2024-08-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det finns en tokig professor som vill skänka 1 % av Sveriges BNP till Ukraina.

(FB) Lars Calmfors föreslår att vi skänker 1 % av BNP till Ukraina

Hur mycket krävs det för att du ska inse att du blivit lurad? 5 %? 10 %?

Oligarkin använder samma tillvägagångssätt hela tiden. Via sina kontrollerade medier målar de upp ett externt hot, som bara kan hanteras genom att plundra medelklassen via skattsedeln.

Det spelar ingen roll om det gäller "klimathotet", ett relativt ofarligt virus som SARS-Cov-2 eller "Ryssland".

Det är samma tillvägagångssätt och får som du blir lurade varje gång.

Att ryska oligarker har dränerat Ryssland på medel och möjligheter vet vi ju alla, men borskungen… ditt svar var ju inte ett svar min fråga, så vi tar min fråga igen:
”Frågan är varför det finns några nyttiga idioter som här i tråden stöder den dysfunktionella diktaturen i Ryssland?”
Citera
2024-08-02, 23:49
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ja, den officiella källan är hårdgranskad. Den är framställd av Romanian Ministry of Defence. Utbildningen av ukrainska F-16 piloter är allstå ett rent fiasko från början till slut. Antingen får NATO-personal flyga planen, eller så är det som jag tidigare påpekade: sex piloter kan hålla två F-16 i luften dygnet runt. Den korta tid innan de skjuts ner av ryskt flyg eller luftvärn. F-16, västs sista wunder waffen, kommer att misslyckas.
Wunder waffe? Det är gamla plan. Inte nått nytt. Så om "ni"Ryssland får problem med dom(vilket jag tolkar som dom kommer pga av att ni är hysteriska om det) tänk då dom moderna generationerna av plan väst har.. illa.
Citera
2024-08-02, 23:53
Avstängd
Citat:
Att lära sig att flyga F-16 utgörs inte bara av att flyga ett flygplan, det innebär att lära sig ett helt system av samverkande enheter. Stridsledning, radar, luftvärn, sateliter och spaningsflyg. Det är inget du kan göra på några månader, i synnerhet inte med de kulturella och språkliga skillnaderna mellan väst och Ukraina. Piloterna är inte ens motiverade, eftesrom de vet att de skickas mot en säker död.

Ni rysshoror har fått nytt manus märker jag. Tydligen pitchar ni nu att det är svårt för Ukrainska flygvapnet att lära sig flyga F16.
Citera
2024-08-02, 23:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mearsheimer visar ju att NATO:s grundnarrativ är helt felaktigt.

Hallå gubbn. Du påstod att mearsheimers forskning ska visa att Jens Stoltenberg är en serielögnare. Men det var bara nåt du drog ur arselhålet va? Det finns inget som visar att han är det.
Citera
2024-08-02, 23:56
Medlem
Citat:
Mearsheimer visar ju att NATO:s grundnarrativ är helt felaktigt.
Du vet mycket väl att Mearsheimer går Putins ärenden, att presentera honom som någon ”neutral” akademiker låter sig inte göras.

Du har väl även presenterar Macgregor och Ritter som neutrala källor?
Citera
2024-08-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tycker det är mycket mord på ledare och önskan om mördande av sådana som numera är "demokratiernas" hopp i världen.

Du lever i en ren fantasivärld där segern är nära men det går faktiskt inte i hop med att du önskar livet av ledare i motsträviga länder.

Hur kommer det sig att liknande tongångar nästan aldrig hörs från människor som inte står på de forna kolonialmakternas sida och är så kallade ryzztroll. Jag skulle aldrig i livet önska att Joe Biden/Camela Harris eller Kristensson/ M Anderrson blev skjutna. Jag tycker personligen det vore fel och skamligt, så gör man inte.

Hur tror du det kommer sig att du och jag tänker så olika?

Kristersson ägnar sig inte åt anfallskrig och låter inte tortera och mörda oskyldiga människor som Putin gör.
Citera
2024-08-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det där är ukrainska lögner. Ryssland var berett att ge tillbaka territorium i utbyte mot ukrainsk neutralitet.

Efter att de besegrats vid Kyiv men man krävde ändå att Ukraina skulle göra sig försvarslöst inför en ny rysk invasion.
Citera
2024-08-03, 00:09
Medlem
Norrbagg79s avatar
Lite nykterhet om F-16, båda sidor som krånglar här har delvis rätt:
Sades i Augusti 23 att 8 piloter var redo språkmessigt att bli klar nu til sommaren.
För att bli en riktigt god pilot och samverka med andra vapentyper och dogfights kan det nog ta 6-7 år men då helt från scratch och enligt boken med allt, typ college, för att gå graderna i den amerikanska militären. 18 månader med ren F-16 utbildning så är man klar för att bli del av en skvadron.
Ukrainas piloter vil jag tro komprimerar en del, samt skippar en del kurser. Dom skal ju troligen inte samverka med andra NATO enheter t.ex och vill nog undvika dogfights. Blir nog brukt som luftvärn samt missilattacker från relativt säkert hold.
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-08-03 kl. 00:42.
Citera
2024-08-03, 00:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ok. Så när du har slut på argument för varför ryska män måste invadera Ukraina och våldta ukrainska flickor så säger du sonika att Ukraina ljuger. Känns inte det lite barnsligt? Går det inte att ljuga ihop fler anledningar till invasionen? Att Ukraina är satanister? Nej det har ni redan använt. Att Ukraina utvecklar kärnvapen? Nej det har ni använt. Att Ukraina håller på med folkmord? Fasen, det är också använt. Vad tror du om att Ukraina håller på att utveckla en jättestor Lego-gubbe med robot-armar och kärnvapenmissiler i öronen? Det känns ändå som en fräsch och oanvänd anledning till varför Ryssland måste våldta ukrainska flickor?

Realiteten är förstås att Putin invaderade Ukraina för att bygga en stormakt. Han är psykopat och vill vara ledare för massor av länder och människor. Psykopater strävar efter makt och pengar och får aldrig nog. Alla ryska medlöpare springer en psykopats ärenden, på samma sätt som nazisterna gjorde i Tyskland 1939-45. När dagen för ansvarsutkrävande kommer, har Putin skjutit sig själv på samma sätt som Hitler gjorde. Då är det ryska nättroll och militärer som åker in på livstid.

Ukraina kunde ha fått fred i utbyte mot neutralitet och självstyre i Donbass. Det här är välkänt.
Citera
2024-08-03, 00:22
Medlem
Citat:
Källan är ju officiellt rumänsk. Jag skulle nog göra samma sak som piloterna om jag visste att jag skickades till en säker död efter godkänd examen.

https://youtu.be/hOzLXxTQ2NQ?t=381

Källan är alltså: Romanian Ministry of Defence

No such report is found on the official MApN website, the formatting is wrong, grammatical errors ( non-native RO speaker ), such info isn't published as a matter of state policy. Fake.
Citera
2024-08-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tja det är ju vad du kräver av alla andra. Men speciella regler gäller alltså för fyllot.

Hur vet du förresten att denna youtubers dokument är äkta? Har du granskat dem?

No such report is found on the official MApN website, the formatting is wrong, grammatical errors ( non-native RO speaker ), such info isn't published as a matter of state policy. Fake.
Citera
2024-08-03, 00:23
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Tänka sig att sådant läcker ut, och ännu roligare att du sväljer det rakt av. Meeen..i.o.m att det är ett sådant fiasko så kan man väl utgå ifrån.., att du slutar att tjafsa om F-16 ?

Kan du inte dra upp något nytt och sensationellt om Mirage-2000 träningen i samma släng, eller om bästa kompisen Kina ? Du vet Kina, Putins "allierade" och vän..

Mr "Operationellt omringat" är en dyngspridare som sprider dynga som andra dyngspridare spridit. En vanlig dag på rysstrollfabriken.

Romania debunks another fake about Ukrainians training on F-16s on its territory

Romania's Defence Ministry has stated that the claims circulating on Telegram channels that Ukrainians are being trained on F-16 fighter jets in the country are false.

The ministry drew attention to a "document" circulating online about the "training of Ukrainian pilots" in 2024.

They emphasise that the document is a blatant forgery, created by distorting information from the actual report on the activities of Romania's Ministry of Defence for 2023 and containing numerous errors.

"This so-called 'information', which was given a title to mimic an official report, attempts to lend credibility to the false claim that Ukrainian pilots have already begun training at the European F-16 Training Centre in Fetești," the ministry said.

Romania added that the first cohort of pilots had indeed recently completed their training at the centre, but they were all Romanian citizens.

The Romanian Ministry of Defence highlights that this is not the first instance of disinformation about F-16s being spread via Telegram, and warns that such attempts will persist amid Russia's illegal and unjustified war against Ukraine.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/2/7468684
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-08-03 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in