2024-08-02, 13:23
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Jag besökte min lokala galleria idag och blev kaffe- och fikasugen när jag stod inför att välja mellan dessa tre kedjor. Vad är era erfarenheter och åsikter om Starbucks, Espresso House och Wayne’s Coffee? Vilken är bäst, smakmässigt och prismässigt? Vilken har ni sämre erfarenheter av? Självklart varierar kvaliteten geografiskt beroende på vem som jobbar på samt äger stället, men det vore ändå intressant att se ifall det finns några gemensamma nämnare.
Citera
2024-08-02, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag besökte min lokala galleria idag och blev kaffe- och fikasugen när jag stod inför att välja mellan dessa tre kedjor. Vad är era erfarenheter och åsikter om Starbucks, Espresso House och Wayne’s Coffee? Vilken är bäst, smakmässigt och prismässigt? Vilken har ni sämre erfarenheter av? Självklart varierar kvaliteten geografiskt beroende på vem som jobbar på samt äger stället, men det vore ändå intressant att se ifall det finns några gemensamma nämnare.

Jag brukar välja espresso house om den har en nedervåning. Tycker inredningen är mysig.

Starbucks har jag aldrig varit på. Waynes funkar också.
Citera
2024-08-02, 13:27
Medlem
Citat:
Vetifan asså rejält bra kaffe hittar man på dom små 1800tals kafeerna på landet. Av dina alternativt tycker jag nog espresso house är bäst. Det är gott, men ganska dyrt. Sen så har dom ju goda bakverk till, scones och varma kanelbullar.
Citera
2024-08-02, 13:30
Medlem
Citat:

Börjar med att säga att jag gillar kaffet svart och lite starkare än de flesta andra, så vet du utgångsläget för mig.

Sämst:
Espresso House har en märklig smak på sitt vanliga kaffe (jag dricker det mörkaste alternativet och svart).
Där tar jag ofta Americano om jag är kaffesugen.

Silverplats:
Waynes. Gott, helt ok.

Vinnare:
Starbucks är helt klart godaste kaffet av dessa tre. Starkare och smakar mer.

Sen har ju många baristor fått för sig att kaffe ska smaka som te ungefär, vilket jag aldrig har fattat alls. Vill jag ha te så tar jag det, kaffe är för mig något annat.
Citera
2024-08-02, 13:39
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Börjar med att säga att jag gillar kaffet svart och lite starkare än de flesta andra, så vet du utgångsläget för mig.

Sämst:
Espresso House har en märklig smak på sitt vanliga kaffe (jag dricker det mörkaste alternativet och svart).
Där tar jag ofta Americano om jag är kaffesugen.

Silverplats:
Waynes. Gott, helt ok.

Vinnare:
Starbucks är helt klart godaste kaffet av dessa tre. Starkare och smakar mer.

Sen har ju många baristor fått för sig att kaffe ska smaka som te ungefär, vilket jag aldrig har fattat alls. Vill jag ha te så tar jag det, kaffe är för mig något annat.

Fast Americano är ju en espresso utspädd med varmt vatten och oftast svagare än svenskt bryggkaffe.
Citera
2024-08-02, 13:44
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Jag försöker alltid hitta ett fik/kaffe av lokalt drivet. Mycket bättre och bakat på plats och inte utkörd från fabrik.

Varit på Waynes en gång sen dess går jag inte in .
Citera
2024-08-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Fast Americano är ju en espresso utspädd med varmt vatten och oftast svagare än svenskt bryggkaffe.

Den är fortfarande MKT godare än deras bryggkaffe.

Sen beror det ju på hur de gör den, det är helt olika på varje ställe.

Är det ett riktigt bra ställe så får du vattnet i ett glas brevid, så får du välja styrka själv, eller så kan du välja dubbel espresso som bas.
Citera
2024-08-02, 13:52
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Den är fortfarande MKT godare än deras bryggkaffe.

Sen beror det ju på hur de gör den, det är helt olika på varje ställe.

Är det ett riktigt bra ställe så får du vattnet i ett glas brevid, så får du välja styrka själv, eller så kan du välja dubbel espresso som bas.

Aldrig testat den.
Men finner inte deras bryggkaffe dålig.
Kanske beror på var man är.
Där jag besöker så har dom bra bryggkaffe i alla fall.
Citera
2024-08-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Aldrig testat den.
Men finner inte deras bryggkaffe dålig.
Kanske beror på var man är.
Där jag besöker så har dom bra bryggkaffe i alla fall.

Vilket ställe är det då, en kedja eller ditt lokala Café?
Jag tycker att samtliga Espresso House har samma sak, en slags (för mig) bismak som gör det väldigt märkligt.
Citera
2024-08-02, 14:54
Medlem
Farbaute666s avatar
1) Espresso House

2) Waynes

3) Starbucks

Var nyligen på Espresso House i Köpenhamn faktiskt. Bra med laddningsplatser för mobilen eller datorn. Tyvärr var kön till toan evighetslång, troligen eftersom de inte såg till att bara kunder fick använda den..
Citera
2024-08-03, 13:11
Medlem
Citat:

Waynes coffee eftersom de tar riktiga pengar.

Annars är det ju bäst med lokala små fik som bakar med riktigt smör (ej margarin) så att pengarna stannar hos mindre företagare.
Och det är alltid trevligare med lite variation än alla dessa skitkedjor som snor de bästa platserna i varje stad.
Citera
2024-09-02, 19:42
Medlem
Undviker kedjor i möjligaste mån men av de tre Espresso House som mig veterligt är den enda av dem som kan servera koffeinfritt kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in