Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Man googlar väll alltid ett ställe innan man går in, eller?
Generellt tycker jag att det är bra då nivån höjs och mer bättre resturanger kan få mer stabilt genom att dela på kostnader. De enskilda restaurangerna i Götaplatsen gruppen hade exempelvis inte överlevt covid om de varit fristående. Vi hade inte heller sett lika många väl genomarbetade koncept då kapital saknats i branschen.
Krogar har alltid varit riktade mot olika målgrupper, det är enbart i ett nostalgiskt skimmer som vi der dem som knutpunkter. Ida Boströms sågs ju ofta i Göteborgs nöjesliv, Blance Dixon lika så, men kungen av dem lär någonsin skådats på 7:ans ölhall...
Jag vet inte jag. Mötte både Glenn Hysen och ett par kända musiker på en lokal pub för många år sen i Göteborg då jag var nyinflyttad där och det på några dagars mellanrum. Kan tyckas att Sverige förr också var mer egalitärt och folk blandades lite mer fritt. Dessutom har många pubar bildbevis på sin historia av klientell. Sen har det väl inte att göra med vem man träffar heller.
Men jag håller med på att det dör ut. Vilket också gör att hela konceptet med en krog dör för mig. Varför jag knappt besöker dem längre om det inte är med vänner eller kollegor. Ska jag vara ärlig så har jag alltid gillat konceptet av ett levande lokalsamhälle där olika vägar korsar mer än ett samhälle uppdelat i grupper baserade på intressen eller konsumtionsmönster.
Lite därför jag söker mig bort från storstäderna just nu också.
Men kul att du gillar det då, att du tycker att det "höjer kvalitén".
Vad är det för kvalité som behöver höjas och koncept du saknas som därmed behövt finansieras med skitdyrblasköl?
Ursäkta att jag är så brysk :P
PS: O nej, jag googlar inte ställen innan jag går in så ofta.