en pragmatisk och målmedveten person så det har tagit hårt på självkänslan att inte lyckas. Får nästan nypa mig i armen att det faktiskt verkar ha lyckats nu.
Gick ned snabbast i början, men åt även en begränsande specialkost (AIP) under den perioden. Var nydiagnostiserad då och läste att äta antiinflammatoriskt skulle hjälpa, men den kosten är extremt begränsade så orkade inte upprätthålla.
Ungefär såhär har det sett ut med vikten:
Maj-23: 85 kg
Aug-23: 79 kg
Nov-23: 76 kg
Feb-24: 75 kg
Maj-24: 75 kg
Jul-24: 74 kg
Har bantat sjukt mycket under mitt liv sedan jag var liten och haft ätstörningar, så jag har absolut inte velat råka trilla in i det igen. Därför har jag varit nästan överdriven med att inte råka äta för lite eller att börja räkna kalorier igen (kan i och för sig nästan allt i huvudet och kan ögonmåtta på grammet men försöker att låta bli).
Har även njutit av matfriheten att kunna äta mer av sånt som jag förbjudit mig förut, har alltså med Ozempic kunnat äta mer kolhydrater och socker utan att bli vrålhungrig. Känt att jag varit tvungen att äta nästan bara protein och grönsaker före Ozempic för att kunna hålla vikten i schack utan extremhunger.
Sånt här fattar ju inte alla men är man väldigt hungrig så kan man inte slösa kalorier på bröd eller en glass utan måste alltid optimera så att det blir maximal mättnad. Har varit skönt att kunna släppa det ett tag!
Så jag har med flit varit noga med att inte äta för lite och varit mer tillåtande. Fast kanske lite för unnig nu då eftersom viktnedgången tappat fart under det här året. Men det är säkert naturligt också eftersom jag inte är många kilon ifrån BMI normalvikt.
Ja, då mådde jag inte toppen. Jag tror att jag har Hashimotos då jag har en annan autoimmun sjukdom, men det är inget läkaren sagt till mig utan bara min egna bedömning.
Åh jag har också kämpat så jäkla mycket och det känns som att kroppen är förstörd av åååååår i kaloriunderskott som inte gett mig ett skit förutom trötthet.
Det måste vara så skönt att äntligen se lite resultat för dig. Jag önskar så så mycket att det ska hända mig med.
Det låter fantastiskt att Ozempic hjälpt dig så mkt, även med dina hjärnspöken.
Otroligt bra att du passar dig själv så du inte rasar in i ÄS igen.
Att ha koll på allt mm stoppar i munnen är fruktansvärt jobbigt och uttömmande av energi, man mår dåligt av det man stoppar i sig trots att man äter normalt.
Jag har också så jävla bra koll på kalorier och näringsinnehåll i mat efter att ha använt lifesum i massa år. Just nu har jag semester och orkar faktiskt inte väga min mat hela tiden, jag vet ändå vad den innehåller och har ändå koll. Känner bara att jag är så fruktansvärt trött på det.
Det har nu gått 5 dagar sedan jag höjde dosen och ingen förändring har skett. Mår precis som vanligt och väger som innan höjningen.
Funderar på att fråga min läkare om jag kan höja till 1mg redan på 7e sprutan istället för 9e.
Och be honom skriva ut en spruta på 2,4 så jag kan klicka min dos. Det är ju galet dyrt, betalar ca 4000 kr i mån för Wegovy samt tjänsten och det känns så otroligt onödigt när det inte ger mig någon effekt what so ever.