2024-08-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, men media har ju inte mer offentlig information att tillgå än vi andra. Möjligen de har pratat med någon av de som var med i den här gruppen, men även där kommer det då motstridiga uppgifter från. Hon på TikTok sa ju t.ex hugg i benen. Vi ska nog vara försiktiga än så länge.

Edit: jag hade för övrigt velat se den artikeln, eller om någon kan citera den.

Jag har artikel men blev varnad när jag delade med mig utav tidningar här på fb innan
Citera
2024-08-03, 15:59
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Jag tror man kan få en ganska klar bild av GMs telefoner. De verkar ju inte varit direkt försiktiga när det gällde självaste mordet så tror inte de heller varit det innan.

Dessutom är det nog en hel del utredare i detta högprofilfall, så 12 dagar känns som de borde ha en mycket klar bild, även om de kanske inte gäller som hårda bevis för allt så tror jag de vet mer eller mindre exakt vad som hänt vid detta laget.

Sant, håller med dig.

Ja jag borde förtydligat min fråga, vilket du tar upp här gällande hårda bevis
Citera
2024-08-03, 16:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Flera knivhugg i halsen alltså. Då blir det lite svårt att påstå att man inte hade för avsikt att döda henne eller att man inte förstod att hon kunde dö av det.

Jag har nog uppfattat det som att det var R de tog in först.

Jo just så, i filmen hotas med kniv och hörs sägas att den ska stickas i halsen.
Svårt komma med bortförklaringar om att det inte är mord.
Alla vet att om man hugger nån med kniv i halsen är det ett solklart mordförsök, om det dessutom görs flera hugg i halsen o det mot någon som är bunden till händer o fötter och försedd med munkavle!
SOLKLAR MORD OCH INGET ANNAT
Då återstår att se om det går att fastställa vem som huggit BO i halsen eller om det kommer bedömas ha skett i samförstånd, vilket det nu blir om dom skyller på varandra.
Lex Lindome: Då de åtalade skyller varandra som ansvariga kan ändå ingen som bevisligen deltagit i brottet frikännas från ansvar utan fälls för det av sitt deltagande som kan ställas utom allt rimligt tvivel, eller fälls för att gärningen skett i samråd om det ej går fastställa en huvudansvarig gärningsman.
Citera
2024-08-03, 16:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det visar ju i så fall på ett väl planerat mord.

Går det att se på filmen vem som håller i kniven vid mordtillfället? Ved gör den andra tjejen då?

Ett erkännande till SIS- personalen är ett indicium som behöver stärkas med bevis. Har 13- åringen erkänt att hon varit den som huggit de dödande huggen i halsen? Eller nekar hon i förhör?

Har man hittat kniven? Fingeravstryck?

Finns det annat som styrker planerat mord, t ex vittnesberättelser, digitala spår såsom konversationer?

Att man snor silvertejp, kniv, väljer avskild plats som man lurar E till står inte på egna ben för planerat mord, utan behöver stärkas upp på annat sätt. 15- åringen hävdar i varje fall planerad misshandel som skulle filmas och läggas ut till kompisar. Hon erkänner att hon filmat.

Men kan man bevisa/har bevis för vem som som gjort vad och om den andra hade vetskap om att det skulle mördas där och då?

Detta är jag rädd för.

Däremot är det för mig helt klart att den som höll i kniven är skyldig till inget annnat än mord. Har den andra hjälpt till i den stunden på minsta vis (räcker med att heja på), är denna också skydlig.

Däremot är man inte skyldig att ingripa den stunden, om man inte vetat om att mord skulle ske innan. Allt måste dock stärkas upp med stödbevisning.
Citera
2024-08-03, 16:04
Medlem
Från Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xebg/uppgifter-mordmisstankt-flicka-angerfull-efter-mordet-pa-emilia

Citat:
Till en början påstod 15-åringen att hon inte varit på plats eller inblandad i mordet. Men det dröjde inte länge innan hon bröt ihop och sa att hon inte orkade ljuga mer, enligt uppgifter till Expressen.

I ett förhör ska hon enligt tidningen ha sagt att hon var ångerfull och att hon letade efter ett telefonnummer till Emilias mamma för att lämna dödsbeskedet samt be om förlåtelse.

Citat:
En av flickorna har enligt tidningens uppgifter uppgett i förhör att händelsen gick överstyr och att det inte fanns några planer på att mörda Emilia.

Deras inställning verkar vara att det inte var planerat.
Citera
2024-08-03, 16:04
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Aha - trodde det var 13-åringen. Förvirrande med vem som är mgm1 och mgm2

Låt det vara osagt, men som jag förstått så är det 15-åringen som nu genomgår Rättspsyk ( på Sahlgrenska, kanske. Obekräftade källor, vet ej )
Citera
2024-08-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ok det har jag missat, har du länk till artikeln eller kan citera den. Jag hittar en artikel på expressen, men den är bakom betalvägg. Undrar hur de fått den informationen, har ju spridits sådana rykten tidigare.
Det är den artikeln som är bakom betalvägg.
Citera
2024-08-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Låt det vara osagt, men som jag förstått så är det 15-åringen som nu genomgår Rättspsyk ( på Sahlgrenska, kanske. Obekräftade källor, vet ej )
Paragraf 7-utredning är väl nästan standard vid mordutredningar?
Citera
2024-08-03, 16:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Går det att se på filmen vem som håller i kniven vid mordtillfället? Ved gör den andra tjejen då?

Ett erkännande till SIS- personalen är ett indicium som behöver stärkas med bevis. Har 13- åringen erkänt att hon varit den som huggit de dödande huggen i halsen? Eller nekar hon i förhör?

Har man hittat kniven? Fingeravstryck?

Finns det annat som styrker planerat mord, t ex vittnesberättelser, digitala spår såsom konversationer?

Att man snor silvertejp, kniv, väljer avskild plats som man lurar E till står inte på egna ben för planerat mord, utan behöver stärkas upp på annat sätt. 15- åringen hävdar i varje fall planerad misshandel som skulle filmas och läggas ut till kompisar. Hon erkänner att hon filmat.

Men kan man bevisa/har bevis för vem som som gjort vad och om den andra hade vetskap om att det skulle mördas där och då?

Detta är jag rädd för.

Däremot är det för mig helt klart att den som höll i kniven är skyldig till inget annnat än mord. Har den andra hjälpt till i den stunden på minsta vis (räcker med att heja på), är denna också skydlig.

Däremot är man inte skyldig att ingripa den stunden, om man inte vetat om att mord skulle ske innan. Allt måste dock stärkas upp med stödbevisning.
Jo, förberedelserna och händelseförloppet talar för ett planerat mord och inte för att man skulle dela ut någon örfil eller liten läxa.

Deras egna berättelser i kombination med videofilmerna räcker sannolikt för att fastställa vem som gjort vad.

Jag håller inte med dig om bedömningen för medhjälp eller "i samförstånd" - men vi får väl se var det landar.
Citera
2024-08-03, 16:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, men media har ju inte mer offentlig information att tillgå än vi andra. Möjligen de har pratat med någon av de som var med i den här gruppen, men även där kommer det då motstridiga uppgifter från. Hon på TikTok sa ju t.ex hugg i benen. Vi ska nog vara försiktiga än så länge.

Och det är ju precis det som hände också. Hon blev huggen i benet.
Citera
2024-08-03, 16:11
Avslutad
Citat:

Jag tror att media har fått information av åklagaren. Media går inte ut med dessa uppgifter annars. Det kan vara så att obduktionen är klar.
Citera
2024-08-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miradoux
Ja, men det var möjligen Malak de tog först. Fast att Rafaella är GM1 så betyder det inte att hon greps först. Men pga hennes ålder så fick hon direkttur till något hem.

Enligt Expressen idag så greps R på stationen i Landskrona på morgonen när hon vinkade av M.
M var inte misstänkt då utan greps ett dygn senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in