Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Jag har lyssnat på politiker och deras politik nu i drygt 30år, och dagens politiker pratar så jvla mkt skit/omödigheter som de lägger energi på, och samtidigt så funkar inte de ”viktiga” sakerna nåt vidare.
Jag tänker på själva infrastrukturen över hur ett välfungerande land borde se ut.
1-Skolan.
(varför tillåter man ens nån att gå ut skolan med ofullständiga betyg?).
2-Sjukvården.
(finns en del övrigt att önska här)
3-Rättsväsendet.
(eller det bristande rättsväsendet?).
4-Invandringen/integrationen av invandringen.
(går sådär va)
5-Jobben.
(många som har svårt att ens komma in på arbetsmarknaden).
6-Äldreomsorgen.
(Jag skulle gärna se att ev vinster från bolagen inte får plockas ut förrän de gamla godkänner att de gjort ett bra jobb först!).
7-Övrig infrastruktur som att säkerställa elförsörjningen för hur samhället kommer se ut 15år framåt, vägar/järnvägar, byggnationer av bostäder som nu exempel.
Borde inte politikerna ägna minst 90% av sin tid åt att lösa dessa saker, istället för att snacka om konst, HBTQ-frågor, Pronomen, sport borde oxå nedprioriteras eftersom att det inte är så viktigt jämfört med de 7punkterna ovanför?
Varför lägger man ens tid på ”trams” som folkvald politiker?
Trams är ju något man ägnar sig åt när allt annat funkar som det ska, väl?
Då har man gjort sig förtjänt av att sitta och tramsa runt anser jag.
Vad är det som gör att en politiker skiter i integration, och istället ägnar tiden åt plastskatten tex?
För ingen människ med hjärnceller tror väl att det skulle va ett ”verkligt” problem för Sverige eller världen att en plastpåse ska kosta 7spänn istället för 2kr?
Därför att "trams" och självskapade/definierade problem går det att göra något åt. Flera av de sju punkterna du angett har nu blivit så enorma att de i praktiken inte går att göra så mycket åt. Det är lite naggande i kanterna och så hoppas man att de så att säga löser sig själva.
Politiker verkar som sagt tro sig vinna något på att gå i Pride-parader, diskutera pronomen, fördöma olika andra länder och handlingar osv. Det är nog i bästa fall plus minus noll. Troligen i flera fall minus. Men de bryr sig inte för att kritiken mot dem i dessa fall når eller kommer aldrig fram eller tas aldrig på allvar.
Att ta bort pengarna från "trams" grejerna skulle som sagt få kultureliten att gå i taket. De vill inte politikerna för de vill gärna bli omvalda nästa gång och de tycker inte om att bli utsedda till årets homofob osv.
(1) Det går inte att tvinga in kunskap i personer som inte vill eller har kapaciteten att lära sig. Överföring av kunskap fungerar inte via osmos så det måste till mer än att vara i skolbyggnaden.
I vart fall fem av frågorna hänger troligen också ihop med (4). (6) är vinster i välfärden och är mer en fråga om det skall tillåtas privata alternativ i välfärd, omsorg, vård, skola osv. (7) är problematisk pga (4) då man redan spräckt de tidigare kalkylerna och prognoserna för länge sedan och orsaken till mycket infrastruktur problem är att de inte längre går att räkna på då du inte längre vet hur mycket befolkningen sväller naturligt och genom andra orsaker.