2024-08-03, 09:59
Bannlyst
Skatt på skatt på skatt. Först ska tokmonopolet ha sin straffskatt på alkoholen. Ölen kostar kanske en krona att framställa, och säljs nominellt för en femma i bulk. Därefter tillkommer systemets egna utgifter för personal, hyra med mera, och på det läggs en saftig straffskatt.

Därefter ska ölen hanteras i restaurangsystemet, med dess utgifter för hyra, personal med mera, och ska slutligen leverera vinst till ägaren. Även här tillkommer straffskatter (moms, oms, inkomstskatt) i alla led, inklusive den hundring den arrogante servitören vill ha för att bära fram öljäveln till dig.
Citera
2024-08-03, 10:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.
Någon marginal har väl ändå Systembolaget också?
Citera
2024-08-03, 10:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Ryktas alltså om att en massa etablissemang i centrala storstäder har samma ägare i slutändan. Vem, vart? Har försökt att googla på detta och hittar ej.

Varumärkena är ju bra olika, och nu talar vi inte om fastighetsägarna utan just de som äger själva vad, franchisekonceptet?

Har du någon artikel eller video eller nått som grävt i detta mer? Är helt supernytt och låter helt otroligt för mig.
Va? Det är helt öppna fakta. Inget hemligt med det. Det kallas konsolidering.
Angående Gbg: https://www.gp.se/ekonomi/de-slass-om-dina-krogpengar-i-goteborg.13238c87-254e-49ed-8a4c-a55ae6ad4679

Angående Sthlm (dock lite förlegad info): https://ng.se/artiklar/krogsveriges-allra-maktigaste
Citera
2024-08-03, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Va? Det är helt öppna fakta. Inget hemligt med det. Det kallas konsolidering.
Angående Gbg: https://www.gp.se/ekonomi/de-slass-om-dina-krogpengar-i-goteborg.13238c87-254e-49ed-8a4c-a55ae6ad4679

Angående Sthlm (dock lite förlegad info): https://ng.se/artiklar/krogsveriges-allra-maktigaste

Jag som konsument upplever det som mörklagt då jag inte hade någon aning om att en sådan total konsolidering hade skett i Göteborg resp Sthlm innan jag började läsa om detta nyligen.

Tack för länkarna.

Lite som att gå in i LIDL och se 20 olika varumärken men alla är ägda av Lidl själva...Utslagen konkurrens. Där får man i alla fall reda på det i det finstilta.

Hur blev det på detta viset? Jag trodde verkligen att alla dessa företagare drev sitt eget jippo liksom. Varför ska alla köra franchise? Och varför ska all franchise vara ägt av ett företag...

Har gått för långt, intesant?

Edit: Efter att ha läst länkarna så är det inte riktigt så illa som den andra skribenten föreslog, men ändå, rätt illa. Alltså inte total dominans av en företagskoncern. (som jag kan se iaf?)
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-03 kl. 10:16.
Citera
2024-08-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Krogen köper för samma pris från Systembolaget som du och jag.

Tycker du restauranger tar överpris på mat också eftersom man oftast kan laga samma rätt hemma för 1/5 av priset?
Det tar inte många sekunder att hämta en öl från kylen. Tar betydligt längre att laga en måltid
Citera
2024-08-03, 10:09
Medlem
Ilimitados avatar
Krogen erbjuder trots allt ett socialt sammanhang vilket inte Systembolaget gör.
Citera
2024-08-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om du säljer öl billigt så attraherar du fel typ av kunder, de som dricker mycket och som blir lite för fulla. Krögare tycker att det är allmänt jobbigt.
Det låter rimligt
Citera
2024-08-03, 10:12
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
En corona på min lokala krog kostar 79kr. Mot 20kr på systemet. Varför detta överpris? Är det för att få stora marginaler och folk kommer ändå eller kan det bero på höga inköpspriser, tex på grund av nån skatt?
Kostnader har väl ökat för alla i samhället tack vare högerns skitpolitik så är väl inte konstigt att krogen måste höja sina priser för att kunna gå runt.
Citera
2024-08-03, 10:13
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Krogar måste täcka sina kostnader. En krog lever bara på spriten och det är bara under helger som pengar verkligen börjar komma in.
Citera
2024-08-03, 10:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Jag som konsument upplever det som mörklagt då jag inte hade någon aning om att en sådan total konsolidering hade skett i Göteborg resp Sthlm innan jag började läsa om detta nyligen.

Tack för länkarna.

Lite som att gå in i LIDL och se 20 olika varumärken men alla är ägda av Lidl själva...Utslagen konkurrens. Där får man i alla fall reda på det i det finstilta.

Hur blev det på detta viset? Jag trodde verkligen att alla dessa företagare drev sitt eget jippo liksom. Varför ska alla köra franchise? Och varför ska all franchise vara ägt av ett företag...

Har gått för långt, intesant?

Edit: Efter att ha läst länkarna så är det inte riktigt så illa som den andra skribenten föreslog, men ändå, rätt illa. Alltså inte total dominans av en företagskoncern. (som jag kan se iaf?)
Alla större ölmärken ägs av samma 7 koncernjättar typ. Reser man i Balkan så är ofta obskyra små märken ägda av Carlsberg t,ex
Senast redigerad av Giant Squid 2024-08-03 kl. 10:26.
Citera
2024-08-03, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Alla ölmärken ägs av samma 7 koncernjättar typ. Reser man i Balkan så är ofta obskyra små märken ägda av Carlsberg t,ex

Det känner jag till och är också tragiskt. Jag önskar att vänsterpartierna talade mer om att spräcka upp dessa rörelser som allt mer kan liknas vid oligopol än hur man höjer skatten eller vilket nytt kön som ska inkluderas i ordlistan.

Varje gång jag ser öl namngivna efter städer som ägs av typ Spendrups och alla produceras på en eller två ställen så blir jag ledsen. Det handlar inte bara om en utslagen konkurrens, döende lokalindustri och falsk marknadsföring.

Det handlar också om minskad produktmångfald. En öl så som andra produkter som bygger på fermentering påverkas av platsen där den bryggs.

Samma sak med ostar och Arla. Jag läste en artikel om hur en viss ost Arla hade köpt helt förlorade sin karaktär efter att man flyttat produktionen. Glömt vad det berodde på exakt, men det finns ju löpe och bakterier och annat som påverkar.

Vi lever allt mer i ett kulissland. Synd att det alltså även är så till stor del med krogarna idag.

Andra länder skyddar i alla fall sin lokalproduktion med ursprungsbeteckningar. Vi har knappt några i Sverige.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-08-03 kl. 10:33.
Citera
2024-08-03, 10:31
Avstängd
Jag har slutat att gå ut till den lokala krogen, så mkt mer värt pengarna att köpa en dyr flaska vin och grilla med god mat istället om man ska ha kul, det är ju trots allt sommar just nu.

Brukar även grilla på vintern, priserna är jämfört med vad folk får ut efter skatt, är absurda och detta håller inte i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in