2024-08-04, 15:36
Medlem
Idag åkte jag och kollade på plats, är totalt omöjligt att rymma från den tomten,häcken är så tät och hög. Om inte Essie använde trampolin vill säga
Citera
2024-08-04, 15:40
Medlem
Vad är klarlagt? Har pappan gjort sig av med hunden för att tjäna ekonomiskt på det eller har någon djurvän fört bort hunden till hemlig ort? Eller har hunden misshandlats/dödats av familjen och de skapar villospår med efterlysningen? Är flickan omhändertagen? Fruktansvärt när djur får lida. Den familjen ska inte ha ETT enda djur nånsin igen i alla fall. Stackars, stackars Essie 💔💔💔
Citera
2024-08-04, 15:41
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår ärligt talat inte hur vi vet att hunden inte klarat sitt uppdrag? Det verkar vara något som alla i tråden är överens om, men fattar inte med vilken grund. Givetvis kan familjen ha haft förväntningar att det skulle fått bort utåtagerande till 100%, men det verkar ju ärligt talat lite korkat att ha någon sådan förväntan.

När det gäller Molly så har familjen endast sagt att hon blev omplacerad när Essie kom till huset. Jag själv kan med min ringa erfarenhet tycka att det är vettigt, att om man har en ny assistanshund så kan det krångla till det med en gammal hund.

Som sagt, det nya stället arbetar under LSS. En lagstiftning som utgår från att det är en bostad med stöd. Min hyresvärd skulle ha det mycket svårt att styra vilka tider jag har besök, vilket gör att LSS har det med. På hela det här området så har man under många år, och nu för tiden framförallt arbetat med att utöka både medborgarens och dess anhöriga i omsorgen. Så börjar ett boende inom LSS säga "så här arbetar vi" så är det inte bara ett lagbrott utan även om man frågar mig bristande kvalitet.

När det gäller LSS mot LPT, så visst, är det en psykiatrisk sjukdom hon har, och inte kan lämna samtycke, så är det ju LPT. Tycker bara det är så konstigt att den visade sig exakt när hon flyttade till en verksamhet som inte riktigt verkade ha greppat grunden i LSS. Medan det verkar ha funkat bra genom hela skolgången.
Pappan har själv sagt . Essie försvinner när det precis har börjat att fungera lite mellan A och E...då har det väl inte funkat 100%
Citera
2024-08-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Idag åkte jag och kollade på plats, är totalt omöjligt att rymma från den tomten,häcken är så tät och hög. Om inte Essie använde trampolin vill säga

Är det möjligt att få ut en hund via baksidan, finns det någon öppning el grind?
Citera
2024-08-04, 16:03
Medlem
Ingen öppning eller grind.
Uppskattar häckens höjd 180-200cm
Citera
2024-08-04, 16:05
Medlem
Tidigare är det väl sagt att pappan går genom någon öppning i något klipp från tv?
Citera
2024-08-04, 16:11
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse38
Tidigare är det väl sagt att pappan går genom någon öppning i något klipp från tv?
Ja han visar en öppning, skulle var jäkligt intressant att veta vart den är...farfar sa i sitt inlägg, innan han tog bort det, att det är högt staket och hög häck, ingen grind eller så....så det är klantiga tjuvar..de tar henne från framsidan och springer runt till baksidan och en bil som kört upp på allmänningens gräsmatta. Men de låter E gå från häcken till bilen...han har målat in sig själv. Men grandiosa människor ser bara fel hos andra...
Citera
2024-08-04, 16:13
Medlem
Finns kamera även på framsidan såg jag
Citera
2024-08-04, 16:14
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enecopia73
Finns kamera även på framsidan såg jag
Framsidan av huset?
Citera
2024-08-04, 16:27
Medlem
Yes,på framsidan
Citera
2024-08-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Tror du att det kan vara så att P är orolig för att tappa kontrollen över A?
Får en känsla att P medvetet satt sig på tvären när vården försökt att hjälpa.
Inga mediciner, inte få bo med andra brukare.
Jag får uppfattningen att det är pappan som vill att A ska vara ensam och vägra att bli medicinerad.
Vad har du för tankar krings P tänkande runt A.
Känns som han säger Nej till allt som kan vara bra för henne.

Jag håller inte med dig.

Men först behöver vi reda ut något, jag har ingen aning om hur P sagt ja eller nej till medicin. Jag har enbart upplyst deltagare i tråden om att det inte är hans beslut. Han kanske har blivit tillfrågad om det, vad vet jag, men det är upp till dottern. Kommunen har ingen som helst laglig rätt att kräva det eller ordna det. Det är knappt så att kommunen får föreslå det. När det gäller föräldrarna så har de helt klart större utrymme där, P skulle rent juridiskt kunna vägra att vara förvaltare om hon inte tar medicin och man skulle helt klart haft rätt att vägra henne bostad. Men varken kommunen eller föräldrarna har någon rätt att lämna samtycke till medicin.
Nu vänder det här sig inte till Mopsan, utan rent allmänt. Men som sagt, om P sagt ja eller nej till medicin är mer än jag vet. Jag har inte heller uttalat mig mot eller för medicin, enbart informerat om att A är den som helt äger frågan.

När det gäller P så finns det inget som säger att han vill ha någon kontroll. När A skulle tillbaka till Enköping så verkar det som att han ordnade ett eget boende till A. Så gör väl inte någon som vill ha kontroll. När det inte funkade, så ordnade han en övernattningslägenhet, åter så talar det mot kontroll. Det verkar snarare för mig som att det är kommunen som verkar vilja att P ska kontrollera A än P själv. Så på den grunden är jag tveksam till att P skulle ha en sådan rädsla.

När det gäller att bo med andra, så gjorde A det i 9+4 år, och vi har inte fått någon signal att det inte funkade??
Citera
2024-08-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Pappan har själv sagt . Essie försvinner när det precis har börjat att fungera lite mellan A och E...då har det väl inte funkat 100%

Att inte räkna med inköringsproblem måste vara än dummare än att räkna med 100% framgång, så det kan ju lika gärna vara med i beräkningen för allt vad vi vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in