Citat:
Ursprungligen postat av
GrottNeger
Jag förstår ju vad du och andra tänker runt gärningsmännens utmanade uppväxt. Och det är fullt möjligt, rent av troligt, att en mycket hemsk uppväxt gör att man har hög sannolikhet att ta dåliga beslut och agera sadistiskt.
Så långt all good.
Men, det som stör mig är att många (säger inte att det gäller dig) av socialsekreterar-typen ser denna omständighet som något som förskjuter ansvaret från gärningsmännen till den diffusa urkunden ”samhället” och att brottet därmed blir mindre allvarligt och har lägre personligt ansvar.
Det menar jag är fel.
Denna omständighet gör brottet värre och gör att fler borde hållas ansvariga.
Gärningsmännen bör givetvis ha långa fängelsestraff. I min bok hade dödsstraff också varit acceptabelt, men förstår ju att Sverige aldrig skulle landa där.
Utöver det anser jag att den som misslyckats så kapitalt i sin uppfostran av barn också borde hållas ansvarig i någon form.
För mig är det problematiskt när ”svår uppväxt” flyttar ansvaret till samhället. Det borde snarare vidga ansvaret till ansvariga för denna svåra uppväxt, förutsatt att gärningsmannen fortsatt inte är myndig.
Är barnet under 15 borde dessutom straffen för föräldern vara höga. Barn under 15 ska under inga som helst omständigheter driva omkring fritt på byn och leka gangsters.
Sker det så sker det med förälderns tysta medgivande. Här borde det naturligtvis finnas en livlina för föräldrar att anmäla sina barn för inlåsning tills vidare, om man helt tappat kontrollen.
Men att bara låta det vara är ett aktivt val.
Men det ena förtar inte det andra. Bara för att dessa brutala människor bär sitt personliga ansvar över gärningen betyder det inte att staten/soc står utan ansvar.
Det är ju en spiral av omständigheter som lett gärningsmännen dit dom är idag.
Och JA, dom har ett personligt ansvar för det dom gjort mot offret och ska straffas därefter. Önskvärt med bra mycket högre straff än dom kommer att få.
Men vi kan inte vara tysta över det förfall socialtjänst och politikerna skapar med sitt lullull med saft, kaka och tv-spel i något år.
Krafttaget till förändring börjar hos staten, och främst är det politikerna som behöver införa nya riktlinjer både i det rättsliga men också hur man kan förebygga den nedåtgående spiral vi sett alldeles för mycket av senaste åren.
Det är väldigt få som föds onda, långt fler blir det pga omständigheter under uppväxten. Ingen ursäkt, men ett faktum.