2024-08-02, 19:10
Medlem
Enerverads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Fast, nu är ju hen ett "korrekt" ord om man inte är bakåtsträvare med halsskägg som fortfarande bor i mammas källare. Dessutom, jag har ju redan gjort det.
Där argumenten tar slut fortsätter personangreppen.
Citat:
Som när jag i arbetet vidarebefordrar ett mail där jag skriver "Vet du vad hen menar?" när jag inte vet könet på den som ställt frågan från en utländsk leverantör. Går så mycket smidigare än att skriva "vet du vad avsändaren/personen/leverantören menar?".
Eftersom du hänvisar till företaget, eller personen som jobbar där, är den korrekta könsneutrala meningsstrukturen "Vet du vad de menar?".
Om du är ute efter smidighet så är "de" väldigt smidigt att skriva på tangentbordet då de två tangenterna sitter intill varandra.
Försök igen med en ny mening.

Om en kollega till mig hade skrivit hen hade jag sett ner på denne ("denne" hänvisar till den könsneutrala kollegan).

Citat:
Vem inom vänstern har drivit detta? Jag är genuint intresserad eftersom jag röstat höger i över 30 år.
Du kanske har missat kulturkriget där den progressiva vänstern kämpar för identitetspolitik och är besatta över andras påstådda privilegier samtidigt som de höjer offret som idealet medan de konservativa höjer kärnfamiljen, tradition och socialt ansvarstagande som ideal?
Senast redigerad av Enerverad 2024-08-02 kl. 19:18.
Citera
2024-08-02, 19:25
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enerverad

Absolut. Det blir lätt så i de här enfaldiga trådarna. Nu hann jag först.

Citat:
Eftersom du hänvisar till företaget, eller personen som jobbar där, är den korrekta könsneutrala meningsstrukturen "Vet du vad de menar?".
Om du är ute efter smidighet så är "de" väldigt smidigt att skriva på tangentbordet då de två tangenterna sitter intill varandra.
Försök igen med en ny mening.

Nej, eftersom jag hänvisar till EN person jag inte vet könet på är hen mer korrekt. Försök igen.

Citat:
Du kanske har missat kulturkriget där den progressiva vänstern kämpar för identitetspolitik och är besatta över andras påstådda privilegier samtidigt som de höjer offret som idealet medan de konservativa höjer kärnfamiljen, tradition och socialt ansvarstagande som ideal?

Så du har inget belägg för ditt påstående? Otippat.
Citera
2024-08-02, 19:26
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det är ett vänsterexstremt woke ord.

Spännande. Kan du ge en källhänvisning så vi kan föra diskussionen vidare?
Citera
2024-08-02, 19:28
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:

Citat:
Nej du bör inte måla dig mörk. Billigt läppstift och ett par tights som framöver din mansfitta är det nya. Gärna en tiktok video på det hela innan kvarg och cumbutcha frukosten.

Din rasistkompis ovan uttrycker det ganska bra 😁
Citera
2024-08-02, 21:12
Medlem
Enerverads avatar
Citat:
Absolut. Det blir lätt så i de här enfaldiga trådarna. Nu hann jag först.

Du bidrar inte precis med förnuft i tråden när du använder personangrepp istället för argument.

Citat:
Nej, eftersom jag hänvisar till EN person jag inte vet könet på är hen mer korrekt. Försök igen.

Om du inte orkar skriva "Vad menar personen?" utan måste använda hen i tid och otid så får du göra det, men jag och många andra kommer då att se ner på dig.
Det som däremot inte är ok är när en myndighet, speciellt Försvarsmakten, börjar propagera identitetspolitik och prata om "allas lika värde" när det är den myndighet som mest ska skilja på människor.

Citat:
Så du har inget belägg för ditt påstående? Otippat.
Feministiskt Initiativ, Miljöpartiet och Vänsterpartiet använder hen mest.
https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/plr_1801.pdf
"Vi har även undersökt politisk inställning på en höger-/vänsterskala i relation
till både attityder och användande. Ju mer högerorienterad politisk inställning
desto mer negativ attityd till hen och mindre användning av ordet."

Citat:
Din rasistkompis ovan uttrycker det ganska bra 😁
Han skrev ju att man inte bör måla blackface. Men vänstern ser rasism överallt där de vill se den.
Citera
2024-08-02, 23:08
Medlem
Citat:
Spännande. Kan du ge en källhänvisning så vi kan föra diskussionen vidare?

Oklart om du trodde jag citerade någon.
Men för dig som kanske är lite långsammare i huvudet kan jag informera om att det va ett konstaterande. Framöver kan du källanvisa till detta medelande.
Citera
2024-08-03, 01:46
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Oklart om du trodde jag citerade någon.
Men för dig som kanske är lite långsammare i huvudet kan jag informera om att det va ett konstaterande. Framöver kan du källanvisa till detta medelande.

Tack, som jag trodde hade du inget belägg.
Citera
2024-08-03, 09:50
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Han skrev ju att man inte bör måla blackface. Men vänstern ser rasism överallt där de vill se den.

Det kanske de gör. Själv har jag röstat höger fler år än vad du har levt. Och du tycker inte att påstå att någon har en "mansfitta" är personangrepp?
Citera
2024-08-03, 10:06
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Om du inte orkar skriva "Vad menar personen?" utan måste använda hen i tid och otid så får du göra det, men jag och många andra kommer då att se ner på dig.
Det som däremot inte är ok är när en myndighet, speciellt Försvarsmakten, börjar propagera identitetspolitik och prata om "allas lika värde" när det är den myndighet som mest ska skilja på människor.

Då är det skönt att veta att de flesta inte är bakåtsträvare och kan acceptera nya ord friktionsfritt. Sen vet jag av personlig erfarenhet att det är rätt många myndigheter som anmannat ordet. Att du och tio till som förmodligen inte använder e-post i arbetslivet ser ner på mig berör mig ytterst lite.

Men säg mig, av ren nyfikenhet. Hur ser din kamp mot ett progressivt språk ut i vardagen? Gör du annat än att bara posta här? Hur ser du personligen på ordet "swisha"?

Citat:

Feministiskt Initiativ, Miljöpartiet och Vänsterpartiet använder hen mest.
https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/files/plr_1801.pdf
"Vi har även undersökt politisk inställning på en höger-/vänsterskala i relation
till både attityder och användande. Ju mer högerorienterad politisk inställning
desto mer negativ attityd till hen och mindre användning av ordet."

Kanon! Tack för källan. Jag använder ordet som det är beskrivet i rapporten:

]Tidigare litteratur om hen redovisar framför allt två användningsområden (Ledin & Lyngfelt, 2013; Milles, 2013). Det första användningsområdet är en praktisk, generisk (allmän) användning där hen ersätter dubbelformerna hon/han eller han/hon. Till exempel kan hen användas för att anonymisera en person, om avsändaren av olika skäl inte vill eller kan avslöja vem som beskrivs. Hen kan också användas när kön är okänt, irrelevant eller när det handlar om en generell beskrivning (Lindqvist et al., 2016). Ett exempel är ”När studenten registrerar sig för studier, måste hen uppvisa giltig legitimation” (generisk användning) eller ”Ikväll kommer en hemlig gästartist. Hen är framför allt känd för sina julsånger” (anonymisering).

Trevligt att få vatten på sin kvarn 🤗 Folk här i tråden påstår att det inte är ett vedertaget ord men jag får nog sticka ut hakan och säga att ett ord som funnits i SAOL sedan 2015 är just... Vedertaget.
Citera
2024-08-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Är vi då extremt jättekorkade så säger vi "nej, för ni har spottat på oss". Är vi lite klipskare så säger vi "självklart försvarar vi vårt land, det är ju det vi velat hela tiden", och när kriget är slut är FM bemannad av svenska patrioter - som inte tänker släppa det ifrån sig en gång till.

De som äger systemet vill ha idioter som vill kriga och dö för dem för de kommer inte göra det själva. Om nuvarande svenska samhället riskerar bli övertaget kommer de själva sticka med sina flygplan till London och New York.

Försvarsmakten och polisen är en del av samhället som gör vad de blir tillsagda. Den kommer inte bli bemmanad av några patrioter som gör som de känner för enligt eget huvud utan gör som de som betalar deras lön vill.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-08-03 kl. 14:33.
Citera
2024-08-03, 22:50
Medlem
Enerverads avatar
Citat:
Det kanske de gör. Själv har jag röstat höger fler år än vad du har levt. Och du tycker inte att påstå att någon har en "mansfitta" är personangrepp?
Suck.. Har jag någonsin påstått att det inte är ett personangrepp? Du är ju hopplös.

Citat:
Då är det skönt att veta att de flesta inte är bakåtsträvare och kan acceptera nya ord friktionsfritt. Sen vet jag av personlig erfarenhet att det är rätt många myndigheter som anmannat ordet. Att du och tio till som förmodligen inte använder e-post i arbetslivet ser ner på mig berör mig ytterst lite.

Baserat på tråden och kommentarerna på bilden råder det inte konsensus, och det är en stor del av befolkningen som ser ner på dig. Men det är väl bra för dig att det inte berör dig.

Citat:
Men säg mig, av ren nyfikenhet. Hur ser din kamp mot ett progressivt språk ut i vardagen? Gör du annat än att bara posta här? Hur ser du personligen på ordet "swisha"?
Driver ingen kamp mot någonting men diskuterar gärna irl med människor oavsett ämne.
Swisha ser jag är ett användbart och opolitiskt ord.

Citat:
Kanon! Tack för källan. Jag använder ordet som det är beskrivet i rapporten:

Trevligt att få vatten på sin kvarn 🤗 Folk här i tråden påstår att det inte är ett vedertaget ord men jag får nog sticka ut hakan och säga att ett ord som funnits i SAOL sedan 2015 är just... Vedertaget.
Jag påstod att ordets vedertagenhet kan diskuteras (och att det inte behövs) eftersom det är vänstern som har lobbat för ordet med sin identitetspolitik.
Du ifrågasatte att vänstern har drivit detta, och jag gav en källa.
Senast redigerad av Enerverad 2024-08-03 kl. 22:53.
Citera
2024-08-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
De som äger systemet vill ha idioter som vill kriga och dö för dem för de kommer inte göra det själva. Om nuvarande svenska samhället riskerar bli övertaget kommer de själva sticka med sina flygplan till London och New York.

Försvarsmakten och polisen är en del av samhället som gör vad de blir tillsagda. Den kommer inte bli bemmanad av några patrioter som gör som de känner för enligt eget huvud utan gör som de som betalar deras lön vill.
Givetvis blir/är det så.

Men när man läser annonsen kommer man att tänka på den japanska militären under andra världskriget. Även efter att det stod klart att de hade förlorat vägrade de att ge upp. Man skulle kämpa till sista man,
iofs även kvinnor och barn som i all hast värvats, mitten av 1945, och tränats för att försvara mot invasion med bambuspjut och handgranater. Dessa skull kasta sig under de förväntade amerikanska stridsvagnarna som självmordsbombare.
US Marine försöker kommunicera med två japanska "soldater".
https://www.airandspaceforces.com/app/uploads/2020/06/0620_Correll_003_Child_soldiers_Okinawa-1137x1536.jpg

från februari 1945 brandbombades 67 japanska städer som närmast totalförstördes, sen två atombomber. Detta efter att Japan logiskt sett hade förlorat kriget.

Bushidō, krigarens väg, var det som gällde för den Japanska militären. Krigaren fick aldrig ge upp, det innebar vanära och var man besegrad ska befälhavarna begå Harakiri.
Någon som tror att Bydén och FM är av den karaktären? (retorisk ?)
Därför blir det så tramsigt och barnsligt när de säger så i en pride-annons. De förstår inte vad de säger, de förstår inte vad som krävs och vad det innebär.
Den Japanska militären var fostrad i detta tänkande och tog det på blodigt allvar. På stillahavsöarna slogs de till sista man, 97-99 procent av japanska trupper där dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in