2024-08-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag uppfattar att det är betydligt fler som har vänsteråsikter, som gör en väldigt stor grej av att alla ska ha samma åsikter. Jämfört med liberaler och mer konservativa(höger). Det är liksom klasskamp. Samtidigt verkar det ganska twistat, då vänster ofta är mer för mångkultur, pridefrågor och allas rätt att vara olika-men inte politiskt verkar det som i många fall. Har egentligen inte så mycket råd att ge, än att jag tycker det är löjligt om politiska åsikter ska spela nån roll i mänskliga relationer om den inte är extrem.
Nu är jag iofs vänster om TS "konservativa" position (men klart till höger om S-MP-klägget) och håller inte helt med.

Däremot blir det ofta skrattretande när "konservativa" nick plötslig börjar kritisera storföretag och det ekonomiska etablissemanget.

Konservatismen bygger ju på att bevara samhällsstrukturerna.

EXEMPEL: En äkta konservativ ståndpunkt (som även jag delar) är att det som Wallenberg (och andra storföretagare) tjänar pengar på är bra för landet.

I många fall ser man "konservativa" spy galla över dessa industrimän.

På så sätt genomskådar nog många med verkliga vänster-åsikter de som är "konservativa" och anser att de borde höra till deras lag.
Citera
2024-08-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Det ligger lite utanför ämnet, men hur får man egentligen reda på hur fjortisar skriver sms nuförtiden? Jag försökte mig på en pastisch igår, men den är i sin tur baserad på en åttiotalist som ser sig som guds gåva till Apollon och därmed gott skickad att fabricera ungdomsspråk när hon inte vill bli igenkänd. Finns det någonstans där man kan faktakolla inte bara konservatism, utan även hur konservativa nittonåringar skulle uttrycka sig i sin naturliga miljö utanför Flashback?

Det ligger väl i allra högsta grad innanför ämnet. Om man anser sig vara och vill uppfattas som konservativ är det väl en väldigt bra början att använda vanlig konservativ Svenska eller i alla fall uttrycka sig tillräckligt konservativt för att inte bli sakligt missförstådd.

Det håller du säkert med om själv också. Det andra du skriver om orkar jag inte kommentera.

Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Jag trodde absolut inte att jag skulle behöva skriva professionellt på Flashback. Det här är trotsallt en social media, jag skriver verkligen inte seriöst. Du ska inte tro att att jag skriver på detta vis i exempelvis akademiska studier.

Jag kanske missförstod men jag trodde det var även inom sociala mediers plattformar du sökte vänner och blev osams med folk.
Citera
2024-08-03, 16:41
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Man kan såklart röra sig i reaktionära sammanhang och ägna sig åt reaktionär aktivism utan en förankring i konservatismens organisatoriska och intellektuella historia. Personer med auktoritär läggning kan, som du, sympatisera med konservativas propaganda eller de slutsatser de kommer fram till, eller den estetik de använder, utan att för den skull förstå varför de intar sina politiska positioner eller vart de vill ta samhället. Det är vanligt bland sådana personer att man i första hand längtar efter underkastelse, eftersom det samtidigt utlovas att andra grupper än de egna också kommer att underkastas makt och kontroll.

En sådan person är typiskt sett fascist, dvs. en ideologi-lös reaktionär, en känslodriven högerrevolutionär. Det som skiljer dessa reaktionärer från de konservativa är en psykologisk gränslöshet och brist på behärskning, i bästa fall en direkt konsekvens av att man inte skaffat sig en intellektuell politisk förankring, mer vanligt är att man inte är förmögen till det av fostran eller sociala omständigheter.

Om man ser till konservatismen så är en grundläggande uppfattning att privatlivet ska vara skyddat från jämlikhetssträvanden, för att konservera patriarkens makt, kvinnans och barnens underordning, m.m. Därav den pågående, världsomspännande, reaktionära revolten mot aborträtten, t.ex. Det får givetvis konsekvenser för vad en kvinna kan ha för vänskapliga relationer, och om man delar de här värderingarna så kommer man också till slutsatsen att det primära för en kvinna är att skaffa sig en make att underordna sig. Det är helt enkelt viktigare än vänner, för en konservativ. Innan äktenskapet är det ens pappa som bör fylla motsvarande roll.

Det kommer ur en social grundsyn där människor antas oförmögna till självbestämmande, där en förment god social ordning måste påtvingas för att livet ska kunna bli annat än "nasty, brutish and short". Får människor, i synnherhet kvinnor och barn, bestämma över sig själva så kommer de förstöra för både sig själva och andra, antar man.
"Röra sig i reaktionära sammanhang"? Personer med auktoritär läggning, som jag?? Vad snackar du om?

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar att enda skälet till att vara emot promiskuitet, fri invandring och hormonbehandling av barn som inte följer könsnormer är att man antingen är auktoritär eller förledd av en auktoritär konspiration?

Jag pratar om folk som inte vill påtvinga någon något mer än de i prideparaden vill tvinga alla män att testa att ligga med varandra.

Är man auktoritär om man inte tycker heroin är en bra idé också? Även om man inte vill lagstifta emot det utan bara tycker det verkar dumt?

Jag är för stark och aktiv arbetarorganisation. Ingen ska tvingas till någon underordning på grund av kön, hudfärg, sexuell läggning eller religion, och jag säger ifrån när jag stöter på diskriminering på såna grunder. Jag är också själv promiskuös och för allas frihet att ligga med varandra som de vill och klä sig som vilket kön eller fluffigt djur de vill. Fram tills för några år sedan trodde jag att jag var vänster, och uppfattades även så av min omgivning.

Jag är såpass emot auktoritära styren och kapitalistsvinen att jag motsatte mig de massiva påtryckningar som våra auktoriteter utövade för att tvinga folk till vaccination under pandemin. Eller var det inte såna auktoriteter du menade? Jag kanske bara är för några andra auktoriteter som jag inte vet finns?

Vissa av mina åsikter kanske kan klassas som konservativa, till exempel rörande hormonbehandling av barn, men jag är emot att barnen själva bestämmer om de ska ta heroin också, så någonstans där får du dra en gräns för vad som gör mig till fascist. Allt jag nämnt som exempel på konservativa ståndpunkter beskriver inte mig själv.
Citera
2024-08-03, 16:48
Medlem
Kanske leta sig till fritidsintressen där det finns en större chans att träffa likasinnade.

Hästtjejer brukar väl vara jordnära? Annars jakt, fiske, kanske kampsport? Kampsport kan nog vara rätt. Jag har svårt att tänka mig liberala tjejer förespråkar kamp, de tror ju att man kan prata sig förbi våld. Och de få feminister som eventuellt provar har inte rätt psyke för att vara med på mer än 1 träning. Testa karate, kickboxning, bjj, taekwondo, judo eller nått.

Finns kanske vänner inom släkten? Någon kusin?

På arbetsplatsen? Om du jobbar eller börjar jobba inom några år. Där är politik oftast tabu, då slipper man det där.
Senast redigerad av KallesKulor 2024-08-03 kl. 17:08.
Citera
2024-08-03, 17:06
Medlem
Får väl tillägga att din ålder är kanske den värsta. Många radikala och många förstagångsväljare. Då blir politik superviktigt. Man ska rösta rätt och tycka rätt. När man blir äldre struntar många fler i det.

Många utav dessa vänsterflummare och vänsterblivna kommer bli konservativa inom 5-10 år. Det hör till sakens natur. Men många andra kommer aldrig växa upp tyvärr. Problemet som de har är att politik blivit deras identitet, så de kör på att ”antingen är DU med OSS eller emot OSS”. Det blir splittrat.

Jag vet många från när jag var 18 att de citerade Aftonbladet, pratade om klasskamper (som de hade ingen aning om), eller förtryck mot svarta (när det snarare var tvärtom). De tyckte synd om allt och alla och levde på att prata om orättvisor. Men sen inser de att livet är ganska tufft för alla. När man inser att man själv inte har så mycket i plånboken och får dessutom jobba jävligt hårt för det, ja då är det plötsligt inte så kul längre att sponsra allt och alla med skattepengar. På samma sätt när man får egen familj får man en annan syn. Helt plötsligt vill man ha en konservativ skola, en disciplinerad uppväxt och man vill inte ha festdrogande ungdomar eller invandrarkaos i sin närhet. Vänstern blir inte lika lockande.

Sen absolut, jättemånga äldre röstar vänster ändå. De tror på vänsterns ideologi att om man bara skänker mer pengar till allt och alla så löser sig allt. Men det är INTE sant. Våra föräldrar lekte med kottar och pinnar, och det blev bra folk av dem. Man behöver inte sponsra invandrare med flera tusen i månaden med nöjen. Inte på bekostnad av sin egen levnadsstandard.
Senast redigerad av KallesKulor 2024-08-03 kl. 17:17.
Citera
2024-08-03, 17:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
"Tillexempel enligt mig så var inte kvinnor så förtryckta som vi gillar att gnälla om förr."
Men även om jag inte hade gett ett annat exempel så spelar det ingen roll. Även om jag endast gav ett exempel på just USA så betyder inte det att USA är min utgångspunkt alls. Det är endast ett exempel som jag råkade komma att tänka på.

Det är inte situerat i något specifikt samhälle utan så vagt att det blir löjligt att påstå att det är en punkt du utgår ifrån.

Citat:
Det var en väldig generalisering

Visst, finns inte utrymme här för en monografi över femhundra år av historia. Vad är det du saknar?
Citera
2024-08-03, 17:17
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
"Röra sig i reaktionära sammanhang"? Personer med auktoritär läggning, som jag?? Vad snackar du om?

Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar att enda skälet till att vara emot promiskuitet, fri invandring och hormonbehandling av barn som inte följer könsnormer är att man antingen är auktoritär eller förledd av en auktoritär konspiration?

Jag pratar om folk som inte vill påtvinga någon något mer än de i prideparaden vill tvinga alla män att testa att ligga med varandra.

Är man auktoritär om man inte tycker heroin är en bra idé också? Även om man inte vill lagstifta emot det utan bara tycker det verkar dumt?

Jag är för stark och aktiv arbetarorganisation. Ingen ska tvingas till någon underordning på grund av kön, hudfärg, sexuell läggning eller religion, och jag säger ifrån när jag stöter på diskriminering på såna grunder. Jag är också själv promiskuös och för allas frihet att ligga med varandra som de vill och klä sig som vilket kön eller fluffigt djur de vill. Fram tills för några år sedan trodde jag att jag var vänster, och uppfattades även så av min omgivning.

Jag är såpass emot auktoritära styren och kapitalistsvinen att jag motsatte mig de massiva påtryckningar som våra auktoriteter utövade för att tvinga folk till vaccination under pandemin. Eller var det inte såna auktoriteter du menade? Jag kanske bara är för några andra auktoriteter som jag inte vet finns?

Vissa av mina åsikter kanske kan klassas som konservativa, till exempel rörande hormonbehandling av barn, men jag är emot att barnen själva bestämmer om de ska ta heroin också, så någonstans där får du dra en gräns för vad som gör mig till fascist. Allt jag nämnt som exempel på konservativa ståndpunkter beskriver inte mig själv.

Du vill undanhålla vård från vissa personer, det är ganska auktoritärt att tvinga dem leva med dysfori. Du är också ganska lättlurad och har lärt dig om prideevenemang från reaktionärer. Istället för att informera dig och självständigt utveckla idéer återger du floskulösa talepunkter från en tydligt fascistoid rörelse.

Konservatismen är distinkt antikapitalistisk fram till den sköra alliansen med liberalismens rörelser och partier från sextio-sjuttiotal och framåt, dvs. vad liberalerna kallade nyliberalism och de konservativa kallade liberalkonservatism. Tidigare var de liberala progressiva och hade närmre till allianser med vänstern men vanns över till reaktionärerna, som nu äter upp dem. Vi ser också parallellt med det återkomsten av en aggressivt antikapitalistisk konservatism, med en renässans för merkantilism och transnationell ekonomisk terror.
Citera
2024-08-03, 17:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Du borde som vuxen ha insett att vänstern har ett sektbeteende.

Läs på i SOU 2002:91. Del-1.

"Set Perssons (död 1960) SKA blev emellertid aldrig något annat
än en betydelselös sekt till vänster om SKP."

"Rebellrörelsen kom snabbt att urarta till en sekt-
liknande, bisarr företeelse med inslag av psykisk och fysisk tortyr
som dock redan i juni 1968 började att bryta samman."

Jag hittar dessa användningar av ordet sekt i dokumentet. Kan du precisera vad i rapporten som du avser?
Citera
2024-08-03, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det ligger väl i allra högsta grad innanför ämnet. Om man anser sig vara och vill uppfattas som konservativ är det väl en väldigt bra början att använda vanlig konservativ Svenska eller i alla fall uttrycka sig tillräckligt konservativt för att inte bli sakligt missförstådd.

Det håller du säkert med om själv också. Det andra du skriver om orkar jag inte kommentera.

Det var just det du inte orkar kommentera som låg utanför ämnet, och du känner, får jag förmoda, inte till någon allmän databas över fjortonåriga människors sms i närtid. De lär ha utvecklats sedan de första fjortonåringarna började smsa på sina Nokia och Ericssontelefoner.

Konservativt kan vara att aldrig ha börjat använda en smart telefon, men det är nu inte konservatism i den meningen - förstockad, teknikskeptisk och omodern -som avhandlas i forumet om Konservatism.

Att bli sakligt missförstådd går alldeles utmärkt hur väl man än skriver. Det håller du säkert med om själv också.
Citera
2024-08-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Det är inte situerat i något specifikt samhälle utan så vagt att det blir löjligt att påstå att det är en punkt du utgår ifrån.

Visst, finns inte utrymme här för en monografi över femhundra år av historia. Vad är det du saknar?

Nej det var ingen punkt att utgå ifrån. Bara ett exempel på en åsikt som många har som jag inte delar, ett exempel på hur många kan ha olika åsikter om vad jämställdhet är / borde vara.
Och specifikt samhälle så tänkte jag bara västvärlden.

Nej jag tänkte mer att det var en generalisering på individnivå
Citera
2024-08-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Kanske leta sig till fritidsintressen där det finns en större chans att träffa likasinnade.

Hästtjejer brukar väl vara jordnära? Annars jakt, fiske, kanske kampsport? Kampsport kan nog vara rätt. Jag har svårt att tänka mig liberala tjejer förespråkar kamp, de tror ju att man kan prata sig förbi våld. Och de få feminister som eventuellt provar har inte rätt psyke för att vara med på mer än 1 träning. Testa karate, kickboxning, bjj, taekwondo, judo eller nått.

Finns kanske vänner inom släkten? Någon kusin?

På arbetsplatsen? Om du jobbar eller börjar jobba inom några år. Där är politik oftast tabu, då slipper man det där.

Ja det är precis det jag gör men alla tar nån gång upp politiken och sedan märker man hur många personer som inte vill umgås med folk som har olika åsikter helt enkelt.

Sedan ja jag har nära och kära i mitt liv så det är inte som att jag är ensam, bara svårt att hitta nya folk. Jobb får jag hoppas på fungerar i framtiden, det är ju ändå förstås nu jag faktiskt ska ut i livet!
Citera
2024-08-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Får väl tillägga att din ålder är kanske den värsta. Många radikala och många förstagångsväljare. Då blir politik superviktigt. Man ska rösta rätt och tycka rätt. När man blir äldre struntar många fler i det.

Många utav dessa vänsterflummare och vänsterblivna kommer bli konservativa inom 5-10 år. Det hör till sakens natur. Men många andra kommer aldrig växa upp tyvärr. Problemet som de har är att politik blivit deras identitet, så de kör på att ”antingen är DU med OSS eller emot OSS”. Det blir splittrat.

Jag vet många från när jag var 18 att de citerade Aftonbladet, pratade om klasskamper (som de hade ingen aning om), eller förtryck mot svarta (när det snarare var tvärtom). De tyckte synd om allt och alla och levde på att prata om orättvisor. Men sen inser de att livet är ganska tufft för alla. När man inser att man själv inte har så mycket i plånboken och får dessutom jobba jävligt hårt för det, ja då är det plötsligt inte så kul längre att sponsra allt och alla med skattepengar. På samma sätt när man får egen familj får man en annan syn. Helt plötsligt vill man ha en konservativ skola, en disciplinerad uppväxt och man vill inte ha festdrogande ungdomar eller invandrarkaos i sin närhet. Vänstern blir inte lika lockande.

Sen absolut, jättemånga äldre röstar vänster ändå. De tror på vänsterns ideologi att om man bara skänker mer pengar till allt och alla så löser sig allt. Men det är INTE sant. Våra föräldrar lekte med kottar och pinnar, och det blev bra folk av dem. Man behöver inte sponsra invandrare med flera tusen i månaden med nöjen. Inte på bekostnad av sin egen levnadsstandard.

Precis alltid detdär vi och dem tänkandet. Jag antar att det hör till tonåren att vara radikala, eller iaf för insatta i politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in