2024-08-02, 09:30
Medlem
Jag har just upptäckt alla poddar där man kan lyssna på rättegångar och undrar om jag kan få lite tips på intressanta rättegångar.
Har just lyssnat på fallet med Lilla hjärtat ( otroligt berörande och tragisk) och där fanns bara rättegången, sedan hade det varit ett överklagande också som gav den åtalade ett högre straff, görs det i en ny rättegång och kan man hitta även sådana om man vill följa fallet hela vägen?
Tacksam för tips.
Citera
2024-08-02, 09:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Till BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2024-08-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Jag har just upptäckt alla poddar där man kan lyssna på rättegångar och undrar om jag kan få lite tips på intressanta rättegångar.
Har just lyssnat på fallet med Lilla hjärtat ( otroligt berörande och tragisk) och där fanns bara rättegången, sedan hade det varit ett överklagande också som gav den åtalade ett högre straff, görs det i en ny rättegång och kan man hitta även sådana om man vill följa fallet hela vägen?
Tacksam för tips.

Det beror på… Antiningen avgör hovrätten på Tingsrättens handlingar vilket innebär att hovrätten ”bara” går igenom det som sagts i tingsrätten och den åtalade kan lämnas ohörd. Det kan även läggas fram ny bevisning och i vissa fall tas rättegången mer eller mindre om igen från början.
Citera
2024-08-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det beror på… Antiningen avgör hovrätten på Tingsrättens handlingar vilket innebär att hovrätten ”bara” går igenom det som sagts i tingsrätten och den åtalade kan lämnas ohörd. Det kan även läggas fram ny bevisning och i vissa fall tas rättegången mer eller mindre om igen från början.

Ok tack
Citera
2024-08-02, 20:48
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krass2014
Tacksam för tips.

Skicka ett epostmeddelande till domstolen och be att få en kopia av inspelningen från förhandlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in