2024-08-04, 11:28
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Kan bli svårt att säga att de bara ville skrämma henne när i första klippet så säger den med kniven (MGM1?)
"Jag hugger dig i halsen, du kommer dö, jag svär på allt"

Ännu mindre när bl.a Expre**en skrivit:

mördat 14-åriga Emilia Sjöberg med flera knivhugg i halsen.

Saker man kan säga i stundens hetta utan att mena det? Ingen jävla aning.
Citera
2024-08-04, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poorboy
Ska det fetade vara bevis på att det var avundsjuka som var motivet?
Mamman själv säger ju att hon tror det var svartsjuka.
Det är klart att förövarna kan ha känt sig avundsjuka på E för att hon hade en mamma som verkade bry sig men det är nog knappast hela motivet bakom gärningen, snarare var det bara en av många grejer som de inte gillade hos E.
I min erfarenhet om man stör sig på en person (eller hatar) så stör man sig på det mesta hos den personen. Även minutiösa saker som egentligen inte är grunden till ogillandet.
Tror inte heller det är själva motivet, dock iaf inte enbart. Bara att jag anade att det förhöll sig så.
Tror det är flera faktorer som ligger bakom.
Ingen kan ju heller veta, med så lite info och få pusselbitar. Kan enbart spekulera.
Och jag köper inte att någon bara är Ond av en "slump" eller föds ond om det inte handlat då om en medfödd hjärnskada som medför både psykopati OCH sadism.
Mycket är det också miljö och föräldrar som formar en individ.
Det kan va något litet och till synes bagatellartat som ändå blir avgörande vilken riktning det tar och utfallet om man blir en Ond eller empatisk individ.

Sedan är det ju inte alltid så svart- vitt.
Och alla människor har sitt unika bagage, historia och genetik.
Man ska vara försiktig med att generalisera kring det här också. En del har empati, även om den kan va mindre eller vid vissa stunder beroende på mående. Medans några har ingen empati alls.
Finns grader i helvete alltså.

Tex om elaka handlingar blir belönade, uppmuntrade och stärks i hemmet av föräldrarna och omgivningen i övrigt och det saknas all form av kärlek. Är förmodligen risken större att börja begå brott och bli kriminell. Och där man även blir utsatt för dessa övergrepp av föräldrarna lär risken öka, Utan någon sund empatisk person alls i deras miljö.
Till skillnad från barn som enbart eller delvis blir utsatta för övergrepp, men aldrig blir belönad eller bekräftad för något elakt de gör eller gränslöshet.
Utan blir bestraffade oavsett om barnet härmar Föräldrarnas elaka beteende eller inte.
Eller ibland får något som liknas vid kärlek, andra gånger inte.
Till skillnad mot den som blir mer Ond, som inte kanske fått någon kärlek alls.

Och även någon som inte fått kärlek alls kan förmodligen ändå va en empatisk person, men detta kanske även kan ha sin förklaring i att det kan ha varit ett sätt att överleva denna hemska miljö och fruktansvärda situationen att kunna känna av och känna in sina föräldrar extra mycket och andra förövare. Och även blivit kuvad, där man inte kunnat försvara sig gentemot sina föräldrar med samma typ av beteende.
Jmf med de som utvecklar sadism och psykopati.
En teori jag fick nu, kring den här frågan. Behöver ju såklart inte stämma. Men tror många med mig vill förstå mer det bakomliggande kring varför och hur någon kan bli så Ond jmf mot någon annan som inte blir det trots att båda haft hemsk barndom med övergrepp osv.
Sedan är man fortfarande formbar som barn och tonåring där man uteslutande tar efter sina föräldrar, vänner och andra i sin omgivning. Därför det ändå är en viss skillnad utifrån ålder när man begår brott, när det kommer till det "personliga ansvaret"

Detta fallet är extremt Ondskefullt och Bestialiskt. Det är obegripligt, oavsett. 💔😭
Senast redigerad av TruthAboutU 2024-08-04 kl. 11:33.
Citera
2024-08-04, 11:32
Avstängd
Citat:
Må så vara.
Men i första klippet så säger ju den med kniven (MGM1?) Att hon ska hugga henne i halsen, och "du kommer dö, jag svär på allt".
Dom säger så säkert för att skrämma henne
Citera
2024-08-04, 11:37
Medlem
Men söta klena svenskar (eller vad ni är) visar upp sin skinande glittrande sida som vanligt. "Alla är offer." JAG VILL KRÄKAS när jag ser människor skriva såhär. Det är två tjejer som nyligen torterat och förnedrat och dödat en annan oskyldig flicka!!!!! Är ni helt efterblivna? DOM ÄR INGA OFFER!!!!! EMILIA är offret här. Det här är ju anledningen till varför Sverige ser ut som det gör. Öppna era hjärtan lite mer era mesproppar. Dom ska straffas, och det är HÅRT! Det är många barn och ungdomar som haft det svårt i sina liv men inte fan gör man såhär för det! Skämmas borde ni göra!!!!
Tycker ni lika synd om alla gängkriminella också??? Du vet, dom har inte haft det lätt... stackrarna.

Vilka sjuka människor det finns i detta landet. Tragiskt.
Citera
2024-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är 0 inlägg på det insta kontot men en profilbild finns
Finns lite bilder där
Citera
2024-08-04, 11:39
Medlem
Var hittar man malaks lvu rapport ? Någon som kan dela den
Citera
2024-08-04, 11:46
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snarka
Dom säger så säkert för att skrämma henne

Eller så sa hon det för att de (hon?) redan hade bestämt sig för att döda henne.
Spekulationerna är många.
Citera
2024-08-04, 11:48
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CristinaW
Men söta klena svenskar (eller vad ni är) visar upp sin skinande glittrande sida som vanligt. "Alla är offer." JAG VILL KRÄKAS när jag ser människor skriva såhär. Det är två tjejer som nyligen torterat och förnedrat och dödat en annan oskyldig flicka!!!!! Är ni helt efterblivna? DOM ÄR INGA OFFER!!!!! EMILIA är offret här. Det här är ju anledningen till varför Sverige ser ut som det gör. Öppna era hjärtan lite mer era mesproppar. Dom ska straffas, och det är HÅRT! Det är många barn och ungdomar som haft det svårt i sina liv men inte fan gör man såhär för det! Skämmas borde ni göra!!!!
Tycker ni lika synd om alla gängkriminella också??? Du vet, dom har inte haft det lätt... stackrarna.

Jag håller med dig helt.
Citera
2024-08-04, 11:57
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CristinaW

Jag tror generellt att när man försöker få fram sin åsikt så kan man vinna mer på att inte gå till antagna personangrepp, eller genom att försöka förlöjliga andras åsikter som kanske också dessutom är tagna ur kontext.

När man gör så, kan det finnas en risk att man uppfattas som lågbegåvad som inte kan föra en diskussion på ett konstruktivt sätt.

Personangrepp eller diskutera saker tagna ur kontext är inte konstruktivt.
Citera
2024-08-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det kanske var expressen men jag tror aftonbladet hade det också! Sen kan du leta lite bakåt i inläggen så hittar du mer!

De två flickorna – 13 och 15 år gamla – misstänks ha mördat 14-åriga Emilia Sjöberg med flera knivhugg i halsen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flickornas-anger-efter-att-emilia-14-mordats/

Ja knivhugg i halsen, står det där, men du skrev "skar halsen av" är att ta i litet mer.
Citera
2024-08-04, 12:17
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Finns väl bara 1 film i tråden? Eller har du drömt? Länka isåfall den andra som inte är ca 40 min lång då nån boxar bo.

Inlägg 6677 ligger den korta videon i.
Du får läsa tråden ordentligt.
Citera
2024-08-04, 12:21
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
https://iform.se/halsa/psykologi/avundsjuk-pa-andras-liv-sa-hanterar-du-kanslan

Emilia hade en mamma som brydde sig vilket en del andra inte hade!

Emilias mamma: Jag tror det var svartsjuka...
Barnen brukade kalla Anna mamma ibland.
– De kunde lägga sig för att sova hos oss och då frågade jag ”har du ingen mamma som bryr sig om dig?”.
Anna säger att många av de här barnen sprang själva ute på natten.
– Emilia tyckte att det var bättre att de var i vår lägenhet. Där var det tryggare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xR4G/emilias-mamma-efter-mordet-jag-tror-det-var-svartsjuka..

Citat:
Fint att du lade upp detta
Och jag håller med dig att hon hade en mamma som brydde sig om henne.
Så pass lite brydde den misslyckade mamman om sina barn att soc var tvungna att slita barnen från hennes garn. Tyvärr i E,s fall förödande försent i 5-årsåldern men hennes lillebror A föddes visste soc tillräckligt mycket av eländet att dom ryckte A från det destruktiva föräldraskapet redan efter 6 månader, tack och lov. Vill ni inte höra den smärtsamma sanningen om vad offer och förövare har gemensamt upprepas - sluta ljug.

Misslyckat föräldraskap är anledningen att offret E tvingades ihop med sina bödlar på Sis-hemmet. Ni spottar på Em*ilias offer istället för att dras lärdom av hennes alldeles för tidiga och onödiga död. Beklagansvärt att inte E togs tidigare än när hon var 5 år då hade hon med största sannolikhet klara sig lika bra som sin bror som inte exponerades av det destruktiva hemmet mer än 6 månader.
Senast redigerad av Taggad 2024-08-04 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in