Citat:
Ursprungligen postat av
Poorboy
Ska det fetade vara bevis på att det var avundsjuka som var motivet?
Mamman själv säger ju att hon tror det var svartsjuka.
Det är klart att förövarna kan ha känt sig avundsjuka på E för att hon hade en mamma som verkade bry sig men det är nog knappast hela motivet bakom gärningen, snarare var det bara en av många grejer som de inte gillade hos E.
I min erfarenhet om man stör sig på en person (eller hatar) så stör man sig på det mesta hos den personen. Även minutiösa saker som egentligen inte är grunden till ogillandet.
Tror inte heller det är själva motivet, dock iaf inte enbart. Bara att jag anade att det förhöll sig så.
Tror det är flera faktorer som ligger bakom.
Ingen kan ju heller veta, med så lite info och få pusselbitar. Kan enbart spekulera.
Och jag köper inte att någon bara är Ond av en "slump" eller föds ond om det inte handlat då om en medfödd hjärnskada som medför både psykopati OCH sadism.
Mycket är det också miljö och föräldrar som formar en individ.
Det kan va något litet och till synes bagatellartat som ändå blir avgörande vilken riktning det tar och utfallet om man blir en Ond eller empatisk individ.
Sedan är det ju inte alltid så svart- vitt.
Och alla människor har sitt unika bagage, historia och genetik.
Man ska vara försiktig med att generalisera kring det här också. En del har empati, även om den kan va mindre eller vid vissa stunder beroende på mående. Medans några har ingen empati alls.
Finns grader i helvete alltså.
Tex om elaka handlingar blir belönade, uppmuntrade och stärks i hemmet av föräldrarna och omgivningen i övrigt och det saknas all form av kärlek. Är förmodligen risken större att börja begå brott och bli kriminell. Och där man även blir utsatt för dessa övergrepp av föräldrarna lär risken öka, Utan någon sund empatisk person alls i deras miljö.
Till skillnad från barn som enbart eller delvis blir utsatta för övergrepp, men aldrig blir belönad eller bekräftad för något elakt de gör eller gränslöshet.
Utan blir bestraffade oavsett om barnet härmar Föräldrarnas elaka beteende eller inte.
Eller ibland får något som liknas vid kärlek, andra gånger inte.
Till skillnad mot den som blir mer Ond, som inte kanske fått någon kärlek alls.
Och även någon som inte fått kärlek alls kan förmodligen ändå va en empatisk person, men detta kanske även kan ha sin förklaring i att det kan ha varit ett sätt att överleva denna hemska miljö och fruktansvärda situationen att kunna känna av och känna in sina föräldrar extra mycket och andra förövare. Och även blivit kuvad, där man inte kunnat försvara sig gentemot sina föräldrar med samma typ av beteende.
Jmf med de som utvecklar sadism och psykopati.
En teori jag fick nu, kring den här frågan. Behöver ju såklart inte stämma. Men tror många med mig vill förstå mer det bakomliggande kring varför och hur någon kan bli så Ond jmf mot någon annan som inte blir det trots att båda haft hemsk barndom med övergrepp osv.
Sedan är man fortfarande formbar som barn och tonåring där man uteslutande tar efter sina föräldrar, vänner och andra i sin omgivning. Därför det ändå är en viss skillnad utifrån ålder när man begår brott, när det kommer till det "personliga ansvaret"
Detta fallet är extremt Ondskefullt och Bestialiskt. Det är obegripligt, oavsett. 💔😭