2024-08-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaudJerker
Detta är flashback. Varför berätta och inte dela? Tror inte det finns mer än en film

Du får tro vad du vill. Det kommer väl fram i förundersökningsprotokollet sen ändå. Jag har inte filmerna och tänker inte uppmuntra en femtonåring att skicka vidare dem
Citera
2024-08-03, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Jag har inte insinuerat att det var en örfil som var planerad, utan ett väldigt grovt brott, dock inte mord.
Det är påståenden som gjorts - att tanken var att ge henne en läsa, en örfil eller så.

Citat:
Anser dock att i det ögonblicket de hugger henne i halsen så handlar det om mord, jag försöker inte försköna något utan spekulerar om de verkligen hade planerat på ett sådant vis och sedan genomfört det på det viset de gjorde. Tror de hade skött det snyggare om de faktiskt planerade att mörda henne.
Det tror inte jag - tvärtom, att de binder ihop henne med silvertejp på det sättet och använder knivar samt förenat med uttalandena talar för att det var helt planerat.
Citera
2024-08-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Fast det där kan man väl inte beskylla dem för, när man dokumenterar och sprider det till en stor grupp.
Snarare som att de ville åka fast då.

Jag tror att det här har dom planerat, sen har man väl haft lite otur i tanke arbetet.
Film och mess är nog för att visa att uppdraget är utfört.

Jag kan ha fel, men utgången blev ju tyvärr densamma.
Citera
2024-08-03, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Fast det är ju spekulationer tills dess att rättsläkaren är färdig med obduktionen.
Nej det är inga spekulationer. Media hade inte gått ut med dom uppgifterna annars
Citera
2024-08-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte direkt "insatt", men jag har hängt på Flashback ett tag, och det beror på vad för bevis polisen har/hittat, och vad åklagaren tycker räcker. Ibland har det räckt med EN film på mordet....

Här verkar de nog ha tillräckligt redan egentligen.

Ja, och det var väl innan kroppen ens hade hittats?
Jag är dessutom övertygad om att polisen ofta har en hyfsat klar bild över händelseförloppet även om de inte kan bevisa det. De är experter på att läsa lögner också vilket såklart avslöjar sanningen men räcker inte som bevis om GM håller fast vid sin lögn.
Citera
2024-08-03, 15:51
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Fast det är ju spekulationer tills dess att rättsläkaren är färdig med obduktionen.
Dock är det ju rättsläkaren som ”spekulerat” med preliminär dödsorsak.
Edit: Det är även möjligt att obduktionen är klar.
Citera
2024-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Nej det är inga spekulationer. Media hade inte gått ut med dom uppgifterna annars

Ja, men media har ju inte mer offentlig information att tillgå än vi andra. Möjligen de har pratat med någon av de som var med i den här gruppen, men även där kommer det då motstridiga uppgifter från. Hon på TikTok sa ju t.ex hugg i benen. Vi ska nog vara försiktiga än så länge.

Edit: jag hade för övrigt velat se den artikeln, eller om någon kan citera den.
Citera
2024-08-03, 15:56
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag är inte direkt "insatt", men jag har hängt på Flashback ett tag, och det beror på vad för bevis polisen har/hittat, och vad åklagaren tycker räcker. Ibland har det räckt med EN film på mordet....

Här verkar de nog ha tillräckligt redan egentligen.

Jag borde förtydligat min fråga. Jag menade inte enbart händelseförloppet utan inklusive "who's done what" osv .
Citera
2024-08-03, 15:57
Medlem
Nu ska vi inte förringa dessa töser med att inte vara så smarta. Så klart att det är horribelt det de gjort, de kommer fortsätta hävda att det var en misshandel som gick överstyr. Men, de kommer ju att hävda att det är 13-åringen som utdelat de dödande huggen. De vet med all sannolikhet att om hon tar på sig hela skulden skyddar hon båda två. Hoppas innerligt att filmbevis kommer att fälla dem båda, sen att 13-åringen inte får nåt vidare straff pga sin ålder är en annan sak att diskutera.
Citera
2024-08-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Det jag menar är att om polisen tog Rafaella direkt så var det för Melak som någon gjorde sig skyldig till skyddande av brottsling? Varför skulle Rafaellas mamma ha gjort det för Melak.
Ja, men det var möjligen Malak de tog först. Fast att Rafaella är GM1 så betyder det inte att hon greps först. Men pga hennes ålder så fick hon direkttur till något hem.
Citera
Medlem
Citat:
Fast det där kan man väl inte beskylla dem för, när man dokumenterar och sprider det till en stor grupp.
Snarare som att de ville åka fast då.
Ja, de verkar inte alls bry sig om att sopa igen några spår. Eftersom mordet med största sannolikhet inte kommer innebära några direkta konsekvenser för någon av dem så kan de vara helt öppna med vad de gjort. Den ena är i te straffmyndif och kan inte straffas. Den andra kommer säkerligen dömas till sluten ungdomsvård som verkställs på ett SiS-hem. De får helt enkelt leva sitt livprecis som tidigare. Dessutom får de mycket "respekt" av övriga på SiS-hemmet. Så de behöver egentligen inte dölja så mycket.

Unga individer döms sällan till fängelse utan brukar på sluten ungdomsvård på ett SiS-hem. Sitter man redan på ett SiS-hem blir straffet alltså inte kännbart alls. De som bor hos sina föräldrar kan ju åtminstone avskräckas av att hamna påSiS-hem och förlora kontakt med familj och kompisar, men det behöver de här barnen inte oroa sig för. De lever bara vidare som vanligt. Om 15-åringen inte får fängelse för detta, vilket hon förmodligen inte får på grund av låg ålder och att hon tidigare är ostraffad, så kommer det sända märkliga signaler. Då är det frittfram för människor som redan bor påSiS-hem och är mycket unga att mörda utan påföljd. Fruktansvärt kan jag tycka. Här behöver lagstiftningen ändras.
Citera
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ja, men media har ju inte mer offentlig information att tillgå än vi andra. Möjligen de har pratat med någon av de som var med i den här gruppen, men även där kommer det då motstridiga uppgifter från. Hon på TikTok sa ju t.ex hugg i benen. Vi ska nog vara försiktiga än så länge.

Edit: jag hade för övrigt velat se den artikeln, eller om någon kan citera den.
Media får uppgifter från åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in