2024-08-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Du pratar om konservatism som vore det ett fixt och färdigt paket som någon suttit och försökt få koherent, och som man antingen skriver under på eller inte. Jag tolkar TS som användandes begreppet i en något lösare mening, men det är bara min tolkning. Innebär egenskapen att vara konservativ att man nödvändigtvis följer en viss ideologi? Vad har vad gamla tänkare sagt att göra med huruvida någon är konservativ att göra?

Likaväl som någon kan ha en gudstro utan att ha så mycket gemensamt med något trossamfund måste man väl kunna vara i många avseenden konservativ utan att följa någon plan uppgjord av någon gubbe, eller?

Om man bedömer identitetsvänstern är stollig, att det självklart finns statistiska skillnader mellan kvinnor och män, att promiskuiteten is dagens samhälle förmodligen är av ondo, att vi borde ha en stramare migrationspolitik och så vidare, skulle man då inte kunna kalla sig konservativ oavsett vad man tycker om Marx eller Locke eller helt enkelt inte har någon stark åsikt?

Edit: Jag vet att tråden ligger i Konservatism, men om det innebär en snävare tolkning och TS håller med om att det inte är det som menas kanske tråden ska flyttas?

Ja jag funderade också på om det verkligen var rätt ämne. Men som tidigare nämnt så är detta mitt första inlägg och jag vet inte så mycket om flashback så det kanske egentligen passar in nån annanstans, vad vet jag.
Citera
2024-08-03, 13:52
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Du pratar om konservatism som vore det ett fixt och färdigt paket som någon suttit och försökt få koherent, och som man antingen skriver under på eller inte. Jag tolkar TS som användandes begreppet i en något lösare mening, men det är bara min tolkning. Innebär egenskapen att vara konservativ att man nödvändigtvis följer en viss ideologi? Vad har vad gamla tänkare sagt att göra med huruvida någon är konservativ att göra?

Likaväl som någon kan ha en gudstro utan att ha så mycket gemensamt med något trossamfund måste man väl kunna vara i många avseenden konservativ utan att följa någon plan uppgjord av någon gubbe, eller?

Om man bedömer identitetsvänstern är stollig, att det självklart finns statistiska skillnader mellan kvinnor och män, att promiskuiteten is dagens samhälle förmodligen är av ondo, att vi borde ha en stramare migrationspolitik och så vidare, skulle man då inte kunna kalla sig konservativ oavsett vad man tycker om Marx eller Locke eller helt enkelt inte har någon stark åsikt?

Edit: Jag vet att tråden ligger i Konservatism, men om det innebär en snävare tolkning och TS håller med om att det inte är det som menas kanske tråden ska flyttas?

Man kan såklart röra sig i reaktionära sammanhang och ägna sig åt reaktionär aktivism utan en förankring i konservatismens organisatoriska och intellektuella historia. Personer med auktoritär läggning kan, som du, sympatisera med konservativas propaganda eller de slutsatser de kommer fram till, eller den estetik de använder, utan att för den skull förstå varför de intar sina politiska positioner eller vart de vill ta samhället. Det är vanligt bland sådana personer att man i första hand längtar efter underkastelse, eftersom det samtidigt utlovas att andra grupper än de egna också kommer att underkastas makt och kontroll.

En sådan person är typiskt sett fascist, dvs. en ideologi-lös reaktionär, en känslodriven högerrevolutionär. Det som skiljer dessa reaktionärer från de konservativa är en psykologisk gränslöshet och brist på behärskning, i bästa fall en direkt konsekvens av att man inte skaffat sig en intellektuell politisk förankring, mer vanligt är att man inte är förmögen till det av fostran eller sociala omständigheter.

Om man ser till konservatismen så är en grundläggande uppfattning att privatlivet ska vara skyddat från jämlikhetssträvanden, för att konservera patriarkens makt, kvinnans och barnens underordning, m.m. Därav den pågående, världsomspännande, reaktionära revolten mot aborträtten, t.ex. Det får givetvis konsekvenser för vad en kvinna kan ha för vänskapliga relationer, och om man delar de här värderingarna så kommer man också till slutsatsen att det primära för en kvinna är att skaffa sig en make att underordna sig. Det är helt enkelt viktigare än vänner, för en konservativ. Innan äktenskapet är det ens pappa som bör fylla motsvarande roll.

Det kommer ur en social grundsyn där människor antas oförmögna till självbestämmande, där en förment god social ordning måste påtvingas för att livet ska kunna bli annat än "nasty, brutish and short". Får människor, i synnherhet kvinnor och barn, bestämma över sig själva så kommer de förstöra för både sig själva och andra, antar man.
Citera
2024-08-03, 13:53
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Bara för att jag nämner USA en hel gång (!!) så är det nu min "primära utgångspunkt". Det är mer än vad jag visste om mig själv hahahh

Vad för annat exempel missade jag? Citera gärna.
Citera
2024-08-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Vad för annat exempel missade jag? Citera gärna.

"Tillexempel enligt mig så var inte kvinnor så förtryckta som vi gillar att gnälla om förr."
Men även om jag inte hade gett ett annat exempel så spelar det ingen roll. Även om jag endast gav ett exempel på just USA så betyder inte det att USA är min utgångspunkt alls. Det är endast ett exempel som jag råkade komma att tänka på.
Citera
2024-08-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Man kan såklart röra sig i reaktionära sammanhang och ägna sig åt reaktionär aktivism utan en förankring i konservatismens organisatoriska och intellektuella historia. Personer med auktoritär läggning kan, som du, sympatisera med konservativas propaganda eller de slutsatser de kommer fram till, eller den estetik de använder, utan att för den skull förstå varför de intar sina politiska positioner eller vart de vill ta samhället. Det är vanligt bland sådana personer att man i första hand längtar efter underkastelse, eftersom det samtidigt utlovas att andra grupper än de egna också kommer att underkastas makt och kontroll.

En sådan person är typiskt sett fascist, dvs. en ideologi-lös reaktionär, en känslodriven högerrevolutionär. Det som skiljer dessa reaktionärer från de konservativa är en psykologisk gränslöshet och brist på behärskning, i bästa fall en direkt konsekvens av att man inte skaffat sig en intellektuell politisk förankring, mer vanligt är att man inte är förmögen till det av fostran eller sociala omständigheter.

Om man ser till konservatismen så är en grundläggande uppfattning att privatlivet ska vara skyddat från jämlikhetssträvanden, för att konservera patriarkens makt, kvinnans och barnens underordning, m.m. Därav den pågående, världsomspännande, reaktionära revolten mot aborträtten, t.ex. Det får givetvis konsekvenser för vad en kvinna kan ha för vänskapliga relationer, och om man delar de här värderingarna så kommer man också till slutsatsen att det primära för en kvinna är att skaffa sig en make att underordna sig. Det är helt enkelt viktigare än vänner, för en konservativ. Innan äktenskapet är det ens pappa som bör fylla motsvarande roll.

Det kommer ur en social grundsyn där människor antas oförmögna till självbestämmande, där en förment god social ordning måste påtvingas för att livet ska kunna bli annat än "nasty, brutish and short". Får människor, i synnherhet kvinnor och barn, bestämma över sig själva så kommer de förstöra för både sig själva och andra, antar man.

Det var en väldig generalisering
Citera
2024-08-03, 14:25
Avslutad
Jag uppfattar att det är betydligt fler som har vänsteråsikter, som gör en väldigt stor grej av att alla ska ha samma åsikter. Jämfört med liberaler och mer konservativa(höger). Det är liksom klasskamp. Samtidigt verkar det ganska twistat, då vänster ofta är mer för mångkultur, pridefrågor och allas rätt att vara olika-men inte politiskt verkar det som i många fall. Har egentligen inte så mycket råd att ge, än att jag tycker det är löjligt om politiska åsikter ska spela nån roll i mänskliga relationer om den inte är extrem.
Citera
2024-08-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jag uppfattar att det är betydligt fler som har vänsteråsikter, som gör en väldigt stor grej av att alla ska ha samma åsikter. Jämfört med liberaler och mer konservativa(höger). Det är liksom klasskamp. Samtidigt verkar det ganska twistat, då vänster ofta är mer för mångkultur, pridefrågor och allas rätt att vara olika-men inte politiskt verkar det som i många fall. Har egentligen inte så mycket råd att ge, än att jag tycker det är löjligt om politiska åsikter ska spela nån roll i mänskliga relationer om den inte är extrem.

Håller till 100% med dig
Det är bara löjligt
Citera
2024-08-03, 14:52
Avslutad
Citat:

Anledningen till att de som står till vänster är noggranna med sin renlighet stavas fascismen. De tänker på fascistiska exempel från historien och ser tendenser. Anledningen till att de som står till höger är noggranna med sin renlighet stavas kommunismen. De tänker på Gulag och ser tendenser.

Ett parti som kallade sig socialkonservativt samlade från och med 2014 ett betydande antal röster från höger och vänster på grund av att etniska svenskar (och sedermera en ekvivalent andel svenskar med invandrarbakgrund) kände missnöje med samhällsförändringar och trodde att det "socialkonservativa" partiet hade lösningar. Denna utveckling utgör en inte oväsentlig del av svensk politisk samtidsshistoria.

Unga människor kombinerar vidare en liberal syn på droger med erfarenheter av förnedringsrån som utförts av killar som sålt drogerna för vad som i gängkriminella sammanhang får betraktas som rena kaffepengar: lite icing på en cake av Guccibling per gubbe. De som leder det "socialkonservativa" partiet tycks inte vara så insatta i droger. De tycks vara mer begivna på gammal hederlig hembränd sprit att piffa upp sin imaginära folkkultur med: rasistiska snapsvisor är grejen. Den spritindränkta fäblessen för j-ordet utgör därmed ett glapp till deras unga väljare, eftersom ett vanligt sätt för unga att umgås på är att ta droger tillsammans, rasister eller ej. Så rent som möjligt givetvis. Så om det socialkonservativa partiet blir drogliberala spelar ingenting annat längre någon roll.

Folk vill mest bara fly verkligheten i unga år, om de inte idealiserar den, som politiskt intresserade tenderar att göra. Vänskap som bygger på ideal är förgänglig. Därför har du rätt i att det är löjligt att relationer ska bygga på politiska ideal. Beständig vänskap byggs av materiella resurser, där de som har väljer de som också har, och de som inte har stjäl från dem som de tänker har (förnedringsrån). Visst är det twistat. Visst är det klasskamp. Det bekvämaste du kan göra är att ordna ditt liv och intala dig själv att det var din egen förtjänst att du fick det gott ställt ekonomiskt och socialt, sant eller ej.
Citera
2024-08-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvfan
Ja stavfel förekommer hahah
Som "absolt" där jag trycker på en bokstav men datorn märker inte så den skrivs inte, händer ibland.
Vet inte vad du menar med att jag lägger in punkter och kommatecken dock.

Edit: Vadå med konservativ jurist. Vad är fel med det hahah

Inget fel med det men i den rollen, i synnerhet som konservativ kan det kanske bli lite motsägelsefullt om man kommunicerar via text på samma sätt som fjortisar skriver sms nu för tiden.

Det är ju trots allt det första man ser om du söker kontakt med andra online.

Men som sagt personligen har jag inga som helst synpunkter, i wt-kretsar är dom flesta välkomna oavsett hur man skriver eller uttrycker sig.
Citera
2024-08-03, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Inget fel med det men i den rollen, i synnerhet som konservativ kan det kanske bli lite motsägelsefullt om man kommunicerar via text på samma sätt som fjortisar skriver sms nu för tiden.

Men som sagt personligen har jag inga som helst synpunkter, i wt-kretsar är dom flesta välkomna oavsett hur man skriver eller uttrycker sig.

Det ligger lite utanför ämnet, men hur får man egentligen reda på hur fjortisar skriver sms nuförtiden? Jag försökte mig på en pastisch igår, men den är i sin tur baserad på en åttiotalist som ser sig som guds gåva till Apollon och därmed gott skickad att fabricera ungdomsspråk när hon inte vill bli igenkänd. Finns det någonstans där man kan faktakolla inte bara konservatism, utan även hur konservativa nittonåringar skulle uttrycka sig i sin naturliga miljö utanför Flashback?
Citera
2024-08-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Jag trodde absolut inte att jag skulle behöva skriva professionellt på Flashback. Det här är trotsallt en social media, jag skriver verkligen inte seriöst. Du ska inte tro att att jag skriver på detta vis i exempelvis akademiska studier.
Citera
2024-08-03, 15:38
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Du borde som vuxen ha insett att vänstern har ett sektbeteende.

Läs på i SOU 2002:91. Del-1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in