2024-08-03, 10:59
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Stimavgift för att sälja öl?

Haha vtf.. nä man behöver ju inte sophämtning för att sälja öl heller eller?
Citera
2024-08-03, 11:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Lokalhyra, löner till anställda och sociala avgifter ström, sophämtning, inköp/transport, vinstmarginaler mm.

Jag tycker att 75:- är skitbilligt

Om du tycker att 75kr är ”skitbilligt” för en öl - vad tycker du då om att Dovas tar 39kr för en öl?
Citera
2024-08-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Att köpa en öl på krogen är köpa tjänsten att få en dryck serverad och sedan en plats att (oftast) sitta och dricka den i ett sammanhang. Du betalar således för Mel än drycken i sig.

Ska man vara krass så anledningen till att ölen går upp är att det blivit dyrare att tillhandahålla tjänsten. Ölen är för de flesta den stora marginal varan speciellt i jämförelse med maten. Nu har vi nått en nivå där marginalen på maten är så försumbar att ölen inte längre kan kompensera och även ölen behöver gå upp i pris för att verksamheten som helhet ska gå runt.
Jag köpte en 50 cl öl på en krog igår som kostade 105 kronor. Ölen köpte jag i bardisken och jag fick hitta en plats att sitta på själv. Samma öl kan jag köpa på systembolaget för 15 kronor. Krogen betalar samma pris på systembolaget och har alltså lagt på 7 gånger priset, det måste närma sig gränsen för ocker alltså att medvetet ta ett överpris av kunderna.
Citera
2024-08-03, 11:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Detsamma gäller ju vinpriserna på krogen, en flaska för dryga 100-lappen ligger på runt femhundringen eller mer beroende på restaurang.
Lite tråkigt när det gör att en normal middag ute för två oftast slutar på mellan 1500-2000kr och då pratar vi inte någon supermat utan rätter man utan större problem kan göra hemma för under 500kr med bättre vin.

Restaurangmomsen sänktes men tyvärr landade det mesta av detta i fickorna på ägarna.
Citera
2024-08-03, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Lokalhyra, löner till anställda och sociala avgifter ström, sophämtning, inköp/transport, vinstmarginaler mm.

Jag tycker att 75:- är skitbilligt

75kr skit billigt? Folk som dig är ett problem. Skulle du bli våldtagen tar du ju inte av dig kläderna åt våldtäktsmannen? Jo, folk som dig nog säkert göra det samtidigt som typ: "Jag ber om ursäkt har inte duschat på ett par dagar"
Citera
2024-08-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgtroll
Just det!
Köper mina öl för 12kr och ställer dom i min kyl som kostar 25-30kr/mån att driva.
Kommer nån förbi och vill köpa en bärs för 5ggr inköpspris så visst.
Vansinne

Då måste du dock gå en utbildning och söka alkoholtillstånd och söka efter lokal att hyra(brukar gå på 25 till 100tusen i månaden beroende på plats) då det inte godkänns av kommunen och polisen att du säljer öl hemma till folk.

Du måste även anställa en vakt på helgerna och fixa en kock då du måste sälja mat för att kunna sälja öl + annan personal och revisor och betala hyra,el och personalkostnader plus arbetsgivaravgifter.

Lyckas du sen tjäna mer än 50k i månaden får du börja betala 50% i inkomstskatt.

Glöm inte att om du har tur och inte har tillräckligt bra kontakter och ligger på en extremt bra plats kan du få påhälsning i hemmet eller jobbet av helt andra personer som kan utföra påtryckningar på att du ska sälja stället eller samarbeta för att inte få problem.
Senast redigerad av Blatteman 2024-08-03 kl. 11:07.
Citera
2024-08-03, 11:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.

Tycker du restauranger tar överpris på mat också eftersom man oftast kan laga samma rätt hemma för 1/5 av priset?

Krogar köper in fat som har mycket billigare literpris än samma öl på systemet.
Citera
2024-08-03, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Man googlar väll alltid ett ställe innan man går in, eller?

Generellt tycker jag att det är bra då nivån höjs och mer bättre resturanger kan få mer stabilt genom att dela på kostnader. De enskilda restaurangerna i Götaplatsen gruppen hade exempelvis inte överlevt covid om de varit fristående. Vi hade inte heller sett lika många väl genomarbetade koncept då kapital saknats i branschen.

Krogar har alltid varit riktade mot olika målgrupper, det är enbart i ett nostalgiskt skimmer som vi der dem som knutpunkter. Ida Boströms sågs ju ofta i Göteborgs nöjesliv, Blance Dixon lika så, men kungen av dem lär någonsin skådats på 7:ans ölhall...

Jag vet inte jag. Mötte både Glenn Hysen och ett par kända musiker på en lokal pub för många år sen i Göteborg då jag var nyinflyttad där och det på några dagars mellanrum. Kan tyckas att Sverige förr också var mer egalitärt och folk blandades lite mer fritt. Dessutom har många pubar bildbevis på sin historia av klientell. Sen har det väl inte att göra med vem man träffar heller.

Men jag håller med på att det dör ut. Vilket också gör att hela konceptet med en krog dör för mig. Varför jag knappt besöker dem längre om det inte är med vänner eller kollegor. Ska jag vara ärlig så har jag alltid gillat konceptet av ett levande lokalsamhälle där olika vägar korsar mer än ett samhälle uppdelat i grupper baserade på intressen eller konsumtionsmönster.

Lite därför jag söker mig bort från storstäderna just nu också.

Men kul att du gillar det då, att du tycker att det "höjer kvalitén".
Vad är det för kvalité som behöver höjas och koncept du saknas som därmed behövt finansieras med skitdyrblasköl?

Ursäkta att jag är så brysk :P

PS: O nej, jag googlar inte ställen innan jag går in så ofta.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-03 kl. 11:24.
Citera
2024-08-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Kostnader har väl ökat för alla i samhället tack vare högerns skitpolitik så är väl inte konstigt att krogen måste höja sina priser för att kunna gå runt.

Var det regeringen som skapade den globala inflationen? Den var ny. Trolll
Citera
2024-08-03, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.

Tycker du restauranger tar överpris på mat också eftersom man oftast kan laga samma rätt hemma för 1/5 av priset?

Knappast! Företag handlar från grossister. Tror du på allvar företag går in på bolaget och handlar?
Citera
2024-08-03, 11:12
Medlem
talgtrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då måste du dock gå en utbildning och söka alkoholtillstånd och söka efter lokal att hyra(brukar gå på 25 till 100tusen i månaden beroende på plats) då det inte godkänns av kommunen och polisen att du säljer öl hemma till folk.

Du måste även anställa en vakt på helgerna och fixa en kock då du måste sälja mat för att kunna sälja öl + annan personal och revisor och betala hyra,el och personalkostnader plus arbetsgivaravgifter.

Lyckas du sen tjäna mer än 50k i månaden får du börja betala 50% i inkomstskatt.

Glöm inte att om du har tur och inte har tillräckligt bra kontakter och ligger på en extremt bra plats kan du få påhälsning i hemmet eller jobbet av helt andra personer som kan utföra påtryckningar på att du ska sälja stället eller samarbeta för att inte få problem.
Ok, jag skippar försäljningen och njuter av att spara en 50-lapp per urdrucken bärs.
Citera
2024-08-03, 11:14
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag köpte en 50 cl öl på en krog igår som kostade 105 kronor. Ölen köpte jag i bardisken och jag fick hitta en plats att sitta på själv. Samma öl kan jag köpa på systembolaget för 15 kronor. Krogen betalar samma pris på systembolaget och har alltså lagt på 7 gånger priset, det måste närma sig gränsen för ocker alltså att medvetet ta ett överpris av kunderna.

Ditt exempel ger bilden av en marknad som spårat ur. Är detta ens lagligt? Någon som känner till andra varor på marknaden där oskäligt ockerpris fått spåra ur som just alkoholen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in