2024-08-01, 10:01
Medlem
Ikväll är det dags för 6 dosen, kommer fortsätta med 0.5, tycker det har känts riktigt bra.

Bakgrund:
Kvinna, 32 år.
158 cm, startvikt: 87,3 kg (27 juni, dos 1).

Dos 2(0.25mg), 4 juli: 85.0 kg(-2.3kg)
Dos 3(0.50mg), 11 juli: 84.3 kg (-0.7kg)
Dos 4(0.50mg), 18 juli: 83.5 kg (-0.8kg)
Dos 5(0.50mg), 25 juli: vägde mig inte
Dos 6(0.50mg), 1 augusti: 81.8kg (-1.7kg)
Totalt: -5.5kg.

Det har varit en struggle bus de senaste två veckorna. Fröken röd kom på besök och jag kände mig så jäkla svullen och uppblåst. Har även börjat jobba så tiden till aktivitet har minskat drastiskt, kämpar på så gott jag kan men känner konstant att det inte är bra nog.

Jag känner att jag börjat komma in i en mental vikthets och jag vet inte hur jag ska bryta mig ur det, vet inte om jag vill bryta mig ur det? Men det känns ohälsosamt.. åker på semester om ca 2 veckor och min hjärna skriker på mig för att jag inte gått ner mer dessa 6 veckor. Den logiska delen av min hjärna fattar att jag knappt kan äta mindre än vad jag gör, men det spelar ingen roll för min ”mentala mobbare” är ändå aldrig nöjd.

Ush, det har varit jobbigt den senaste tiden. Men kul att känna att kläder sitter lite lösare och självförtroendet börjar komma tillbaka. Hoppas på en bättre vecka (mentalt) och fortsätter kämpa!
Citera
2024-08-01, 15:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestial.neptunia
Ikväll är det dags för 6 dosen, kommer fortsätta med 0.5, tycker det har känts riktigt bra.

Bakgrund:
Kvinna, 32 år.

Det har varit en struggle bus de senaste två veckorna. Fröken röd kom på besök och jag kände mig så jäkla svullen och uppblåst. Har även börjat jobba så tiden till aktivitet har minskat drastiskt, kämpar på så gott jag kan men känner konstant att det inte är bra nog.

Jag känner att jag börjat komma in i en mental vikthets och jag vet inte hur jag ska bryta mig ur det, vet inte om jag vill bryta mig ur det? Men det känns ohälsosamt.. åker på semester om ca 2 veckor och min hjärna skriker på mig för att jag inte gått ner mer dessa 6 veckor. Den logiska delen av min hjärna fattar att jag knappt kan äta mindre än vad jag gör, men det spelar ingen roll för min ”mentala mobbare” är ändå aldrig nöjd.

Ush, det har varit jobbigt den senaste tiden. Men kul att känna att kläder sitter lite lösare och självförtroendet börjar komma tillbaka. Hoppas på en bättre vecka (mentalt) och fortsätter kämpa!

Är helt övertygad om att ju långsammare viktnedgång desto större chans är det att man får behålla sin nya vikt. Ju snabbare man går ned i vikt desto fler försvar kommer kroppen dra igång för att skydda sig. Att gå ned i vikt snabbt verkar vara väldigt dåligt för kroppen och minska chansen att förbli normalviktig.

Kolla bara här vad man kom fram till i den s.k. Biggest Loser-studien: ALLA utom en vinnare hade gått upp nästan allt igen. Och det hemskaste var att detta skedde trots att de fortsatt äta minimalt. Deras ämnesomsättning var sänkt och gick inte upp igen trots att de blev tjocka igen.
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/

Jag skulle seriöst aldrig utsätta mig för en viktnedgång på mer än 1 kg i veckan under en längre tid. Man får liksom tänka framåt på det som händer i kroppen och de försvarsprocesserna verkar ju förbli permanenta (lägre förbränning, ökad hunger, sämre mättnadskänsla).

Förstår självklart att om man är fet så går det ju snabbare att gå ned i vikt än om man är småtjock och det är säkert okej. Men på lång sikt skulle jag inte acceptera att gå ned så snabbt. Även 0,5 kg i veckan blir 26 kg på ett år och det är ju ett enormt bra resultat.
Citera
2024-08-01, 18:56
Medlem
Citat:

Bakgrund:
Kvinna, 32 år.

Rör du på dig? Tänker du på vad du äter? Får du i dig tillräckligt med protein osv? Du har en hälsosam viktnedgång! 0.5 Kg är rekommenderat om man ger sig på en hälsosam viktnedgång. Tänk även på att vi kvinnor går upp och ner i vikt beroende på mens osv. ❤️

Du ska absolut inte hänga upp dig på vågen. Mät dig runt mage och midja, ta foton varje vecka/varannan! Det är bättre än att fastna på vågen om du själv känner att du mår dåligt av det.

Jag ska få hem min ozempic från apoteket idag. Jag har sedan i måndags verkligen börjat ändra på kosten och tänkt på vad jag stoppar i mig, mängden och att träna. Jag har gått ner 1 kg bara sedan förra veckan, genom att ändra mindset. Jag har dock kanske tur att jag är precis efter ägglossning och strax innan mens, då brukar jag ha lite mindre sötsug… dock är jag rädd att det här inte kommer hålla i sig, brukar inte vara så länge om jag inte ser resultat 😓

Jag ska prova köra en dos idag eller imorgon. Hur har ni andra gjort, har ni tagit det direkt på morgonen eller spelar det ingen roll när man kör sin spruta? 💪🏽
Senast redigerad av Helahavetstormar1 2024-08-01 kl. 18:58.
Citera
2024-08-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helahavetstormar1
Rör du på dig? Tänker du på vad du äter? Får du i dig tillräckligt med protein osv? Du har en hälsosam viktnedgång! 0.5 Kg är rekommenderat om man ger sig på en hälsosam viktnedgång. Tänk även på att vi kvinnor går upp och ner i vikt beroende på mens osv. ❤️

Du ska absolut inte hänga upp dig på vågen. Mät dig runt mage och midja, ta foton varje vecka/varannan! Det är bättre än att fastna på vågen om du själv känner att du mår dåligt av det.

Jag ska få hem min ozempic från apoteket idag. Jag har sedan i måndags verkligen börjat ändra på kosten och tänkt på vad jag stoppar i mig, mängden och att träna. Jag har gått ner 1 kg bara sedan förra veckan, genom att ändra mindset. Jag har dock kanske tur att jag är precis efter ägglossning och strax innan mens, då brukar jag ha lite mindre sötsug… dock är jag rädd att det här inte kommer hålla i sig, brukar inte vara så länge om jag inte ser resultat 😓

Jag ska prova köra en dos idag eller imorgon. Hur har ni andra gjort, har ni tagit det direkt på morgonen eller spelar det ingen roll när man kör sin spruta? 💪🏽

Jag tar min spruta direkt på torsdagsmorgonen när jag kommit upp. Du behöver ju inte ta i samband med mat eller något sådant.

Sötsuget minskade drastiskt i alla fall för mig redan efter min första dos.
Citera
2024-08-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FenderEdda
Jag tar min spruta direkt på torsdagsmorgonen när jag kommit upp. Du behöver ju inte ta i samband med mat eller något sådant.

Sötsuget minskade drastiskt i alla fall för mig redan efter min första dos.

Tog du 0.25 mg första dosen?
Citera
2024-08-01, 21:55
Medlem
Kan någon länka till rätt nålar? Tänkte lägga en beställning (även om man får 100 st.. värt ändå). De jag hittat är från ett utlandsapotek och det känns lite sådär.
Citera
2024-08-02, 08:16
Medlem
Citat:
Tog du 0.25 mg första dosen?

Ja. 0.25 de tre första veckorna. Resterande fem veckor har jag legat på 0,5.
Citera
2024-08-02, 08:18
Medlem
Citat:
Kan någon länka till rätt nålar? Tänkte lägga en beställning (även om man får 100 st.. värt ändå). De jag hittat är från ett utlandsapotek och det känns lite sådär.

Har du inte fått nålarna på recept? Då finns de ju i så fall i din receptlista när du loggar in på valfritt apotek? 100 nålar kostar 125:-
Citera
2024-08-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FenderEdda
Har du inte fått nålarna på recept? Då finns de ju i så fall i din receptlista när du loggar in på valfritt apotek? 100 nålar kostar 125:-

Nope, får be min läkare om det då. Hon sa att de fanns att köpa på apoteket, ingenting om något recept.
Citera
2024-08-02, 08:54
Medlem
Igår tog jag första dosen! Körde på 0.25 mg. Det stack till, kändes konstigt i området ett tag efteråt. Tog sprutan kvällstid och kommer fortsätta med det. Mår illa idag, känner mig lite åksjuk/spyfärdig…

Mina mått i dagsläget:
Midja: 91 cm
Mage: 110 cm
Vikt: 90 kg

Har gått ner 1 kg sedan förra veckan, dvs innan jag tog sprutan men det kan ju vara massa andra orsaker till det (ägglossning.. ja you name it). Har sedan i måndags börjat tänka på kosten och tränat tre pass på gymmet, vilket jag inte har gjort på två år, så det kan ju ha en inverkan!

Kommer inte haka upp mig så mycket på vägen. Tänker att jag väger mig veckovis men mäter måtten varannan vecka. 💪
Citera
2024-08-02, 11:16
Medlem
Citat:

Bakgrund:
Kvinna, 32 år.

Känner igen mig så mycket i det du skriver. Har också en mycket aktiv inre mobbare som konstant påminner mig om hur tjock och värdelös jag är. Extra taskig är den vid pms. Min viktminskningstakt är något långsammare än din, knappt 3kg på 5v, men försöker verkligen tänka att mitt realistiska mål var ju aldrig att bli normalviktig under denna sommaren, utan min målbild är att kunna stå i bikini på stranden 2025 utan att behöva stålsätta mig inför alla blickar på den äckliga tjockisen.

Om du känner att kläderna sitter lösare har det ju onekligen hänt något i kroppen! Jag tror som flera tidigare skrivit att det är bättre för kroppen med en långsammare viktminskning, så kroppen har en chans att anpassa sig och vänja sig vid en lägre vikt. Men jag förstår ju din känsla i att man vill bli smal helst igår. Men jag tror och hejar på dig!
Citera
2024-08-02, 11:29
Medlem
Citat:
Nope, får be min läkare om det då. Hon sa att de fanns att köpa på apoteket, ingenting om något recept.

Du behöver inget recept för kanylerna. Jag gick och köpte mina på Apoteket. 100st för 86kr. De är receptfria.
Modellen du ska ha heter 32G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in